WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad använder ni för lösenordshanterare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049549)

youheardit 2011-08-16 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson (Inlägg 20414784)
Oj, tittade just, har just nu 385 lösen upplagada. De flesta är kunders och det är ännu viktigare att att hålla dessa hemliga...

Du har en massa kunder då som behöver lösenord... själv har jag de lösenord som behövs för kunder på min mail från själva kunderna.
Jobbar dock inte med kunder på den nivån där massa lösenord krävs.

FredrikMH 2011-08-17 16:10

Tack för tipsen! Jag ska nog också börja använda Keepas+Dropbox. Det verkar intressant och bra :)

Idag håller mitt huvud koll på ca 10 olika lösenord. Allt från 4 till 16 tecken, men jag känner att jag återanvänder för många lösenord även om jag har olika säkerhetsnivåer på dem och jag blir inte yngre heller :(

oloflolof 2011-08-17 16:48

Bara jag som kör lastpass här? Är sjukt nöjd med tjänsten i sig men man är ju liiite paranoid att lösenorden ska läcka så givetvis lagras inte alla lösen är.

Gustav 2011-08-17 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20414804)
Du har en massa kunder då som behöver lösenord... själv har jag de lösenord som behövs för kunder på min mail från själva kunderna.
Jobbar dock inte med kunder på den nivån där massa lösenord krävs.

Skaffa KeePass eller motsvarande till dina kunders lösenord. Det är så otroligt enkelt och lätt att använda att det inte är någon större uppoffring. Om din dator blir stulen så är det inte bra om du förvarar kunders lösenord i klartext (med reservation för att din inbox inte är krypterad så klart).

NuCo 2011-08-17 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof (Inlägg 20414889)
Bara jag som kör lastpass här? Är sjukt nöjd med tjänsten i sig men man är ju liiite paranoid att lösenorden ska läcka så givetvis lagras inte alla lösen är.

Jag kör också Lastpass på mina PC datorer hem och jobbet och sen 1Password på Macen.. Orkade inte köpa en licens till PC därav blev det LastPass som klarar importera 1Password filen. :)

Max 2011-08-17 19:58

kör lastpass och är nöjd men har å andra sidan inte testat någon annan tjänst heller. funkar bra i alla browsrar på windows och efter lite strul även i safari på ipad

Anders Larsson 2011-08-18 09:35

Hur menar ni att ni använder Dropbox i sammanhanget? Lägger ni den krypterade filen i er dropbox och använder den på flera datorer?

Med tanke på Dropbox periodvis bristande sökerhet vet jag inte hur bra det låter.

KarlRoos 2011-08-18 11:59

1Password med Safari Extension, iPhone app och Dropbox sync. Klockrent.

MRDJ 2011-08-18 15:34

jag kör med Kepass :)

Linuus 2011-08-18 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20414945)
Hur menar ni att ni använder Dropbox i sammanhanget? Lägger ni den krypterade filen i er dropbox och använder den på flera datorer?

Med tanke på Dropbox periodvis bristande sökerhet vet jag inte hur bra det låter.

Precis, och på iPhone.

Well... Bra kryptering och ett schysst master password. Inte så jätteorolig att nån skulle få tag på något OM de skulle få tag på filen.

Ser risken med att använda samma lösenord på flera ställen, skriva lappar eller vad man nu gör som _betydligt_ mer osäkert.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson