WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bitcoins (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049077)

tartareandesire 2011-07-15 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20411592)
Nu är jag ute på tunn is (rätta mig gärna någon), men jag tror du kan ta betalt i vad som helst egentligen. Bara du bokför värdet OK så kan du ta betalt i pingisbollar om du vill...

Kan inte tänka mig att det ska vara otillåtet att acceptera bitcoins (så länge du bokför allt korrekt och är öppen med det), om det är det du är rädd för?!

Det var mer principen om att det kan hanteras som vilken valuta som helst som jag ställde mig undrande till.

Gstar 2011-07-15 15:06

I dagsläget kan det lätt ge en hel del gratis marknadsföring, till ett stort värde till de som är först med att acceptera Bitcoins.
Än så länge har ju inte någon Svensk tidning skrivit om dem i någon större utsträckning.

Kan tänka mig att de första svenska sajterna som accepterar dem kommer att nämnas i kommande artiklar.

tartareandesire 2011-07-24 13:39

Bitcoins lär ju inte heller leva kvar särskilt länge om inte myndigheterna får insyn eftersom den då med stor säkerhet kommer förbjudas i de flesta länder. Personligen tycker jag man framstår som oseriös om man erbjuder denna betalningsmetod innan myndigheterna sagt sitt. Skulle själv dra mig från att handla från en sådan butik.

Bara jag 2011-07-24 14:50

Droger kan bli ny nätvalutas fall

http://www.svd.se/naringsliv/droger-...ll_6344758.svd

Erik Stenman 2011-07-24 21:46

Bitcoins borde ju vara skatteverkens våta dröm. Alla transaktioner sparas/spåras.

Ara 2011-07-25 01:26

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20412569)
Bitcoins borde ju vara skatteverkens våta dröm. Alla transaktioner sparas/spåras.

Fast ingen ser ju var pengarna är eller vem som äger kontona....

Erik Stenman 2011-07-25 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20412580)
Fast ingen ser ju var pengarna är eller vem som äger kontona....

Ponera att ett företag tar betalt med bitcoin. Då måste det uppge en adress.
Då kan man koppla företaget till just den adressen och oavsett hur man trixar med överföringar hit och dit efter att pengarna kommit till det första kontot så finns det spårat hur mycket pengar som omsatts.

Ara 2011-07-25 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20412597)
Ponera att ett företag tar betalt med bitcoin. Då måste det uppge en adress.
Då kan man koppla företaget till just den adressen och oavsett hur man trixar med överföringar hit och dit efter att pengarna kommit till det första kontot så finns det spårat hur mycket pengar som omsatts.

Nja man kan ju ha fler konton osv, men jag tycker att Bitcoin är en briljant idé om det inte blir olagligt.

Anders Karlsson 2011-07-25 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Janzon (Inlägg 20411539)
Så totalt bör man få ut ca 100*0.9935*0.98 = 97.4 kr på en betalning av en vara för 100kr.
(Minus eventuella utlandsbetalningsavgifter hos banken)

Bra att ha för att göra jämförelser. Ser inte så attraktivt ut om man jämför med andra betal sätt. 1.8% är väl vad kreditkortsföretag tar av en innan man börjar förhandla om priserna.

Conth 2011-07-25 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20412522)
Bitcoins lär ju inte heller leva kvar särskilt länge om inte myndigheterna får insyn eftersom den då med stor säkerhet kommer förbjudas i de flesta länder. Personligen tycker jag man framstår som oseriös om man erbjuder denna betalningsmetod innan myndigheterna sagt sitt. Skulle själv dra mig från att handla från en sådan butik.

Vad är skillnaden mot att erbjuda kontantbetalning i en butik menar du?

EDIT: Ditt utgångsläge är att allt som staten inte uttryckligen sagt "OK" till är olagligt/oseriöst?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson