WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   SVN best practice? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048967)

Danski 2011-07-06 12:26

Hänger inte riktigt med i ditt tänk Conny, var det riktat till mig?

Conny Westh 2011-07-06 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20410737)
Hänger inte riktigt med i ditt tänk Conny, var det riktat till mig?

Nej, inte riktat till någon specifik, jag redovisade bara hur jag brukar lägga upp strukturen när det gäller projekt som är "produktifierade".

Helt skräddarsydda projekt kan ha en annan struktur. Det är väl mer att enligt min erfarenhet så är det inte bra att lägga upp egen katalogstruktur för varje version om man har en kontinuerlig utveckling av "produkterna".

Jag har jobbat med detta under många år och har provat detta med versionsspecifika katalogstrukturer och det blir otroligt snabbbt helt ohanterligt spretig struktur och man tappar bort sig vilken version av koden som är "rätt".

Mitt tips är att undvika "branchning" om det är möjligt. Jag är medveten om att det finns tillfällen när man måste göra en egen branch, men man måste hålla koll på den så den inte t´drar iväg och man måste även vara noggrann när man sen "mergar" tillbaks i huvudtråden. Gränssnitt kan ändras löpande så man måste vara försiktig så man inte skapar mer jobb än nödvändigt. Själv försöker jag undvika Branch/Merge till varje pris.

dAEk 2011-07-07 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20410734)
Ett förslag på struktur:
[...]

Det ser logiskt ut att dela upp projekt och kunder. Är det tänkt så att produkten agerar som basbibliotek åt kunderna som extendar produkten när de ska lägga till kundspecifika prylar eller hämtar du bara in koden med typ svn-externals?

Nu fick jag massor av idéer(!) men jag skriver nog inget mer innan de lugnat ned sig lite, annars blir det bara osammanhängande.

dAEk 2011-07-07 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20410738)
Mitt tips är att undvika "branchning" om det är möjligt. Jag är medveten om att det finns tillfällen när man måste göra en egen branch, men man måste hålla koll på den så den inte t´drar iväg och man måste även vara noggrann när man sen "mergar" tillbaks i huvudtråden.

Mjo, det ligger lite i det du skriver. Att skapa brancher är lätt men att merga dem kan bli ganska snårigt om man säger så. Vi hade en liten incident (;)) på jobbet när jag var ny, sedan dess har jag varit försiktig med att brancha men jag ser det lite som en tröskel man behöver ta sig över. De har ju sina fördelar.

Att skapa en branch för varje puck i bugg-/ärendehanteringssystemet kanske är overkill men för en klump av dem eller nyutveckling (som omfattar ny design eller layout) är det nog lämpligt tycker jag.

Conny Westh 2011-07-07 00:59

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20410793)
Det ser logiskt ut att dela upp projekt och kunder. Är det tänkt så att produkten agerar som basbibliotek åt kunderna som extendar produkten när de ska lägga till kundspecifika prylar eller hämtar du bara in koden med typ svn-externals?

Nu fick jag massor av idéer(!) men jag skriver nog inget mer innan de lugnat ned sig lite, annars blir det bara osammanhängande.

Medan man utvecklar en utökning så lägger man den i en kunddspecifik katalog, men när man anser att den blir tillräckligt stabil för att vara generell och återanvändbar hos flera kunder så flyttar man upp den till en egen produkt/extension.

Man kan ju arbeta på lite olika sätt med produkterna. Ett sätt är att ha underliggande "moduler" som man kan lägga till elelr ta bort för specifika kunder. Det är bland annat ett av Ramverken Microsoft tillhandahåller som är uppbyggt så, finns fler som har det som grund.

Bygger man på det sättet så blir det enklare att bygga ut i små steg.... Och man kan enklare plocka bort funktionalitet för vissa kunder (man måste även anpassa configuration-modulen som alltid är specifik för varje kund).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson