![]() |
Citat:
Sedan är det på intet sätt orimligt att en registrar tar betalt för arbetskostnaden med ett ägarbyte. Det tar lätt en timme när det ska redas ut och faxas blanketter - framförallt till Nunames som man ibland får faxa och tjata på flera gånger innan det blir klart. |
Citat:
Nunames prisangivelse samt Loopia:s och WK:s mfl prisangivelser.. Jag tror inte att det är många svenska användare som läser Nunames prisangivelser om 150 Euro som att den även tillkommer motsvarande 37,50 Euro i svensk moms - eftersom du debiteras av en svensk näringsidkare - Tycker du att det är självklart? Det gör inte jag.. |
Väl informerat IS.
Men jag tror det aelander försökte påpeka var att ÅF-avtalens rabatter även gällde för överlåtelseavgiften. Nu vet jag varken vilka som är största NU-registraren eller hur deras ÅF-rabatt ser ut, MEN den är minst 50%. Så deras direkta kostnad blir ju €75, oavsett om det är €150 exklusive moms p.g.a. handel utanför EU eller €150 + moms med handel genom filial. Så visst blir det marginaler över för registraren om de nu tar ut 1500kr eller vad de gör, men kanske förståeligt, då det verkar vara en hel del krångel. DOCK, borde man ju vara transparent med detta och inte säga att man blir debiterad exklusive rabatter. Får väl hålla tummarna att deras "update" innehåller lite tjuvtittande på .SE's strukturer och tillvägagångssätt. |
Citat:
|
Citat:
|
Först ett förtydligande. De priser jag angav var exkl moms och jag är fullt medveten om att jag ska debitera moms till slutkund och naturligtvis gör det också.
Mina kunder är i det närmaste till 100% företag som är momsregistrerade och själva får dra av moms. Jag räknar därför alltid priserna exkl moms. Jag var för otydlig på den punkten. I detta forum tror jag att det hade varit mer relevant att ange priser inkl moms För övrigt kan jag nämna att jag har varit Certified Registrar sen 1998. Partneravtalet finns beskrivet hos NU Domans här http://www.nunames.nu/partners/registrar_agree.cfm#pay Årlig avgift 1500 USD. Jag vet också att alla inte har samma avtal med NU Domains, vilket något irriterar mig. Jag kan idag köpa .nu-domänerna billigare från ex Binero än direkt från NU Domain, trots att jag är registrar och betalar årsavgift. Så ... Jag vidhåller fortfarande att det är för stor skillnad mellan en "normal" registrering och ett ägarbyte hos ett flertal operatörer. Motiveringen att man för registreringar har automatiska system och för ägarbyten har manuella och att detta skulle vara orsaken. Men då så ... fixa ett automatiskt system för ägarbyte och plötsligt skulle det bli billigare. Automatiska system måste utvecklas, underhållas, årskostnaden till NU Domain är mer eller mindre fasta kostnader som på något sätt måste räknas hem. Jag har en bakgrund som ekonom (universitetsexamen om nån undrade) och prissättningen grundar sig absolut inte på egna kostnader. Det är inte befogat med så höga avgifter för ett ägarbyte, varken hos NU Domain eller hos den svensk operatör som hjälper till. Jag fyllde i en blankett och skickade till en kund här om dan. Tog max 5 min. Att locka med ägarbyten till låga priser ger inga nya kunder -- Lockpriser på domänregistreringar funkar bra! Jag har varit inblandad i några .nu-domän-ärenden de senaste veckorna. En .nu-domän som låg hos Crystone. Vi bad Crystona att de skulle byta Billing email för domänen. Det var inget problem med att den som begärde det var behörig. ... men man var inte villig att hjälpa till! Det gav ju ingen ny kund - det var ju en som försvann. Min syn på kunder och kundrelationer är att de ska behandlas lika när de kommer och när de går. Man jag är väl väl för 'gammaldags'. |
Citat:
Det är väl i viss mån rätt förståeligt att större "kunder"(registrarer) bör erhålla rabatt/bonus/premier då det motiverar dem att sälja fler domäner, tycker iaf jag. Visst nu kommer säkert någon tycka att det är fel ur konkurrensavseende och att det skapar pris-barriärer som nykomlingar får svårt att kläcka. I motsats till det, så har säkert .SE gjort någon intern analys som visar på att en degressiv prisstege inte är att föredra, eller så styrs det av toppdomänlagen? Om man nu kan se det som en liten likhet, skulle jag vilja säga att .SE tillämpar ungefär samma system fast där alla likställs efter 100 domäner(den mängd som ingår i års-avgiften).. Nu kanske man får några fingervisningar om att det inte alls är någon likhet :) |
Citat:
Hade varit skillnad om om det inte hade funnits en årsavgift |
Citat:
Vad det gäller avgiften; jag förstår inte alls logiken i att man som "återförsäljare" ska behöva betala en avgift för att sälja deras produkter. Om det är en "barriär" för att hålla borta oseriösa aktörer vet jag inte. Tycker snarare man borde ha ordentliga ackrediterings-processer med eventuell årlig uppföljning. |
Citat:
Jag har svårt att se någon direkt likhet mellan .SE:s avtal.. En registrar till .SE betalar mycket riktigt motsvarande 100 registreringars/förnyelsers kostnad i anuell avgift, men får från dag ett tillgodo 1% "tillbaka" per registrerad/förnyad domän (upp till motsvarande 100 domäner per år). Detta innebär konkret att en registrerar: En som registrerar som reggar 1 domän varannan vecka och förnyar 1 varannan vecka (26 + 26 = 52% "återbäring") och en registrar som registrerar 1 domäner per vecka och förnyar 1 per vecka (52 + 52 = 104 = 100% = full "återbäring" = ingen årlig avgift över huvudtaget. men alla registrarer har samma möjligheter till "reduktion av årsavgift" från dag 1 och den första domänen de reggar eller förnyar. så..var är likheten menar du? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson