![]() |
Citat:
Det är skönt att vila benen på någonting. Du kanske skulle prova att ställa någonting under skrivbordet istället. Jag har min dator, men ibland brukar jag sno fotpallen från soffan. Det måste nog vara bättre än att lägga upp det på bordet :P |
Hej ninza,
Min erfarenhet är att 5-10 minuters lugn promenad (dvs strosa runt lite) varannan timme kan lindra. I början kan det ta emot och kännas "stressande", men efter ett tag blir promenaderna nästan något man ser fram emot. I varje fall för mig. Jag brukar gå kl 10, 12, 14 osv. Givetvis måste man ha en eventuell arbetsgivares medgivande. ;-) Jag rör på mig mer än på väldigt länge (jag går ca 5 mil i veckan, boxas lite och gymmar en del) och det är förstås mest bara av godo. Magen prioriterar numer jag eftersom starka magmuskler kan hjälpa. Dock är "sit-ups" ofta direkt skadliga och stärker inte magen utan höftböjarmuskeln. Sk korta crunches med ländryggen konstant mot golvet är hundra gånger bättre. Det är viktigt att spänna magmuskelaturen genom hela rörelsen. Dock hjälper detta inte alla. Vissa kan tom bli sämre i ryggen av magövningar. Dessutom försöker jag stretcha rumpan och låren regelbundet. Om man inte orkar eller hinner det kan det vara läge att söka upp en duktig kiropraktor eller en sjukgymnast som kan kika på muskler, ryggrad och nerver. Dock är vissa av dessa ganska dåliga på att rekommendera bra stretchövningar och ett individuellt styrkeprogram. Kanske har det i vissa fall något med att de vill ha tillbaka dig som kund?! Även en riktigt skicklig massör kan lindra och tom bota vissa besvär. |
Citat:
haha! skön ställning! :) Som oskarh säger bör du ha benen under bordet istället, gärna på någon pall eller någonting för annars känns det ju för jävligt. Själv så har jag en tendens att sitta med benen på kontorsstolen. Gör allt för att inte sitta så då jag vet att det kan skapa problem i benen och ryggen i framtiden. Jag sitter så som aladdin sitter på sin matta, fast på min kontorsstol :P Såhär alltså: http://1.bp.blogspot.com/_4WCJ9W3Y-L...nNJasmine1.gif |
Citat:
Stretcha gärna också. Jag skadade min axel när jag trillade med motorcyckeln och jag har haft enorma problem med axeln sedan dess. Efter lite träning och stretchande känns det mycket bättre så jag rekommenderar att Kaptenen gör det. ;) |
Citat:
|
Hej,
Visst får du det. Som sagt har jag vidtagit diverse "åtgärder" som gör att min rygg som tidigare tidvis var stel nu är smärtfri och besvären med domning i sätesmuskeln har försvunnit. Dessbättre råkar jag ha VISS (begränsad men användbar) kunskap om detta efter diverse kurser (jag har varit idrottslärare och kampsportsinstruktör i ganska många år) och det är förstås alltid tacksamt med tips och att höra på andras erfarenheter. Jag är nog betydligt äldre (40) än många här och mitt inlägg var även tänkt som en liten tankeställare för yngre förmågor som skall tillbringa en tredjedel av det arbetsaktiva livet i en kontorsstol. Faktiskt är det ju realiteten för många. Men det är ju bra att väldigt få medlemmar här har några "problem". Ni har förmodligen tagit till er informationen och tar pauser och sitter på bra stolar. Grattis! Lancelot, Tack för tipset! Jag tränar på gym relativt regelbundet och har även hantlar hemma. Det är inte där problemet satt för just mig, utan ett evigt sittande på arslet 10-12 timmar om dagen. |
Hej,
Åter igen några länkar som jag tycker är MYCKET bra och på ett kunnigt sätt belyser problemet med att sitta i en stol och jobba hela dagarna. Läs gärna dem! Framförallt den första från Bloomberg Businessweek: http://www.businessweek.com/magazine...7071221162.htm http://opinionator.blogs.nytimes.com...you-read-this/ |
Ett utkast beskrivande en studie som visar att sittande också ökar risken för att höja LDL ("dåligt" kolestorol) och sänka HDL ("bra" kolestorol):
Citat:
|
Själv har jag för ovana att alltid gå omkring då jag pratar. Det är naturligtvis grymt störande för alla andra på kontoret, men har förmodligen räddat mig från eventuella ryggproblem. Informella möten brukar ofta bli promenader, antingen runt, runt på kontoret eller ute i friska luften.
Det fina med att vara framgångsrik företagare är att man alltid kommer undan med epitet "excentrisk" istället för "knäpp". Oavsett vilket så kan jag varmt rekommendera att samtala gåendes istället för sittandes. Bortsett ifrån lite gratis motion, så finns det en anledning till att personer som håller tal eller föreläser, sällan eller aldrig sitter ner. En "talarstol" är inte en stol. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson