WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mailprogram till mac (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047941)

najk 2011-05-01 08:43

i Mail.app: Du får en inkorg per konto när du väl lägger till fler konton, alla kontons inkorgar hamnar under den översta inkorgen där du kan samla samtliga kontons inkomna mail. Du kan dessutom har hur många adresser du vill per konto och väljer vilken du ska använda när du skickar ett mail. fler mailadresser på samma konto.
Det samma gäller med skickade mail, en överliggande skickat mapp och sen en skickat per konto. Kör du imap får du självklart alla dina imapmappar också. Mail.app är ett underskattat program, känner inte att man behöver ett annat program, speciellt inte Entourage (om ni bara visste hur många kunder som tappat all sin mail pga Entourages databasformat och givetvis avsaknad av en riktig backup)

orreborre 2011-05-01 10:22

Ta en titt på Sparrow i Mac App Store, snygg och smidig mailklient. http://www.sparrowmailapp.com/

Lancelot 2011-05-01 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20403766)
i Mail.app: Du får en inkorg per konto när du väl lägger till fler konton, alla kontons inkorgar hamnar under den översta inkorgen där du kan samla samtliga kontons inkomna mail. Du kan dessutom har hur många adresser du vill per konto och väljer vilken du ska använda när du skickar ett mail. fler mailadresser på samma konto.
Det samma gäller med skickade mail, en överliggande skickat mapp och sen en skickat per konto. Kör du imap får du självklart alla dina imapmappar också. Mail.app är ett underskattat program, känner inte att man behöver ett annat program, speciellt inte Entourage (om ni bara visste hur många kunder som tappat all sin mail pga Entourages databasformat och givetvis avsaknad av en riktig backup)

Med mail app menar du den mail appen som följer med os x?

Jag kör nog på den här, skräpposten markeras i annan färg va? Ofta får jag e-post från kunder som hamnar i windows live mail skräppost. Kommer den synas i mail appen som följer med os x? Klarar mig med inkorg och skickat om jag även får se vad som klassas som skräppost av appen så jag ej förlorar e-post.

razor 2011-05-01 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403783)
Med mail app menar du den mail appen som följer med os x?

Jag kör nog på den här, skräpposten markeras i annan färg va? Ofta får jag e-post från kunder som hamnar i windows live mail skräppost. Kommer den synas i mail appen som följer med os x? Klarar mig med inkorg och skickat om jag även får se vad som klassas som skräppost av appen så jag ej förlorar e-post.

mail.app ungefär motsvarighet i win mail.exe om man ska ta det lite förenklat

najk 2011-05-01 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403783)
skräpposten markeras i annan färg va? Ofta får jag e-post från kunder som hamnar i windows live mail skräppost. Kommer den synas i mail appen som följer med os x? Klarar mig med inkorg och skickat om jag även får se vad som klassas som skräppost av appen så jag ej förlorar e-post.

Skräpposten markeras i en gulbrun färg. Om du kör imap och din Windows Mail sparar skräppost på servern kommer den givetvis över till Mail.app med, dock utan markeringen. Du får lära upp Mail.app:s inbyggda spamfilter separat, det börjar i inlärningsläge och kommer fråga dig efter ca 200 mail om du vill gå över och sortera bort de från inkorgen till en separat spam mapp. Så det är viktigt att berätta om mail är spam eller inte för filtret, annars kommer du ju få felaktiga spammarkeringar på sikt.

Lancelot 2011-05-02 01:51

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20403821)
Skräpposten markeras i en gulbrun färg. Om du kör imap och din Windows Mail sparar skräppost på servern kommer den givetvis över till Mail.app med, dock utan markeringen. Du får lära upp Mail.app:s inbyggda spamfilter separat, det börjar i inlärningsläge och kommer fråga dig efter ca 200 mail om du vill gå över och sortera bort de från inkorgen till en separat spam mapp. Så det är viktigt att berätta om mail är spam eller inte för filtret, annars kommer du ju få felaktiga spammarkeringar på sikt.

Nu har den laddat in tusentals gamla mail som jag inte orkar gå igenom. Men framtida mejl markerar jag gärna. Det är mycket bättre som det är nu att alla mejl visas i inkorgen fastän de är skräppost då den har gjort fel på många. =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson