![]() |
Citat:
Det är inte lönt att att ifrågesätta något då alla svar som 28%, 60%, 30% eller vad som helst är meningslösa, då man fattas relevant information i undersökningen för att komma fram till ett svar som redovisas i en siffra. Du verkar inte alls ta till dig detta, vilket visar på en stor ignorans rent statistikmässigt - skulle nog bli kass experimentalist :) Även du måste hålla med om att information om kunderna (ålder, fördelning, beställningarnas tider mm.) kan ha stor inverkan i en sådan undersökning. Det finns flertal variabler, men i det fallet förlitar man sig på endast en; finns logotyp eller inte. Din slutsats är vad den är; dvs. att omsättningen har ökat , inte uteslutande varför, vilket är det enda man kan dra ut detta. Det är nästan banalt att man tror att en sådan undersökning kan ge en siffra som stämmer, med dina korrigeringar eller inte. Tänker inte kommentera detta mer, då jag vet att det finns tillräckligt med information för att komma fram till ett definitivt ökning i siffror som ni gör. Kanske mina år med forskning på högskolenivå har lärt mig det eller bara sunt förnuft. |
Citat:
Vecka 1 1.50% (utan logga) Vecka 2 3.00% (med logga) Vecka 3 1.50% (utan logga) Vecka 4 3.00% (med logga) Vecka 5 1.50% (utan logga) Vecka 6 3.00% (med logga) Vecka 7 1.50% (utan logga) Vecka 8 3.00% (med logga) Vecka 9 1.50% (utan logga) Vecka 10 3.00% (med logga) Vecka 11 1.50% (utan logga) Vecka 12 3.00% (med logga) Vecka 13 1.50% (utan logga) Vecka 14 3.00% (med logga) Vecka 15 1.50% (utan logga) Vecka 16 3.00% (med logga) Vecka 17 1.50% (utan logga) Vecka 18 3.00% (med logga) Vecka 19 1.50% (utan logga) Vecka 20 3.00% (med logga) Extremt hypotetiska siffror, men frågan är, hade du avstått från att använda TE-loggan med ovanstående siffror? |
Som Terabyte säger så skulle det behövas mycket mer information om andra faktorer som skulle kunna påverka resultatet.
Men om vi antar att urvalet mellan med och utan logga varit helt slumpmässigt kan man även anta att fördelningen mellan alla andra variabler som kan påverka är ganska jämn så att man kan eliminera dessa. Det man kan få ut då om man ser ett tydligt samband är en trend. För att få ut några siffror måste man dock göra en analys med många fler variabler som kan påverka och se till att det inte är något annat som faktiskt påverkar resultaten och göra en analys utifrån det. Ett klassiskt exempel på detta är när en stor undersökning hittade ett starkt samband som sa att ökad glasskonsumtion ökar risken för drunkningsolykor vilket verkar väldigt konstigt. Förklaringen till det är ju att både glasskonsumtionen och drunkningsolykorna ökar väldigt mycket på sommaren och därav kunde man hitta ett väldigt starkt samband mellan dessa. Sedan är det är ju väldigt konstigt att det är så stor skillnad i unika IP-adresser. Det tyder ju på att det inte varit helt slumpat vilket gör att hela testet fallerar. Hade det varit helt slumpat så hade det förmodligen inte skiljt mer än någon enstaka procent. |
Citat:
Att det är omöjligt att avgöra hur väl undersökningen stämmer med den avvikelsen är ju självklart, men det finns ju mer grund i hans undersökning än i ditt ovanstående påstående som helt saknar underlag. Eller har besökare med unika ip-adresser ett speciellt sätt att utföra köp som du använder som bakgrund till ditt påstående? Det är väl ganska erkänt att det är som Dan har gjort, man genomför en osynlig undersökning på nätet. Såklart att du får bäst analys av läget genom att analysera sin egen trafik, men trenden syns ju. Såklart ni kan fortsätta snoppmätningen med vem som kan mest om statistikanalys, Men man ska inte analysera sönder saker. Ofta räcker det med sunt bondförnuft för att att få ut något. Statistik är inte direkt raketforskning om det man vill se är trender. |
Testet gjordes med simultana a/b tester. Säsong eller tidpunkt på dygn är irrelevanta då båda variationer visades parallellt inte i följd efter varandra.
Sen om slutsatserna stämmer vet jag inte men om jag inte minns fel reserverade jag mi för min egen statistiska okunskap i testet. Ebutik har gjort en enkätundersökning som kom fram till att certifiering är extremt viktigt för kunden, kanske kan ge fler infallsvinklar för frågeställaren Poängen är för mig inte ökad konvertering utan alla andra fördelar. Trygga ehandlare som varit med i minst ett år kan nu ansöka om fullt medlemskap i svensk distanshandel exvis utan kostnad. Man får när man ansöker gratis granskning av köpvillkor, man medverkar till bättre ehandel för konsumenterna och om 2-3 år kommer de som inte är certade ha ett stort underläge om de inte har starka egna varumärken. Så jag skulle inte råda folk att gå med bara för omsättnigsökning, se det snarare som en ev bonus. Disclaimer jag sitter sedan ett par månader med i styrguppen för trygg ehandel. |
Ztream (Dan?)
Trygg E-handel är ju inte mycket mer än en logotyp som kostar 400kr i månaden. Kraven klarar man ju i stort sett automatiskt såvida man inte är ett blufföretag? Hur tycker du att det är motiverat att ta ut 400kr i månaden för det? Att få köpvillkoren granskade för 4800kr om året är ju generöst, men det har ju bara skapats en tjänst som är till för att vattna ur redan ganska ansträngda marginaler för e-handlare. |
är i uppstarten av egen ebutik
tänkte designa en egen logga där det står att min handel är säker |
Jo jag tänkte den tanken jag med :)
"Supersäker E-Handel" :P Sedan har du ju betygen från till exempel prisjakt du kan slänga in |
Citat:
http://www.wn.se/showpost.php?p=213386&postcount=23 |
Det är mkt mer än en logotyp som sagt. Trygg ehandel är inget vinstdrivande företag. Det görs flera hundra testköp om året, extremt mkt tid i granskningstid och dessutom utveckling och omvärldsbevakning för att förebygga bedrägerier.
Om man ser det som att man köper en logga tycker jag man ser det lite kortsiktigt, det man egentligen köper är att någon gör skitjobbet att faktiskt jobbar för en säkrare svensk ehandel vilket gagnar alla trygga ehandlare. Dessutom får man en möjlighet att påverka den enda branschorgnisationen som jobbar för svenska ehandlare specifikt och man får samma rösträtt som halens ellos och nelly bland annat Och ja jag är dan :) Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson