WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Datanördar.se: koncept & design börjar bli färdigt - feedback! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047776)

WeaZear 2011-04-20 16:39

Fin och enkel design. Slogan i logotypen var dock lite svårläst.

"Hur det funkar" borde vara "Hur det fungerar".

Finns ett antal liknande offersiter, men en nischad site kan fungera. Dock namnet har direkt en viss negativ klang.

Littke 2011-04-21 11:26

Hej, och sorry för fördröjt svar.

Tack för all feedback! Ni verkar gilla projektet.
tradlöst: "Less is more" och det har ni lyckats med.
Tack!
doridori: Angående namnet så tycker jag också att "datanördar" inte låter helt klockrent för mig som utvecklare, det har en något oseriös antydan. Men när man kommer in på sidan är känslan helt klart seriös. Jag tror att icke-datorkunniga arbetsgivare kan tycka att det är både logiskt och lite roligt att de är inne och letar efter en "datanörd".
Precis så var tanken. Jag har hört tanken om att det känns aningen negativt för utvecklare, men jag tycker just den aspekten du tar upp är viktigare. Konsulterna kommer ju vara anslutna (och få emails) och kommer stanna om tjänsten är bra, oavsett namn (antagligen). Men arbetsgivarna måste ju hitta hit snabbt och tycka det är användbart och kul.
kalasboll: "Om logotypen ska en margin-left så tycker jag att menyn ska ha en margin-right. Finns ingen anledning för logon att vara indragen om den inte samspelar med menyn."
Bra poäng, ska fixa :-)
Det är alltså du som konsult som letar jobb som ska betala för att hitta jobb? Inte den som letar efter en konsult till ett jobb? Känns lite bakvänt fall så är fallet.
Man kan se det såhär: Konsulten slipper syssla med marknadsföring, vilket kanske inte var hans starkaste sida och som kan vara dyrt beroende på vem man vill nå. Här kan man dra undan stor del av marknadsföringen och istället lägga 1% i förmedlingsavgift/marknadsföringsavgift, per offert.
doridori: Som programmerare tjänar jag ju dock inget på att skicka en offert, såna kan jag skicka runt hur mycket som helst helt gratis till andra.
Fast affärsmässigt stämmer det där ju inte riktigt. Du tjänar inget på att skicka offerter och inte heller på*att spendera tid på att säga till folk att du har tjänster att erbjuda. Då tjänar du inget på din egen hemsida, du behöver nog ingen telefon heller, etc. Det är ju ett indirekt sätt att tjäna pengar, och såklart bara en potential.

Att du kan skicka offerter till andra helt gratis är oväsentligt - alla vill inte ha något gjort och du vet inte vem. Vad du betalar för är att nå just *precis* den arbetsgivaren som vill ha jobb, och antagligen en som vill ha precis det som du kan, annars hade du inte givit offert.

Så se det som ett alternativt sätt att marknadsföra.

Att arbetsgivaren inte betalar är dels p g a hur konkurrenssituationen ser ut (man betalar inte på liknande siter heller), och p g a att jag vill skaffa trafik till siten. Men jag kommer fortsätta fundera på just denna bit, kanske ändras i framtiden.

Tack än en gång. Sprid gärna siten till folk ni vet som är duktiga.

/Jonatan Littke

Conny Westh 2011-04-21 12:39

Det här är en typisk konsult-förmedlings-tjänst med undantaget att man som konsult får betala för offertens värde och inte fakturerat och betalt belopp som är brukligt.

Jag skulle själv aldrig betala för offertens värde. Om jag lägger en offert på ett uppdrag på 10 Mkr så måste jag betala 100 000 kr utan att ha fått uppdraget!!!

Jag kan tänka mig att betala en provision när jag fått betalt av min kund, men inte före det.

mans71 2011-04-21 22:54

Ser lovande,kanske jag kommer att använda! Jag ser inget fel i att uppdragsgivaren annonserar gratis för att få sidan att lyfta, tror det är helt rätt väg att gå. Men som flera har sagt, konsulten borde ju betala förmedlingsprovis först när uppdraget är landat.

Littke 2011-04-30 13:48

Nackdelen med att bara betala vid faktiskt förmedling är ju att alla kommer kasta in offerter direkt (det kostar ju inget) och då slår man snabbt in i maxgränsen (5 offerter per uppdrag). Det blir lägre kvalitet på offerter och det gynnar ingen, förutom den som är snabb och får ett uppdrag då möjligtvis.

Det är dessutom komplicerat i o m att jag då måste jaga uppdragsgivaren med att ta reda på vem som faktiskt fick uppdraget, och detta kan lätt mörkas etc. Som systemet nu är byggt visas inga kontaktuppgifter förrän betalningen har skett (förutom att det nu är gratis så det sker ingen betalning).

jayzee 2011-05-01 18:36

Personligen tycker jag att meningen Offerter från Sveriges bästa programmerare och designers låter som något taget ur luften och inger falsk förhoppning. Om en journalist kontaktade er imorgon, vad har ni för att backa upp det påståendet att de som brukar er sajt är bäst i landet?

mian86 2011-05-02 10:49

Gillar designen och strukturen på sidan.

När det gäller affärsidén och betalningsmodellen skulle jag rekommendera att du fungerar som mellan hand. Du fakturerar kunden och uppdragstagaren fakturerar dig. Du tar en procent på uppdragstagarens faktura.

Littke 2011-05-11 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20403814)
Personligen tycker jag att meningen Offerter från Sveriges bästa programmerare och designers låter som något taget ur luften och inger falsk förhoppning. Om en journalist kontaktade er imorgon, vad har ni för att backa upp det påståendet att de som brukar er sajt är bäst i landet?

Jag förstår vad du menar. Vi har självklart inte alla bästa från dag ett men det sätter ribban och inriktningen, och redan har många grymma registrerat sig och använder tjänsten dagligen.

Har förövrigt just bytt över till en prismodell där jag tar en fast avgift givet vissa prissegment, dels för att inte bli för dyr vid stora offerter men också för att man som konsult inte alltid kan ge en jättespecifik siffra eftersom uppdragsbeskrivningen kan vara luddig eller behöva specificeras ytterligare vid ett möte etc.

Såhär ser det ut: http://cl.ly/6fYy

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson