![]() |
Bara en sån till synes enkel sak som att validera en e-postadress kräver att man läser uttrycket noga. Trots att formatet är spikat är uttrycket svårt att läsa och samtidigt lätt att tolka fel. Jag kan bara tänka mig hur en regex-scraper för dåligt Html-kodade sidor ser ut... Dom scrapers jag har skrivit har varit för olika privata projekt och jag har testat lite olika sätt att hämta ut informationen. Iofs är jag inte direkt bra på regex men man märker ganska snabbt om det kommer funka med uppdateringar i långa loppet.
Kanske hade jag otur med sajterna som jag läste av men jag tycker ändå att det gick upp för en att det inte är en fråga om utan när man behöver uppdatera koden. När den dagen är kommen vill man som vanlig dödlig helst inte sitta med avancerad regex. |
Citat:
|
Måste instämma att regex för det mesta är att föredra. Fördelarna uppväger definitivt eventuella nackdelar och är man hyfsat van blir det sällan alltför tidsödande.
Vilken teknik du än väljer så kan du vara säker på en sak nämligen att detta är inte en engångskostnad. Har du ett gäng scrapers igång så kommer du garanterat att behöva uppdatera dessa då och då. Det är tråkigt värre men inte mycket man kan göra åt det. |
Citat:
Jag verkar vara ganska ensam om att ogilla regex för den här typen av uppgifter. :eek: Vad har jag missat? |
Nej, du är inte ensam och jag tror inte du missat någonting alls. Jag skulle vilja se någon skriva en parser som parsar ut brödtexten ur alla inlägg till en tråd på wn.se. Med xpath är det en baggis.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det svåra är inte att tolka en sida. Utan att få fram en sida efter diverse POST med viewstate, kakhantering och redirect.
|
Citat:
|
Citat:
Kompetenta programmerare kan gå igenom regex, men en total röra med xpath blir värre. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson