WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Val av mobiltelefon - Hjälp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047061)

Linuus 2011-03-11 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20397257)
Haha, nej det hade faktiskt inget med inlåsningen att göra även om det är ännu en sak som talar emot Apple. Stör mig mest på att appleprodukter generellt sett verka ha en förmåga att ge användarna bryderier vilket i sin tur gör att dom behöver support.

Ta tex Apple Mail som ett exempel, skulle gissa på att kanske 25-30% av våra kunder är appleanvändare, vilket borde göra att dom står för 25-30% av frågorna hur man sätter upp sin mail. Men istället så står appleanvändarna för kanske 75% av frågorna av den typen.

Inget fel i sig att be om support, det betalar man ju för. Det är mest bara lustigt att det är så snedfördelat att "lättanvända Apple" genererar mest support.

Nu har ju inte Mail något med iPhone att göra men jag förstår liknelsen :) Har dock inte använt Mail någon gång då jag bara kör GMail direkt i webbläsaren istället.

Min bror (använder iPhone) fick en X10 Mini som jobbtelefon nu. Han är inte glad för det kan jag säga :) T.ex. behöver han ha tre olika "appar" för sina olika mail-konton. Användarvänligt? Njaa... Dessutom var det ett helvete att ens få in hans mail via exchange. På iFånen gick det som smort däremot, i EN app ;)

Dakota 2011-03-11 19:27

Jag säger samma sak som många föregående talare: Välj någon ur Iphone-serien.

Sedan jag bytte från en Sony Ericsson W890i till en Iphone 4, så kan jag säga att jag aldrig vill gå tillbaka till vare sig Sony Ericsson eller en annan telefon. Inte som det ser ut i dagsläget i alla fall.

Om du vill ha en telefon som du kan använda till mer än att bara ringa och skicka SMS - välj en Iphone. Iphone ger dig underhållning, användarvänlighet, utseende, nöje och kvalité - allt i ett!

Med ett ofantligt utbud utav applikationer, ett härligt user interface och en grymt snygg mobiltelefon i övrigt så är det för mig ett självklart val. Folk må klaga på att Apple styr och ställer med järnhand, och att det är jobbigt att de stryper många möjligheter och funktioner med sina strikta regler och hållningar - men det finns både fördelar och nackdelar med detta. Jag säger att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Apple som redan har lyckats med att gång på gång rent av äga ut konkurrenternas mobiltelefoner, skulle nog aldrig strunta i en riktigt bra och användbar funktion. Det jag menar med detta är att visst, man får kanske inte alla funktioner och exakt lika stor frihet som i t.ex Androidtelefonerna, men det spelar ingen som helst roll när det kommer till kritan.

När du inte har en dator i närheten så kan din Iphone ordna det allra mesta, och ersätta datorn tillfälligt på flera punkter. Måste också hålla med om att det inbyggda mailsystemet i fyran är underbart. När man sitter på toa, är i skogen, står i kön.. ett tryck och du kan läsa mailen från massor utav olika mailkonton - i ett konto! Supersmidigt.

Sedan lite "första intrycket-aspekter":
touchen, utseendet, andänvarvänligheten och utbudet utav appar. Det är perfekt. Finns inga mer ord att säga om detta.

Välj Iphone!

Spirre 2011-03-11 20:08

Tack tack, de flesta verkar va inne på en Iphone.. Jag är riktigt kluven på denna fråga.
Därför jag frågade, mitt användande är väl mest komma åt mailen, ha en hyffsad webläsare.
Jag kommer inte utveckla något för telefonen utan snarare använda det som finns.

KristianE 2011-03-11 21:55

Jag har svårt att tänka mig en bättre mobil mailklient än den i iPhone.

ion 2011-03-11 23:03

Att någon kan säga att iPhone gränssnitt är tråkig och ej innovativt är för mig ren okunskap i både UX design och funktion.

Tycka vad man vill om Apple och iPhone men om det är något de fattar är hur man gör innovativa och användarvänliga saker.

Android är fragmenterat och liknar mer och mer Sony Ericsson med dussintals lurar som släpps varje månad. Alla har olika grafiska skal samt leverantörer som fyller den med sitt eget skräp och aldrig uppdaterar OS till senare versioner.

Eftersom Android är öppen plattform så kan du alltid köra en:
Kod:

“mkdir android ; cd android ; repo init -u git://android.git.kernel.org/platform/manifest.git ; repo sync ; make”
för att uppdatera till senare versioner ;)

Lycka till med valet oavsett vad det blir :)

MikaelB 2011-03-11 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av ion (Inlägg 20397322)
Att någon kan säga att iPhone gränssnitt är tråkig och ej innovativt är för mig ren okunskap i både UX design och funktion.

Tycka vad man vill om Apple och iPhone men om det är något de fattar är hur man gör innovativa och användarvänliga saker.

Vad är så innovativt med iPhone? Alla talar om att den är innovativ och nytänkande?

Nu behöver vi dock inte blanda i bra eller dålig i just denna aspekt utan enbart VAD apple gör med iPhone som är så nytänkande? Jag är tydligen är av dom okunniga så upplys mig :)

ion 2011-03-11 23:39

Det är enkelt, vrid tillbaka tiden innan iPhone släpptes och vad som var tillgängligt då. Blir nog enkelt att se var innovationen låg/ligger.

nosnaj 2011-03-12 07:14

Pwn2Own som var nyligen hackades iPhone under dag 2, redan på 1a dagen efter några sekunder var Safari knäckt.
Kanske talar lite hur säkra Apples produkter, som inte har några brister, egentligen är.

Adestro 2011-03-12 08:06

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20397325)
Vad är så innovativt med iPhone? Alla talar om att den är innovativ och nytänkande?

Nu behöver vi dock inte blanda i bra eller dålig i just denna aspekt utan enbart VAD apple gör med iPhone som är så nytänkande? Jag är tydligen är av dom okunniga så upplys mig :)

Med tanke på att Android både i mobiltelefon- och pekplattaformat mest apar efter Apple måste de göra något innovativt. ;) (se Samsung som fick återgå till ritbordet med nästa Galaxy Tab efter att iPad 2 släpptes)

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20397339)
Pwn2Own som var nyligen hackades iPhone under dag 2, redan på 1a dagen efter några sekunder var Safari knäckt.
Kanske talar lite hur säkra Apples produkter, som inte har några brister, egentligen är.

Som sagt, så länge det finns virus och trojaner på OFFICIELLA Android Market kan man nog anse Iphone vara den säkrare plattformen. ;) Och vad lyckades dessa hackare med? De lyckades läsa kontaktboken.

ion 2011-03-12 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20397339)

Att det hittas säkerhetshål betyder inte att produkten är dålig eller att den inte har några brister. Det är självklart att iPhone har brister, en hel del också. Lite ironisk är det att vid Pwn2Own får man en Macbook som en del av vinsten.

Alla vi som jobbar som b.la systemadministratörer vet hur ofta säkerthetshål hittas och patchas. Nästan dagligen hittas hål och brister i en av världens mest använda mjukvaror som t.ex Linux kärnan, WordPress, Joomla, Bind, Apache, Mysql. Sen har jag inte ens nämnt Windows. Betyder det att de är inte säkra och har brister?

Nästan samtliga gånger är det Safari som har fått på näsan, den är baserad på WebKit som är open source. Där har de en hel del att jobba med när det gäller just säkerhetsrelaterade frågor.

Nästan allt går att hacka, oavsett plattform, företag eller mjukvara.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson