![]() |
Med tanke på att du var tvungen att upprepa både lönen själv samt att de ville att du skulle uppge ditt personnummer får mig att tänka på de säljarna som spelar in och klipper ihop samtal.
Jag känner till fall där man har fått en faktura på en tjänst som man inte beställt, där företaget i fråga har spelat in samtalet och klippt ihop det på ett sätt så att det låter som du ingår ett avtal. Att uppge sitt personnummer kan vara ett sätt som de använder för att "bekräfta beställningen". T.ex. Riktigt samtal. Säljare - Hej, är det Johan jag pratar med? Kund - Ja S - Hej, vill du jobba hos oss? Din lön blir 40000 i månaden, säg det själv, visst är det mycket pegnar. K - 40000 i månanden S - Precis, klart du ska ta det, allt jag behöver är ditt personnummer K - 8202021010 S - Tack, vi återkommer snart Manipulerat samtal. S - Hej, vill du köpa annonser K - Ja S - Hur mycket vill du köpa för K - 40000 i månaden S - Trevligt, kan du bekräfta med ditt personnummer K - 8202021010 S - Tack, vi återkommer snart En bekants kollega har råkat ut för exakt den här typen av försäljning. Att de kan få tag i hela hans/hennes personnummer är inte relevant då de är ute efter att personen i fråga ska säga vissa specifika saker, jag tror att det var bra att du inte uppgav ditt personnummer. Sen är det inte heller säkert att det är det bolaget som ringde som faktiskt ligger bakom. |
Om jag inte tar fel nu så kan inspelade samtal vara bindande, vilket kan betyda att de försökte få dig att uppge alla uppgifter via telefon för att du skulle binda dig. Jag vet att Tele2 kör med detta och jag ska ha godkänt saker som jag inte kan minnas. Tog mig 14 dagar och ca. 8 timmar i telefonkö innan jag fick det ändrat, men fortfarande kommer fakturor på helt okända summor.
Jag menar på att man bör akta sig för att säga saker över telefon. Jag hade inte gått med på det även om det handlade om 40k/mån, jag hade bett dem skicka papper på allt först. Blir man uppringd utan att ha kontaktat dem först, och blir erbjuden ett liknande erbjudande låter det väldigt väldigt väldigt suspekt. |
Har du ringt tillbaka till företaget i fråga?
|
Märkligt om ett sådant samtal ska kunna vara juridiskt bindande. Man bör i så fall vara tvungen att bekräfta med någon fras som inte förekommer i ett normalt samtal. Håller det verkligen i domstol annars? I så är jag benägen att hålla med Assange om att Sverige inte är ett rättssäkert land.
|
Citat:
|
Visst förekommer hopklippta samtal har gått till domstol också med utredningar av SKL
http://www.dn.se/ekonomi/band-med-sa...al-manipuleras |
Man kan ju be om att få sätta igång någon bakgrundsmusik så man inte kan klippa utan att de hörs :)
|
Citat:
Jag vet att man kan ringa till skatteverket för att få ut en persons personnummer. Jag har själv arbetat med orderhandläggning och det var ett vardagligt inslag i mitt arbete att söka rätt på personnr. Om man tänker på vad jag sagt egentligen låter det ungefär så här: "Ja, ja, 40 000 kr/mån personr 19XXXXXX-XXXX", det skulle man kunna göra om till vad som helst. Med tanke på att han inte skrivit tillbaka till mig per mejl som han sagt att han skulle göra styrker bara misstanken. |
Joo.. jag tar tillbaka mitt uttlande förut, det var mest bara lite tankar kring det. men ju mer man tänker på det var det säkert nåt "scam" ändå och lär ju kännas bättre o inte ha läst in ditt personnummer på bandet trots allt.
|
Ring dem tillbaka och hör hur de går med jobbansökan och posta svaret här. :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson