WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ge ni pengar till tiggare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046844)

knullis 2011-03-01 08:50

För er som inte vet vad situation stockholm är kan ni läsa mer här: http://www.situationsthlm.se/ nu minns inte jag exakt hur det var men något i denna stil "uteliggarna köper loss tidningarna för 20kr styck och säljer dem sedan för 30kr och gör en vinst på 10kr per såld enhet. det bästa med hela detta koncept är att det framkallar ett slags sparande då han/hon behöver pengarna för nästa dags inköp av tidningar istället för att supa upp/spendera/slösa pengarna.

klein 2011-03-01 08:50

Jag förstår ironi , den är någon som man förtjänar också. :-) iPaden är en lite av lyxprodukt dessutom , som skiljer drastiskt från Sit sthlm försäljares levnads vilkor.

Men det jag menar, är att om Sit Sthlm fanns i iPaden, skulle de sälja flera nummer och därav få in mer intäkter, som det kan fördelar över alla försäljare.

Jag har nästa aldrig kontanter på mig, men fanns den iPaden skulle köpa den. Jag tro fler är i samma situation.

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20395293)
Hur går vinsten till rätt person då tycker du? Är Apple en tiggare? ;)

knullis 2011-03-01 08:54

äh

äh bättre du skänker pengarna till stadskommisionen istället för att köpa sit.sthlm i ipaden. =)

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395295)
Jag förstår ironi , den är någon som man förtjänar också. :-) iPaden är en lite av lyxprodukt dessutom , som skiljer drastiskt från Sit sthlm försäljares levnads vilkor.

Men det jag menar, är att om Sit Sthlm fanns i iPaden, skulle de sälja flera nummer och därav få in mer intäkter, som det kan fördelar över alla försäljare.

Jag har nästa aldrig kontanter på mig, men fanns den iPaden skulle köpa den. Jag tro fler är i samma situation.

Conny Westh 2011-03-01 09:03

Jag har funderat på att köpa matkuponger på restaurang och ge till hemlösa på gatan.

Jag tror det bästa man kan göra är att ge dem ett jobb.

De som säljer tidningen "situation Stockholm" gör ju ett bra och hederligt jobb.

Det borde skapas en organisation som kan ge dessa människor ett enkelt jobb så de tar sig ur sin situation.

Jobben kan vara enkla så de klarar av dem, typ kratta löv, Klippa gräs, gräva diken, plantera träd, plocka kottar till plantering av träd m.m.

En sån organisation ska vara religiöst och politiskt obunden, stadsmissionen är ju religiösa förtecken.

knullis 2011-03-01 09:09

Matkuponger skulle kunna vara en bra ide, men på vilket sätt vet man att de används till mat och inte säljs vidare? att skapa en organisation som du nämner Conny är en mycket bra ide.

Joely 2011-03-01 09:11

Tycker det är som några andra skrivit i tråden, bättre att köpa den tidningen som de hemlösa säljer än att ge pengarna till tiggarna. Det vissar, enligt mig att dem är villiga att jobba för pengarna, och inte bara sitta ner med en mugg i handen.

Där jag bor köper jag gärna av personen som säljer tidningen, då jag vet att han har problem och har det svårt med att få ihop sitt liv. Det känns bra att veta att pengarna går till någon som verkligen behöver det.

knullis 2011-03-01 09:13

Någon som kan siffrorna? alltså om hur mycket de som säljer tjänar på en tidning?

Conny Westh 2011-03-01 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20395303)
Någon som kan siffrorna? alltså om hur mycket de som säljer tjänar på en tidning?

Jag har för mig att jag läst att de får 50%, men är inte helt säker.

Conny Westh 2011-03-01 09:22

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20395301)
Matkuponger skulle kunna vara en bra ide, men på vilket sätt vet man att de används till mat och inte säljs vidare? att skapa en organisation som du nämner Conny är en mycket bra ide.

Man behöver ju inte kräva att alla hemlösa ska gå direkt till ett heltidjobb på 40 timmar i veckan, men det viktiga är att de får ett meningsfullt jobb så de har något att se fram emot och känner att de verkligen är på väg uppåt igen.

Det måste vara en totalt hopplös situation att varken ha jobb eller bostad. Dessutom har de problem med fylla och droger allt detta tillsammans är ju totalt hopplöst. Kan man avlasta dem ett eller två av dessa problem utan moralpredikningar så tror jag mycket är vunnet.

Bjorne 2011-03-01 09:47

Tidningen kostar 40 kr. 20 kr går till försäljaren. Upplagan ligger på runt 20-30k ex/månad. Inte så mycket mtp att i alla sådana här diskussioner är det alltid några som säger "jag ger inte pengar till tiggare men jag bidrar till Situation Sthlm/Stadsmissionen/Frälsis/etc" Fast när man kollar på siffrorna bidrar inte de flesta till varken det ena eller det andra. :p

Tidningen är i alla fall väldigt bra och hade helt klart sålts ännu bättre om den distribuerats i butik. Se upp för rumänska tiggare (ursäkta språket) som plockar upp ex från väntrum, pendeltåg och liknande och försöker sälja den vidare. Kolla alltid att försäljaren har en "auktoriserad återförsäljare"-lapp på sig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson