![]() |
Citat:
|
Citat:
Om man räknar scam/spam som vilket företag som helst så måste ju arbete ge utdelning. Och om 1/100 går på scam/spam och varje person som går på det ger 100 spänn vilket kanske är troligt att snittannonsen på blocket kostar. Då får man av 1000 annonsmail 1000 SEK vilket skulle innebära att man har råd att lägga extremt lite tid på varje scamförsök. Alla scam/spam bygger på otroligt stor volym då möjligheterna att lyckas är otroligt små... Detta låter defintivt som om personen svarar direkt via Blockets kontaktformulär och där framgår det tydligt att mailet kommer via detta formulär. Och mao, går man på det då får man nästan skylla sig själv ;) |
Citat:
1) Svara i ett formulär. Antingen manuellt eller via något eget gränssnitt (kanske till och med automatiskt om inte Blockets antispamsystem är tillräckligt sofistikerade). 2) Svar på mitt svar går till en låda som övervakas av en robot. 3) Kommer det in ett svar i min låda, låt roboten kolla From-adressen och spara i en databas. 4) Låt ett program skicka lureribrev till alla i databasen (alternativt alla i databasen som lagts till sedan senaste försöket). Underskatta inte lurendrejarnas tekniska kompetens. Jag tror inte det finns någon ekonomi i att sitta och skriva allt manuellt. |
Blir så ledsen när man läser om scams som detta.
MikaelB >> "Att man får skylla sig själv" är en ovanlig kall och cynisk inställning. Olika personer har olika lätt att uppfatta skriven text, och inte alla är alltid lika misstänksamma och garvade som många av oss här. Håller med emilv, man ska inte underskatta scammare. Varken när det gäller teknisk kompetens, strategier, eller resurser till manuellt arbete. Tror dom arbetar på många olika sätt, ofta långsiktigt och metodiskt. Jag hatar att oärliga kriminella personer försöker profitera på det förtroendet som seriösa företag bygger långsiktigt med sina kunder och använandare. |
Citat:
Hej jag är intresserad av "TITEL PÅ BLOCKET" så kommer några ganska många svar utebli. Dessutom skulle tidsaspekten göra att det inte blir troligt att man går på tricket eftersom det kanske kommer långt efter man lagt in annonsen. Så jag tror fortfarande på att det kommer via formuläret på blocket.se och innehåller texten ifråga längst ner. Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson