WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Jajja Spammar igen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045431)

MRDJ 2010-12-17 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20383872)
Vi får en 30-40 st / vecka av Jajja, till "registrerade adresser" som bara använts på ett ställe: whois. Avreggar varje gång jag får ett men det minskar ändå inte inskörden på dem. Helt sjukt faktiskt. Tyvärr inget man kan göra och att svartlista deras mailserver skulle vara en nackdel, det finns säkert 1 eller 2 av våra kunder som faktiskt vill ha detta.

skall man ha mailen via whois måste man ju hämta den från iis och den är "låst" med captcha, funderar hur dom får fram den

Davve 2010-12-17 20:59

Spam till privatpersoner är ju olagligt, polisanmäl dem.

Kimppa 2010-12-18 00:02

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20383872)
Vi får en 30-40 st / vecka av Jajja, till "registrerade adresser" som bara använts på ett ställe: whois. Avreggar varje gång jag får ett men det minskar ändå inte inskörden på dem. Helt sjukt faktiskt. Tyvärr inget man kan göra och att svartlista deras mailserver skulle vara en nackdel, det finns säkert 1 eller 2 av våra kunder som faktiskt vill ha detta.

Vet du om det hade hjälpt att "bounca" tillbaka e-posten man får av dem? Så att den tas ur deras maillista? Om du kanske testat detta? Har precis testat själv så det väntas att se om jag får fler mail från dem.

EDIT: Bounce är en funktion man kan använda sig av i Mail.app (MAC OS X) som skickar tillbaka ett mail till avsändaren att mail-adressen inte är i bruk för de som inte vet.

jonny 2010-12-18 07:44

Jag tror inte att det hjälper särskilt mycket att studsa mailen så sent. Det måste nog ske direkt i mailservern för att ha relevans.

MRDJ 2010-12-18 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20383887)
Spam till privatpersoner är ju olagligt, polisanmäl dem.

mig vertligen har ingen i Sverige blivit fälld för det. även om det står o lagboken. jag tror dem prioriterar det lika mycket som en stulen cykel.

KristianE 2010-12-18 10:35

Spam till privatpersoner hanteras som att gå mot röd gubbe. Det är olagligt
men det finns inget straff.

Detta är vad polisen sade till mig för ett par år sedan när jag anmälde estniskt
spam. Estland hade gått med i EU vid tidpunkten.

AndreasS 2010-12-18 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20383886)
skall man ha mailen via whois måste man ju hämta den från iis och den är "låst" med captcha, funderar hur dom får fram den

Det är mest för .com-domäner de skickar ut.

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20383900)
Vet du om det hade hjälpt att "bounca" tillbaka e-posten man får av dem? Så att den tas ur deras maillista? Om du kanske testat detta? Har precis testat själv så det väntas att se om jag får fler mail från dem.

EDIT: Bounce är en funktion man kan använda sig av i Mail.app (MAC OS X) som skickar tillbaka ett mail till avsändaren att mail-adressen inte är i bruk för de som inte vet.

Inte testat, vi måste ju ta emot dessa mail av andra skäl (domänregistreringar) så vi kan inte bygga regler mot det heller. Är ju inte ett jätteproblem men ändå störande att de vägrar sluta spamma.

Conny Westh 2010-12-18 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20383823)
Anmäl på http://www.spamcop.net/ är det tillräckligt många som gör det ger det resultat.

Fick felmeddelande när jag vidarebefodrade mejlen till spamcop...

Captain Thailand 2010-12-18 15:01

Hej,

Bra detta...

Fortsätt skriva i trådar som denna (på lämpliga forum) och upplys dessutom vänner, bekanta, branschfolk och kollegor. Det ger förhoppningsvis företag som spammar dåligt rykte i längden. Att klaga till berörda företag KAN kanske även ha viss effekt, i varje fall om den negativa responsen från missnöjda människor är massiv.

Måhända är jag överoptimimistisk angående denna "karma-metod" men nog har det funkat förr ;-)

najk 2010-12-18 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20383951)
Fick felmeddelande när jag vidarebefodrade mejlen till spamcop...

Det brukar inte fungera så bra att vidarebefodra eftersom dom behöver ursprungsmeddelandets brevhuvud. Att kopiera brevet i råformat från webbmail eller liknande och klistra in på deras site fungerar klart bättre.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson