![]() |
Om du ska starta ett sådant projekt skulle jag föreslå följande åtgärder. Jag anser personligen att du då bör ha ryggen hyfsat fri; men inom juridiken är inget någonsin 100 procnet säkert.
- Förbjud piratkopiering i användarvillkoren - Lägg till möjligheten att anmäla en torrent - Ta bort torrents som inkräktar på upphovsrätten så snart du får kännedom om dem - Lagra inga torrents eller annan likvärdig information själv - länka till torrentfiler hos andra källor |
Tror du går rätt safe om du bara länkar till sidor som länkar till upphovsrättskyddat mtrl
|
Tack för svaren! Det är mycket intressant att läsa hur ni tolkar det hela. Det är helt klart en fråga utan något exakt svar.
Min egna magkänsla (som delvis har blivit påverkad utav de svar jag fått) är att det inte är 100% problemfritt - Men att om man förnekar och tydligt visar att man inte tillåter upphovsrättat material samt endast länkar till andra sidors material - Då bör man sitta någorlunda säkert? Förstår givetvis att man aldrig kan vara säker när man sysslar med en grej som inte uppskattas utav alla personer, så är det ju. |
Citat:
Den första regeln kommer ju åtminstone 95% av alla torrents bryta emot, det är ju ganska uppenbart. Hämtar du dessutom torrents ifrån andra sidor som inte har den här regeln så fallerar det ju helt. Har du torrents som uppenbarligen är upphovsrättskryddade och har den regeln så hamnar du ju under likgiltighetsuppsåt och då kan du straffas för det i vilket fall som helst. Som webbmaster/siteägare så ansvarar du för det som publiceras på hemsidan och har därför en skyldighet att hålla koll vad som finns där. Så jag har svårt att tro att det skulle hjälpa dig. Punkt 2 och 3 kommer kanske kunna rädda dig, men det kommer troligen i gengäld göra att sidan inte blir så populär och få användarna att söka sig till andra sidor. Punkt 4 gör ju att uppsåtet blir ganska tydligt. Länkar du till sidor där det nästan bara finns upphovsrättsskyddat material så kan du ju knappast hävda att du inte har något uppsåt att länka till sådant. Just detta är ju inte prövat juridiskt, med det ligger ju i bästa fall i en gråzon när du har ett tydligt uppsåt. Jag tror inte det är så enkelt om man vill vara säker helt enkelt. |
Som att någon dealer knark på en sj tågstation.. Ska då så fall gripa sj för knarkbrott?
|
Citat:
|
Citat:
Är det verkligen så svårt att se skillnaden? :) |
henrik varför köper du istället inte bara tankafetast, en fågel viska i mitt öra att de har en rad stämningsansökningar på väg :)
|
Det finns två aspekter på detta.
Den ena är den legala som andra har påtalat. Där har jag inget att bidra med. Den andra "vinsten" för din del är att om du nu tar dig tid att hantera detta kan du senare utveckla andra idéer baserat på detta. Jag menar, "det är inte olagligt att veta hur man gör". Alltså, själva kunskapen är inte olaglig. Du kan göra en funktion med det du tänker dig. Det olagliga kommer först om det blir stor spridning av dina tjänster eller det du producerar. Du behöver kanske inte gå hela vägen. Det är många uppfinningar som kommer till på detta viset!! Så... Låt inte de juridiska tveksamheterna hindra dig att utveckla din idé. Kanske kan du med dessa nyvunna kunskaper senare utveckla andra tjänster som då inte hamnar i någon juridisk gråzon. *** Håll dig på rätt sida av lagen. Kunskap är inte straffbart. :-) Lycka till!! :-) |
Citat:
Har inte följt detta fallet vidare dock... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson