![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Då var nån snabb och sa; - Då kan han ju i alla fall känna sig säker i minst 10 år. :) |
Hmm, hoppas de inte lämnar han till USA. Han lär ju bli skickad till Guantanamo i en liten låda utan lufthål.
|
Lite med om vad som faktiskt hände med de två kvinnorna. OBS! Journalisten är en anhängare av Wikileaks varav delvis vinklad artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...wide-hunt.html Anklagelserna handlar väl ändå inte om att Assange tog sönder en kondom som vissa här påstår. Våldtäktsanklagelsen handlar om att Assange vägrade avsluta sexakten trots att kvinnan ville detta när det inte länge fanns en fungerande kondom. I mina ögon ganska glasklart om detta stämmer, säger man nej så ska akten avbrytas. Anledningen kan vara allt från kondom spricker till att en lek går överstyr men är helt betydelselös, det är våldtäkt om den ena parten blir tvingad i svensk lag. Att det skulle vara USA som ligger bakom detta känns också lite väl konspiratoriskt. Kvinnornas bakgrund är enkel att kolla upp och dessutom skulle en konspiration vara betydligt bättre genomtänkt än två kvinnor som erkänner att ha haft frivillig sex fram till att kondomen försvann ur bilden. Kvinnorna erkänner att de tyckte Wikileaks och Assange var häftigt. Assange liksom många andra kändisar använder gärna denna position till att få ligga. Inget konstigt där. Att bli red flagged hos Interpol är för övrigt inget ovanligt för sexbrott... Den enkla lösningen är oftast den rätta =) |
Vill passa på att påpeka att jag aldrig påstått att USA på något vis skulle ligga bakom våldtäktshistorien. Däremot är det ett väldigt svårhanterligt brott där det sällan finns någon större poäng att diskutera sanningshalten utan närmare insyn.
Sen tror jag att de flesta journalister uppskattar Wikileaks precis som alla andra viktiga informationskällor. Det innebär inte fördenskull att de vinklar sina artiklar. |
Pekar inte på dig tartareandesire, utan på de högljuda anhängarna som skriker att USA är allt ont i världen =)
Den där artikeln är dock tyvärr väldigt vinklad i mina ögon, använder sexuella och nedlåtande adjektiv om kvinnorna medan det förekommer direkt positiva adjektiv och helt irrelevanta påståenden om Assange. "Afterwards, she hung around and was still there when Assange — who has a child from a failed relationship around 20 years ago — left with a group of male friends for lunch." Personligen tror jag också att USA kan/har tatt till oschyssta metoder, men betvivlar starkt att de har nått finger med i detta liksom DDoS-attackerna. USA om någon vet hur Streisand-effekten fungerar, det vore att skjuta sig själv i foten. |
Jag tror inte heller att amerikanska myndigheter ligger bakom DDoS-attackerna, däremot är det väl inte omöjligt att det är amerikaner. Jag tror däremot att politiker och / eller amerikanska myndigheter har pressat både Paypal, Visa och Mastercard på samma sätt som skedde med Amazon.
|
Citat:
Kan faktiskt inte se något företag som har något att vinna på att ha Wikileaks som kund. En kund som retar upp många, drar med sig överbelastningsattacker som drabbar andra kunder och inte tvekat en sekund på att exponera mitt egna företags hemligheter om de fått mer besökare av det. Wikileaks ska betala bra duktigt för sina tjänster för att uppväga nackdelarna. Något som de inte verkar ha problem med då de har ett bra flöde av pengar både in och ut. |
Alltihop är en enda stor soppa från början tillslut.
Problemet med den här typen av våldtäktsanklagelser är ju att inte ens domstolarna brukar kunna reda ut vad som har hänt, utan att de grundar sina domslut på mer eller mindre motiverade gissningar där parternas trovärdighet tas i beaktande. Det är inte heller ovanligt att tingsrätten och hovrätten dömer helt olika. Jag tycker därför att det verkar vara rena lotteriet. Jag tror inte det är ovanligt att våldtäktsmän går fria och att oskyldiga döms. I den här typen av mål så har jag extremt lågt förtroende för våra domstolar. Hade jag varit i Assanges kläder så hade jag faktiskt oroat mig mer över anklagelserna om våldtäkt än om att bli utlämnad till USA. USA brukar ha problem att få "terrorister" fällda i domstolar. Det är ju en av anledningarna till att man har Guantanamo. Och där lär han knappast hamna som vit superkändis. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson