WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ni som har flera småsajter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044218)

Gustav 2010-10-11 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av Flyrib (Inlägg 20373039)
Ok tack för klargörandet. Så låt säga att jag har en 10 guidesidor som länkar till varandra.. detta är av ett ganska minimalt värde rent länkkraftmässigt?

Ja och nej. Du bör sprida ut webbsidorna på olika IPn så att det inte framgår att de har samma ägare. Whoisén kan också "avslöja" dig, så i bästa fall bör även dina domäner ha olika ägare. De webbsidor som ingår i nätverket behöver även inlänkar från andra webbsidor, utanför nätverket. Du måste alltså få naturliga inlänkar till sidorna, köpa länkar, eller byta länkar. Observera att det förstnämnda i princip är det enda som Google accepterar.

Men om allting stämmer så kan du få ut väldigt mycket värde ur tio webbsidor som länkar till varandra. En bra länk kan vara mer värd än tusen dåliga. Så ett bra utformat länknätverk får aldrig underskattas. Gör man rätt så behövs det ofta inte så mycket för att behaga Google och att tillförskaffa sig bra placeringar. Tvärtom så kan man få jobba ihjäl sig med sitt länkbygge, om man gör fel.

hej 2010-10-11 17:52

Tack! Roligt att läsa vad ni sysslar med. Fortsätt gärna och svara på frågorna, eller ställ egna. :)

Linuus 2010-10-11 19:07

Har sett vissa här som säger att ni har typ 50 siter. Hur hinner ni med att uppdatera och underhålla dessa? :)

tartareandesire 2010-10-11 19:26

Citat:

Ok tack för klargörandet. Så låt säga att jag har en 10 guidesidor som länkar till varandra.. detta är av ett ganska minimalt värde rent länkkraftmässigt?

Japp, det kan dock vara bra om du helt enkelt bara vill få en ny sajt indexerad.

Gustav 2010-10-11 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20373069)
Har sett vissa här som säger att ni har typ 50 siter. Hur hinner ni med att uppdatera och underhålla dessa? :)

Vissa behöver man sällan eller aldrig uppdatera. Andra låter man användarna/besökarna själva uppdatera med nytt content. Det är ju det som är web 2.0. Hänger du inte med i utvecklingen :D

Linuus 2010-10-11 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20373074)
Vissa behöver man sällan eller aldrig uppdatera. Andra låter man användarna/besökarna själva uppdatera med nytt content. Det är ju det som är web 2.0. Hänger du inte med i utvecklingen :D

Hehe sant, sant :) Men om man sällan/aldrig uppdaterar finns väl risken att de faller i SERP och det är ju inte så kul. Fast det kanske man inte bryr sig så mycket om med just dom siterna i och för sig...

Försöker hänga med så gott jag kan ;)

kw_wasabi 2010-10-11 20:41

Citat:

Av tio sajter kan varje sajt maximalt få 9 länkar från nätverket, men detta kräver också att du korslänkar maximalt vilket även det sänker värdet på länkarna.

Det är bättre om man skapar enkelriktade länkar.

A --> B --> C --> A ... osv. Inte A <--> B <--> C <--> A

Om alla tio sajter länkar till varandra så blir det totalt 90 länkar. Om alla däremot är enkelriktade borde det bli 45 st länkar totalt inom nätverket. Eller har jag tänkt helt fel nu.

kw_wasabi 2010-10-11 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20373079)
Hehe sant, sant :) Men om man sällan/aldrig uppdaterar finns väl risken att de faller i SERP och det är ju inte så kul. Fast det kanske man inte bryr sig så mycket om med just dom siterna i och för sig...

Jag ser inte att glesa uppdateringar får sajter att falla i serpen. Det kanske är viktigare inom extra konkurrensutsatta serpar. Jag har ett 30-tal sajter i drift och varje sajt får inte så många timmars underhåll varje månad.

Linuus 2010-10-11 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20373085)
Jag ser inte att glesa uppdateringar får sajter att falla i serpen. Det kanske är viktigare inom extra konkurrensutsatta serpar. Jag har ett 30-tal sajter i drift och varje sajt får inte så många timmars underhåll varje månad.

Nej det beror väl som sagt på vad det är för siter. Din åka bil i Europa-site t.ex. behöver kanske inte uppdateras varje dag direkt :)

Hur är det med auto-bloggar? Är det nåt att ha överhuvudtaget? Att man alltså plockar inlägg från andra bloggar, visar en del av inlägget och sen länk till källan.

evomedia 2010-10-12 02:14

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20373079)

Har en sida som jag inte uppdaterat på över 1 år och jag har bara klättrat på sidans viktigaste nyckelord, för 5 månader sen nådde jag 1:a plats och där har sidan legat sen dess=)

Är ett ganska populärt ord som ger över 85 milj träffar, på andra plats ligger prisjakt...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson