WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   betala faktura med kort (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043074)

rhuse 2010-07-28 20:04

Det går väl att betala räkningar via vilken bank som helst? Min far envisas fortfarande med att göra det och t.ex. Forex tar ju kort så det borde ju inte vara några problem.

lunarmys 2010-07-29 10:55

En sådan tjänst har diskuterats i andra trådar (för lat för att leta upp just nu), men kontentan var i princip att det blir ganska dyrt att tillhandahålla en sådan tjänst då kortinlösen osv kostar pengar.

Tråden diskuterade möjligheten att betala alla fakturor med något kort som gav nån bonus (t ex American Express med Eurobonus-grej).

Om man bara inriktar sig på folk som befinner sig i utlandet så blir det nog otroligt få användare, men sure, go for it.

rocky 2010-07-29 12:45

Den stora svårigheten med en sån här tjänst måste ju ändå vara säkerheten?

Till exempel om du har ett 3d-secure aktiverat kort så måste du ju ha bankdosa iallafall och då kan du väl lika gärna logga in på banken? Så då måste ju tjänsten vara icke 3d-secure aktiverad och då är väl säkerheten helt åt helvete. Är kortet stulet då så blir ju betaltjänsten betalningsansvarig mot kortutgivaren.

lunarmys 2010-07-29 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20363828)
Till exempel om du har ett 3d-secure aktiverat kort så måste du ju ha bankdosa iallafall och då kan du väl lika gärna logga in på banken?

Gäller ju inte alla banker. Swedbank kräver t ex inte det.

jomper 2010-07-29 22:28

Ingen av mina banker kräver dosa för 3DSecure.

Magnus_A 2010-07-30 11:16

Det är som upplagt för bedrägerier.
Har du kommit över en kortidentitet så kan du tanka pengar precis vartsom helst, och inte bara till ett företag med inlösenavtal.

qson 2010-07-30 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20363919)
Det är som upplagt för bedrägerier.
Har du kommit över en kortidentitet så kan du tanka pengar precis vartsom helst, och inte bara till ett företag med inlösenavtal.

Vad är det för skillnad för en sån här lösning jämfört med t.ex. PayPal? Man kan väl fylla på sitt PayPal-konto med kort?
Visst, det är en högre risk än vanliga e-butiker, men det kräver ju fortfarande 3dsecure.
Mina 3dSecure-kort kräver inte dosa. Bara lösenord. Dock krävs ju dosa för att ändra lösenordet...

ooskar 2010-07-30 11:34

När jag ska använda mitt VISA på internet måste jag sätta ner kortet i min dosa och slå in pin för att få fram ett nummer att skriva in när jag ska betala, går inte att välja bort. Mitt konto är alltid pengatomt så jag vill inte ha sån där säkerhet men det är tydligen inte valbart vad jag förstått (Handelsbanken)

billion 2010-07-30 11:37

På räkningen som skall betalas finns en hel del data. Det borde gå att använda den för att säkra betalningen på ena eller andra sättet.

Anders Larsson 2010-07-30 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20363925)
När jag ska använda mitt VISA på internet måste jag sätta ner kortet i min dosa och slå in pin för att få fram ett nummer att skriva in när jag ska betala, går inte att välja bort. Mitt konto är alltid pengatomt så jag vill inte ha sån där säkerhet men det är tydligen inte valbart vad jag förstått (Handelsbanken)

Även om ditt kort är "pengatomt" kan det debiteras, och du är ansvarig för det ändå. Undantaget gäller electron-kort.

Orsaken är att det finns många system som kör offline. Bussar, p-automater, taxi, de flesta affärer har den möjligheten när systemet går ner etc.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson