Clarence |
2010-07-16 19:15 |
Citat:
Ursprungligen postat av klein
(Inlägg 20362732)
Captcha fungera inte som motmedel emot Ryssar. Ryssproblemet löses nog enklast med GeoIP , bannar allt från .ru , .pl och några andra bandit stater .
|
Jag vet inte riktigt vad du baserar detta på. En enkel CAPTCHA fungerade bra för mig för 15 år sen och gör det fortfarande ... på allt ifrån en av sveriges största sajter till internationella sajter, forum och bloggar med hyfsad trafik och PR.
En väldigt enkel manuell captcha räcker mycket längre än IP-spärrar. Speciellt är den mycket lättare att uppdatera om den tas igenom. IP-spärren har nått sitt tak så fort spammaren börjat använda lokaliserad IP genom en 100-kronors VPS i varje viktigt land (och språkanalys för en sajt görs på 2 minuters programmering mot google translate api) medans captchan enkelt kräver både språkanalys och avancerad AI utan att göra det jobbigt för slutanvändaren oavsett var i världen denna befinner sig.
Som bosatt i utlandet är det också väldigt lätt att irritera sig på alla godtyckliga IP-spärrar/IP-targetting som blir vanligare och vanligare. Senaste gången var det en sajt med ursprung i Sverige som trots att jag loggade in på mitt svenska konto tvingade mig att välja mellan franska och holländska som sajt-språk för att jag sitter på en belgisk uppkoppling.
|