![]() |
Jawn, Får jag fråga hur du tänker i så fall? Varför skulle du räkna med att få källfilerna? Jag vill få en klar bild av båda sidorna här så förklara gärna mer hur du tänker.
|
Jag hade också utgått ifrån att källfilerna ingick i jobbet. Vad hindrar dig ifrån att lämna över de efterfrågade filerna? Om vi bortser ifrån att slutkunden har väntat i flera månader med att höra av sig, så tycker jag inte att önskemålet är särskilt konstigt i sig. Själv så har jag alltid fått källfiler som kund, och jag har aldrig behövt göra mer än att fråga snällt efter dem.
Oavsett vilket så har de ingenting att komma med vad gäller rättsliga åtgärder emot dig. Om de lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten så svara att den ska avslås då det inte finns något avtal mellan parterna. Det förutsätter att du har fått betalt av byrån och att du levererat ditt arbete till dem. Har du levererat till, eller fått betalt av, slutkunden, så kan de hävda att det har funnits en överenskommelse. Men de måste fortfarande bevisa att källfilen ingick i den överenskommelsen. Och finns det inget skriftligt avtal så kan de svårligen göra det. Alla eventuella hot om jurister och rättsliga åtgärder är alltså helt tomma. |
Tack för dina synpunkter Gustav. Leverans har skett till byrån och betalning har kommit från dem så ingen avtal finns på något sätt mellan mig och slutkund.
|
Hej
Jag tycker att du ska ställa dig två frågor 1.Vad vinner jag på att inte lämna ut filerna? 2.Vad förlorar jag på att lämna ut filerna? Jag tror att du förlorar mer på att inte lämna ut filerna. |
Tycker många blandar ihop två saker.
Det första är vad ni tycker TS ska göra och där tycker en del att h*n ska lämna ifrån sina källfiler som goodwill osv. Detta är dock inte TS fråga. Citat:
Låt oss göra en tankelek. En kund beställer en applikation som normalt tar 10 timmar för en duktig utvecklare att ta fram. Jag kan göra den på 5 timmar tack vare att jag tidigare har gjort en liknande lösning och kan använda dessa koder/classer. Kan då slutkunden då begära all källkod utan att behöva betala minst 5 timmar till? Jag säger inte att jag har rätt osv utan mer intresserad av vad ni anser vara rätt och fel. Som sagt, skilj på frågorna. Senare kan vi diskutera vad vi tycker att TS ska göra för att göra både byrån och slutkunden glada. |
Vad jag kan tänka mig med källfilerna.
Nu är det annorlunda det här men låt säga följande: [fiktion]Jag får i uppdrag att ta fram en ny logotyp till ett företag. Gör detta, införskaffar mig en dyr font för detta eftersom den är klockren. Fonten faktureras inte, då jag kan använda den till andra saker också. Levererar filen i önskat format (dock ej *.ai filen). Får betalt från kund. Kunden kommer x månader senare och vill ha *.ai filen samt allt den berör. [/fiktion] Varför skall jag leverera fonten? Dom har ej betalt för denna? Vilket innebär ett lagbrott(!?) Detta är ungefär samma läge, för mig är detta ett klart läge att dom inte vill betala för en vidareutveckling utan vill ta in någon annan för att göra justeringarna. |
Citat:
Det är klart att jag indirekt betalat för allt som krävs för att ta fram produkten jag beställt, men det innebär väl knappast per automatik att det ska följa med i leveransen tillsammans med slutprodukten? Såvida det inte tydligt framgår av beställningen att det ingår framtagning av klichéer, då blir det ju en helt annan sak. |
Citat:
|
Beställer jag en bil så ingår inte monteringsmanual och ritningar eftersom det är bilen jag köper och inte hur man bygger den. Samma sak här eftersom det inte står i avtalet att källkod etc. ska ingå.
Om en kund köper ett program av mig så frågar jag om källkoden ska ingå eller inte. En del vill ha källkod och en del vill inte det och ska den ingå så får de betala mer. |
De flesta verkar tycka och tänka som mig vilket är trevligt :) Av vad jag hört och nu läst mig till så verkar det som att källfiler inte automatiskt skall skickas med i en leverans om inte annat avtalats men jag luskar vidare.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson