![]() |
30% återstår i varje fall =)
|
Ni hittar butiken här tycker ni något är otydligt?
http://www.gets.se/ (denna domän är vidarebefordrad till den riktiga domänen) Kolla gärna även köpvillkoren |
Jag gick in och testade (genom att lägga upp ett par tärningar för 19 SEK i varukorgen) men hittade inte bloppsgränsen för att uppnå fri frakt, däremot stod det att jag hade 280 kr kvar att handla för innan jag uppnår fri frakt (vilket var bra att få veta).
Siten kändes extremt rörig i synnerhet nere till vänster i bild, med många knappar/bilder. |
Då var mysteriet löst – det är Conny som registrerar användare utan att slutföra köpen.
Skämt åsido. Man brukar säga att man tappar 3-7 % av avsluten per steg i kassan. Du har fem steg i din kassa, där det första steget är att registrera sig. Sedan har du alltid en liten del kunder, som aldrig ångrar sig, men som misslyckas med betalningen. De kanske blir underkända för fakturabetalning, eller så sätter 3d-secure käppar i hjulet för deras kortbetalning. Det sistnämnda är naturligtvis ett enormt problem, men det ligger lite utanför din kontroll att påverka, eftersom du använder dig av tredjepartslösningar. Det finns hundratusentals anledningar för folk att INTE handla i din butik. Varje steg i kassan tar tid och kan skapa osäkerhet som gör att kunden avbryter köpet. 0,0001 % av dina kunder kanske avbryter köpet när de upptäcker att deras snabbmakaroner håller på att koka över. 0,001 % kanske avbryter köpet när deras mormor ringer och vill ha uppmärksamhet. 0,5 % avbryter köpet när de inte fattar hur de ska komma vidare till nästa steg, osv. Vid varje steg i kassan så får kunden även möjlighet att tänka "Behöver jag verkligen det här och har jag råd?". Summa summarum så handlar e-handel om statistik och att slussa kunden till ett köp. Detta måste ske, utan att kunden behöver slå på hjärnan och börja tänka efter, eller att verkligheten hinner göra sig påmind. Att handla måste vara lätt och det måste gå fort. Många steg i kassan är alltså rena döden för försäljningen, eftersom vid varje steg så måste kunden tänka efter. Dessutom så tickar tiden och risken ökar för att snabbmakaroner och morföräldrar ska komma emellan. Antalet möjliga distraktioner som du inte kan påverka är oändliga. Därför måste det gå fort! Under omständigheterna så är 30-40 % avbrutna köp alltså helt normalt. Men det är självklart ingenting som du ska acceptera. Fixa en snabbkassa med ingen (eller frivillig) registrering, så ska du se att du slipper problemet helt. |
Citat:
Tack Gustav för det tankeställande svaret. Håller på och skaffar snabbkassa så det kanske halverar siffran, 20% är en mer rimlig siffra som jag kan leva med=) men självklart ska jag få den att sjunka ytterliggare men vissa faktorer är lite svårare att påverka. Tack igen alla som svarat känns som om jag har fått en ungefärligt svar på min fråga. Har en annan orelaterad fråga som jag inte ville skapa en egen tråd för. Kan man sätta ett värde på en kund (kundstock)? (ska förklara lite) Har en annan e-butik som eventuellt ska säljas och jag undrar då om man kan värdera en kund så som man kanske skulle värdera t.ex. en produkt? Varje kund handlar för ca 1000 kr per år kan man då säga att den kunden kanske är värd 50 kr? Det är min första eventuella försäljning så jag vet inte riktigt hur jag ska värdera företaget som består av en e-butik samt en fysisk butik:/ Ska kika runt på nätet på hur man ska tänka men tänkte att jag frågar när jag ändå skriver=) Hur skulle ni värdera ett sånt företag? Vilka punkter skulle ni basera värderingen på? (ber er inte värdera företaget då ni inte fått tillräcklig info utan bara hur jag ska gå tillväga) Ha det fint! |
Att värdera en kund kan man göra på lite olika sätt:
1) Räkna ut hur mycket verklig vinst du gör per aktiv kund. Vinst per kund multiplicerat med 3 så har du ett uppskattat värde på din kundstock. Tänk på att endast lönsamma kunder tillför ett positivt värde till kundstockens värde. Resten är bara "fripassagerare", men de kan bli lönsamma hos en köpare om de har bättre passande produkter för kundens behov. 2) Vad har du lagt ned för kostnader på att skaffa kunderna, det kan även räknas som ett värde. Kunder som du skaffat under det senaste 12 månaderna är värda kanske 80%, förra årets kunder 40%, för 2 år sedan 20%. Detta var två enkla exempel (det finns fler sätt), men det finns inget sätt som är objektivt utan det är alltid en förhandlingsfråga, med köparen. För köparen kan det vara värt mer eller mindre beroende på hur de värderar kundstocken. En köpare kan även sätta ett värde på inköpshistoriken så om du hatr den kvar så kan köparen analysera köpbeteende hos kunderna och det är mycket värt för vissa köpare, för andra har den inget värde. |
Tack conny då jar jag något att gå på just med den värderingen.
Har du eller någon annan några tips på vilka punkter jag kan värdera butiken? Det jag har tänkt på 1. Lagervärdet 2. Värdet av inventarierna 3. Värdet av kunderna Vad mer? kan man basera värde på verksamhetens omsättning? hur gör man då? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson