WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur väljer man rätt webbyrå? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041573)

YesBoss 2010-04-18 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20351673)
Ett tips är att fråga personer i ditt personliga kontaktnät om de har en webbyrå de kan rekommendera.

Sen bör du dela upp din budget så att du genomför projektet i flera små steg så du inte bränner alla pengarna på första skottet, du måste räkna in att göra misstag.

Exempel:

Idealfallet:
Steg 1: Kostnad 5000 SEK
Steg 2: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK
Steg 3: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK
Steg 4: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 15 000 SEK

Om du blir missnäjd efter steg 1:

Steg 1: Kostnad 0 SEK
Steg 2: Om du är missnöjd så ska du inte acceptera jobbet utan bestrida det och en annan Webbyrå göra om steg 1 för 5 000 SEK
Steg 3: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK
Steg 4: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK
Steg 5: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 15 000 SEK

Du måste dock vara mycket noga med att upprätta ett vattentätt skriftligt avtal med hela utvecklingsprocessen nedskriven och att du måste göra en del av grundjobbet så du har en tydlig kravspecifikation som Webbyrån har att arbeta efter.

Du måste även vara delaktig i diskussion och förhandling med webbyrån, alt du vill uppnå måste vara tydligt dokumenterat i avtalet och det måste vara tydligt dokumenterat och enkelt att kontrollera för Webbyrån, dig själv och tredje man. INga luddiga formuleringar utan tydliga, enkla och knivskarpa formuleringar.

Behöver man inte betala något i förväg? När det gäller gammla projekt (som inte har fungerat som det ska måste jag tillägga ) så har de begärt 50% i förväg och 50% i slutet, men jag driver inget bolag och är privatperson.

De steg du skriver låter verkligen vettiga, men kan jag begära det från en webbyrå? Om de inte accepterar det, är det då en hint kanske att de inte är riktigt seriösa?

Conny Westh 2010-04-18 12:52

Har du för avsikt att starta bolag eller varför vill du betala 40k som privatperson? Är du politiskt aktiv?

Om du har för avsikt att driva en kommerciell verksamhet så ska du definitivt registrera ett företag först innan du börjar dra på dig kostnader (men du kanske kan förklara mer detaljer så jag förstår varför du gör detta som privatperson?).

Självfallet ska du som kund begära offert från mer än en leverantör. Leverantören kan givetvis begöra vad de vill, men du som kund kan ju endera välja bort de leverantörer som inte uppfyler dina önskemål, elelr förhandla med de du får offert från.

Men en mycket bra början är att du själv måste dokumentera alla dina krav som du vet idag i ett dokument. Detta dokument kan du sedan ge som underklag till alla de leverantörer du vill ha offert från.

Du bör alltid begära offert från minst 3 och högst 5 leverantörer. Begär inte offert från fler företag då det bara ställer till problem för dig själv och för företagen. Att skriva offert tar tid och om du begär offert från 5 företag så är det ju garanterat 4 som lägger ned sin tid i onödan. Men du som kund har ändå en moralisk rätt att få fler alternativ att välja mellan så du dels lär dig hur olika leverantörer resonerar och kan välja någon som passar dina behov bättre.

Gör inte det klassiska misstaget att välja den billigaste leverantören, de är sällan den som kommer att göra dig nöjd. Titta mer på vem som är lyhörd för dina behov och synpunkter, den leverantöre kanske kostar mer men det blir ett bättre resultat än den billigaste leverantören.

Att vissa leerantörer begär förskott är för att de ska vara garanterade att få betalt, särskilt när man har med privatpersoner att göra så brukar det bli strul. Privatpersoner brukar inte ha samma beställarkompetens som företagare har, då privatpersoner normalt aldrig beställer den här typen av tjänster från webbyråer, det brukar nästan alltid vara företag.

Ju tydligare du är i din kravspecifikation desto större chans att du får vad du beställt. men tänk på att du bör få din kravspec granskad av någon vet hur en sån ska skrivas innan du ger den till webbyråerna. Det är jätteviktigt att den är tydlig på alla punkter, inget slarv elelr ren okunskap får slinka igenom för då blir det sannorlikt strul.

Det behöver inte alls var aoseriöst at tbegära förskott, men min egen erfarenhet är att när en leveerantör fått betalt, även om det bara är en delmängd så tappar de heöt motivationen att anstränga sig i kundrelationen. De har ju fått vad de vill, nämligen betalt. Sen drar de vidare till nästa uppdrag. Så funkade även en av mina tidigare arbetsgivare, med missnöjda kunder som resultat och frustrerade utvecklare som aldrig fick känna yrkesstolthet för det man ville åstadkomma för kunden.

Kunden har alltid rätt att bestämma vad man vill ha (även om det är fullkomligt idiotiskt) så visst kan du ställa krav på leverantören att du betalar först efter fullgod acceptanstest (dvs när du testat attallt funkar som du vill).

Som jag skrev tidigare så är avtalet det helt avgörande för att du ska få ut det du vill. En leverantör som inte vill skriva på avtalet ska du inet ödla tid på. De vill eller kan inte leverera det du vill ha i alla fall, då finns det en annan leverantör som troligen är bättre.

Dela upp ditt projekt i mindre projekt om du kan så du skriver avtal om varje delprojekt för sig. Bind inte upp dig mot leverantören i onödan. men som sagt du måste göra en del hemläxa själv genom att ta ram en riktigt tydlig specifikation på vad du vill uppnå när projektet är klart, dvs vad är ditt mål med systemet. Målet måste vara tydligt och mätbart. Har du egna designidéer så ska du dokumentera dem i ett dokument. Använd ALDRIG begrepp som :

- min site ska se ut som www.xyz.com

Det som syns på en webbsite är kanske 0,5% av hela systemet, det är inte möjligt för webbyrån att veta hur den siten är uppbyggd.

Jag har gjort en hyfsat utförlig beskrivning av vad en kravspec ska innehålla i ett inlägg här på WN, prova att söka så hitar du den säkert.

se7en 2010-04-18 13:45

Intressant detta med att betala något i förväg. För mig som beställare finns det bara nackdelar som jag ser:

1. Mycket av samarbeten handlar om att lita på varandra, litar någon inte på mig eller mitt bolag litar jag inte på dem, enkelt!

2. Att begära en del av summan i förskott är ett tecken på att bolaget många gånger har dålig likviditet. Jag skulle ha förståelse för en hantverkare som behöver köpa en en massa material för att göra ett projekt. Men inom webbdesign - NEJ, aldrig!

3. Jag går aldrig med på att betala något i förskott, däremot får de gärna ställa en 0 dagars faktura så fort vi är överens om att projektet är klart. Inga problem.

Konceptet jag lever efter handlar om - prestera först och erhåll ersättning sen, inte tvärtom!

fabian 2010-04-18 14:06

Jag tycker att det är okej att betala något vid projektets start, och sedan dela upp det i etapper är en bra lösning.

Dock skall man vara noga med hur kontraktet ser ut och hur din kravspec ser ut. Vi anlitade en webbyrå som skulle bygga en stor sajt åt oss, prislappen hamnade på ett sexsiffrigt belopp och en deadline var satt till november. Sajten kom inte igång förän i slutet av februari, och då saknades MÅNGA av funktionerna på sajten, dom funktioner som var gjorda var inte genomtänkta och VÄLDIGT mycket var buggigt. Webbyrån hade gett oss ett "bra pris" om dom fick jobba i Ruby, ett språk som var nytt för dom, men tydligen var det för nytt och dom klarade inte att leverera.

För att göra klart sajten enligt kravspecen krävdes väldigt mycket mer pengar tydligen, så resultatet fick bli att vi satt med en buggig plattform med ett fåtal av de funktioner som vi ville ha från början.

Så var EXTREMT övertydlig i din kravspec, tro inte att en webbyrå förstår webb-termer, utan skriv den som om den var skriven för min mormor (som inte har en dator).

Sen kan du ju alltid försöka pruta lite på de offerter du får in. På samma projekt, samma kravspec fick vi in offerter på allt mellan 25 000 kronor och en miljon, så det kan löna sig att jämföra.

tartareandesire 2010-04-18 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av se7en (Inlägg 20351702)
Intressant detta med att betala något i förväg. För mig som beställare finns det bara nackdelar som jag ser:

1. Mycket av samarbeten handlar om att lita på varandra, litar någon inte på mig eller mitt bolag litar jag inte på dem, enkelt!

2. Att begära en del av summan i förskott är ett tecken på att bolaget många gånger har dålig likviditet. Jag skulle ha förståelse för en hantverkare som behöver köpa en en massa material för att göra ett projekt. Men inom webbdesign - NEJ, aldrig!

3. Jag går aldrig med på att betala något i förskott, däremot får de gärna ställa en 0 dagars faktura så fort vi är överens om att projektet är klart. Inga problem.

Konceptet jag lever efter handlar om - prestera först och erhåll ersättning sen, inte tvärtom!

Du glömmer bort en viktig sak i ditt resonemang, det är minst lika svårt för företaget du anlitar att lita på dig. Företaget kan lika gärna tänka att du inte är mycket att lita på om du inte kan tänka dig att betala hälften i förväg. Betalar man en del i förväg, har en bra spec och ett klart och tydligt kontrakt så har man eliminerat större delen av risken för bägge parter vilket är det ultimata.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Du har satt upp en budget på 40 000 men har du tydligt specificerat vad det är du vill ha? Försök uppskatta hur mycket tid som kommer gå åt till design respektive utveckling och räkna ut vad ett ungefärligt marknadsvärde blir innan du begär offerter. Har du en målgrupp som lockas av en modern och flashig design? Då kommer den att kosta en hel del. Hanterar du en hel del känslig information och därmed har höga krav på säkerhet? Då gäller det att du har en utvecklare som verkligen vet vad han / hon gör.

På detta vis får du ytterligare ett viktigt riktmärke att gå på när du utvärderar offerterna. Det är oftast en mycket dålig idé att börja med att säga "jag har 40 000 kronor, vad får jag för det?". Ju mer generell kunskap du har desto lättare blir det att utvärdera företagen och offerterna. Handlar det om en för dig ansenlig summa så är det alltid värt att ägna ganska mycket tid till detta.

Sedan tillkommer givetvis det gamla vanliga som alla redan nämnt - F-skatt, referenser etc - men det torde väl vara självklarheter för de flesta.

design.se 2010-04-18 22:14

Inget konstigt med att betala 30% vid projektets start. Det finns ju ett kontrakt och fullföljs det ej ska detta vara reglerat i samma kontrakt. Har du bara en viss summa pengar så ska du ha en väldigt bra och genomtänkt kravspec. Hymla inte med din maxbudget, säg istället att du inte kan gå över denna summa men kan kanske ta bort någon funktion. Begär offert från 3-5 olika byråer.

cyner 2010-04-28 07:44

Företag tar ofta inte på sig uppdrag under en viss budget, men det är svårt att veta i förväg. En webbyrå jag pratade med tar oftast inte uppdrag under 100k, och de har ca 10-15 anställda. Själv tar jag i dagsläget inte uppdrag under 20k, och jag är soloföretagare.

Conny Westh 2010-04-28 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av cyner (Inlägg 20353118)
Företag tar ofta inte på sig uppdrag under en viss budget, men det är svårt att veta i förväg. En webbyrå jag pratade med tar oftast inte uppdrag under 100k, och de har ca 10-15 anställda. Själv tar jag i dagsläget inte uppdrag under 20k, och jag är soloföretagare.

Ja, det brukar ta några dagar att sälja in och sen förhandla med kunden tills man får till ett avtal. Den kostnaden ska ju täckas av intäkterna så det är viktigta tt ha koll på hur mycket detta "slack" är.

20 k som minimum för soloföretagare tycker jag verkar som en sund kalkyl. Det motsvarar väl ca 3-4 dagar jobb inkl införsäljning och förhandlingar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson