WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Anstiftan till brott? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040567)

Magnus_A 2010-02-21 13:34

Att skaffa sig en vara/tjänst med forutsättningen att du inte kommer att betala är väl närmast bedrägligt beteende eller bedrägeri. Om du ger en detaljerad beskrivning av detta till någon som sedan gör det kan det säkert bli tal om medhjälp om brottet fullbordas eller påborjas, och uppvigling om det inte hunnit gå så långt.

Conny Westh 2010-02-23 21:48

Begreppet "förberedelse" till vissa brott finns ju även det. Exempelvis "förbereddelse till rån"....

freakie 2010-02-25 06:07

Utan att vara insatt i lagrum m.m.. Så skulle jag föreslå denna variant.

Informera den berörda parten om deras säkerhetshål. Skriv en genomgång av säkerhetshålet, med en eventuell fix, hur man upptäcker hålet m.m. och publicera det på något lämpligt ställe.

Därmed har du informerat den berörda parten om att ett säkerhetshål existerar, hur man täpper till det och informerar även andra som kan vara berörda utav säkerhetsbristen.

Nu lär det här inlägget bli helt nedskjutet, men det är den uppfattningen jag har fått när jag har läst om läget.

Gustav 2010-02-25 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20343579)
Skulle det vara anstiftan till brott att säga att man kan döda någon med en kniv?

Svårt att se att kunskap skulle kunna ses som anstiftan, isåfall skulle man behöva låsa in alla medborgare på något sätt.

Lika lite som att man inte skulle kunna sätta fast någon som informerar om säkerhetshål, som det borde klassas som att informera om en brist.

Att man kan döda någon med en kniv är allmän kännedom. Därav kan det inte vara ett brott att berätta det.

Kunskap kan aldrig bli ett brott. Men spridning av kunskap kan mycket väl vara det. Till och med ett av de brotten som i särskilda fall bestraffas hårdast enligt svensk lagstiftning (i paritet med mord och narkotikabrott dvs). Jag tänker naturligtvis på spioneri. Känner du till brister i svenska försvaret så är det inte ett brott. Men berättar du dem för ryssen så spärrar man in dig på livstid.

-----

Var det inte någon här på WN som spred lösenorden till flera ambassaders e-post för några år sedan? Någon som vet hur det slutade?

Magnus_A 2010-02-25 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av freakie (Inlägg 20344012)
Utan att vara insatt i lagrum m.m.. Så skulle jag föreslå denna variant.

Informera den berörda parten om deras säkerhetshål. Skriv en genomgång av säkerhetshålet, med en eventuell fix, hur man upptäcker hålet m.m. och publicera det på något lämpligt ställe.

Därmed har du informerat den berörda parten om att ett säkerhetshål existerar, hur man täpper till det och informerar även andra som kan vara berörda utav säkerhetsbristen.

Nu lär det här inlägget bli helt nedskjutet, men det är den uppfattningen jag har fått när jag har läst om läget.

Till god ton hör väl att man informerar de berörda exklusivt för att de ska kunna ta ställning till det istället för att sprida ut kunskapen till all världens slödder på en gång.
Sen är det upp till dem att göra sina åtgärder, men även om de negligerar ditt budskap befriar inte det dig från ditt moraliska ansvar att inte sprida sådana uppgifter till personer som kommer att missbruka dem?

Magnus_A 2010-02-25 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20344016)
....
Känner du till brister i svenska försvaret så är det inte ett brott.
....

Det räcker med att känna till. Obehörig befattning med hemlig uppgift heter det. Du behöver inte ha uppsåt att sprida kunskapen. Det kan vara uppgifter som du normalt hanterar i ditt arbete, men om du utan tillstånd tar hem en kopia för att jobba hemma så kan det vara ett brott.

Citat:

Var det inte någon här på WN som spred lösenorden till flera ambassaders e-post för några år sedan? Någon som vet hur det slutade?

Du menar Danski? Han fick datorn beslagtagen av folket ovan, men någon rättslig påföljd blev det inte vad jag vet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson