WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Global uppvärmning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040547)

Spindel 2010-02-17 15:16

Som sagt, läs på vad Climategate handlar om... Däremot är det väl inget tvivel om att det har varit en global uppvärmning, men det hade vi på medeltiden också som var ännu varmare. Det Climategate handlar om är att människan skulle vara orsaken till uppvärmingen, något som har manipulerats fram av sk. "forskare" i rent politiskt syfte.

Men! Det är däremot bra att vi minskar våra beroenden av fossila bränslen. Mer kärnkraft och mindre kolkraft är bara positivt för alla, speciellt Sverige som sitter på mycket uran.

StefanBergfeldt 2010-02-17 15:30

Jag är lite tveksam till hur mycket människan faktiskt har påverkat den globala uppvärmningen, däremot bör vi ju naturligtvis försöka minska vår påverkan så mycket som möjligt, oavsett om det leder till global uppvärming.

Men som sagt, just nu hade det gärna fått vara lite varmare. Runt alla hjärtans dag förra året satt folk ute och drack öl. I år var det ungefär 30 grader kallare.

ddaarruuddee 2010-02-17 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20343066)
... något som har manipulerats fram av sk. "forskare" i rent politiskt syfte.

Och ännu tydligare för ett ekonomiskt syfte.

tartareandesire 2010-02-17 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av ddaarruuddee (Inlägg 20343065)
Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.

Växthusgasernas effekter är som sagt var ett faktum och det KAN vi onekligen påverka. Vi måste dessutom givetvis hjälpa de människor som drabbas av uppvärmningen, oavsett hur mycket vi själva påverkat. Det kan vi också göra någonting åt. Ingen har sagt något om jordens undergång, däremot så drabbas miljontals människor världen över av effekterna. Dessutom måste vi ändå ersätta fossila bränslen förr eller senare så det är knappast några pengar som spenderas i onödan.

Ni som tycker vi ska strunta i allt, vet ni överhuvudtaget vad som händer jorden över på grund av klimatförändringar? Om inte, läs och tänk lite och försök bry er åtminstone en aning om andra människor än er själva. Det händer liksom oavsett vad orsaken är...

Gustav 2010-02-17 15:53

Citat:

Det som inte är diskutabelt är att det även tidigare har varit globala uppvärmningar - där finns det hårda fakta som grund.
Japp. Det var under en sådan period som våra förfäder kom på den strålande idén att bosätta sig här i Sverige några meter från Nordpolen. Det var det första misstaget. Det andra misstaget var att sluta jaga och samla och att istället bli bofasta mitt i ingenstans. Sen kan man i och för sig ifrågasätta om det var en bra idé att klättra ner från träden och att lämna Afrika från första början.

Jag gillar Sverige. Men jag ifrågasätter starkt det kloka i att bosätta sig på den här platsen från första början. Vår turistnäring består av tyskar som kommer hit för att titta på älgbajs. Det säger väl allt?

rocky 2010-02-17 16:20

Citat:

Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.

+1

Hoppas ordet klimat blir det minst använda ordet 2010!

Gustav 2010-02-17 16:57

Citat:

Jordens naturliga cykler med klimatförändringar och istider är minst sagt... människofientliga. Så någonting måste vi göra förr eller senare, oavsett om det är vi själva som har påverkat klimatet eller om det är en helt naturlig förändring som är på väg.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverkar är... mänskligt. Idag styr vi över saker som man för hundra år sedan trodde sig vara maktlös inför. När oroade du dig över sjukdomar som böldpest och kolera senast?

Jag håller med dig om att temat klimatförändringar kan kännas lite uttjatat. Lösningarna som presenterats hittills verkar även ganska omöjligt. Att få folk att leva mer "klimatsmart" är ungefär lika rimligt som att få alla feta människor att tappa sin övervikt och att alla rökare skulle sluta röka. Det kommer inte att hända.

Jag läste en intressant artikel för något år sedan om en alternativ lösning på problemet. Det gick ut på att helt enkelt smälla upp en förbannat stor solparasoll mitt i Sahara. Tanken var att den skulle blockera 0,5 % av jorden yta och på så vis sänka temperaturen med flera grader. Tekniskt var det genomförbart redan idag enligt artikeln. Men det låter så klart helt tokigt.

Jag tror att klimatförändringarna kommer att ställa till med problem i framtiden. Jag tror även att vi inte klarar av att ställa om. Så någonting säger mig att lösningen lutar mer åt ett stort solparasoll än att vi slutar köra bil. Sen tror jag ändå att Holland bör investera i dammar och vallar i framtiden. Som alltid klarar vi oss i väst. Skiten kommer som vanligt att drabba Afrika.

Santos 2010-02-17 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20343092)
Lösningarna som presenterats hittills verkar även ganska omöjligt. Att få folk att leva mer "klimatsmart" är ungefär lika rimligt som att få alla feta människor att tappa sin övervikt och att alla rökare skulle sluta röka. Det kommer inte att hända.

Hur menar du nu?

Många människor letar aktivt, och betalar mer än gärna mer än vanligt, för miljövänliga miljömärkta produkter.
Det enda som är omöjligt är att få folk att sluta använda energi. Vi kommer fortsätta köra bilar, använda datorer och köpa kläder. Med bilarna kan gå på el, datorelen kan komma från vågkraft och kläderna kan vara gjorda i Europa istället för att fraktas hit från Asien. Allt som saknas är den gemensamma viljan som hålls tillbaka av kortsiktigt tänkande, okunskap och ekonomiska intressen.

tartareandesire 2010-02-17 17:26

Håller med dig Gustav, även om jag är lite mer positivt inställd. Många jag känner väljer faktiskt miljövänliga och ekologiska alternativ i många fall men det är givetvis inte alltid det är möjligt av olika skäl.

Tror hårdare lagstiftning när det gäller både privatpersoner och företag samt fortsatt information är den enda vägen att gå. De flesta vill trots allt verka för en bättre värld för oss alla. Tyvärr måste man tvinga övriga men det är ju det som är demokrati :)

Magnus_A 2010-02-17 18:40

På 70-talet så var den stora skräcken en kommande istid. Då hade man sett en nedgång i temperaturerna några år i följd och domedagsrapporterna avlöste varandra. Sen blev vädret mer normalt och så började man oroa sig för att det skulle bli för varmt med global uppvärmning.
Tyvärr var det 70-talsgubbarna som hade och har rätt. Just nu befinner vi oss i en kort varmperiod mellan två istider. Inom 10 000 - 20 000 år så har vi en ny istid igen oavsett.
Då snackar vi medeltemperaturer på -10 grader lägre än nu.
Global uppvärmning handlar om 1-3 grader, en fis i rymden i det perspektivet.
Värmetoppen sedan senaste istiden har redan varit (bronsåldern) och nu är det permafrost som gäller på riktigt lång sikt.
Sen tinar det förhoppningsvis upp igen efter cirka 100 000 år till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson