WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domän som deaktiverats, räcker betala? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040531)

eng3l 2010-02-17 13:01

Det ser man ju på whois outputen

emilv 2010-02-17 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Cos (Inlägg 20343018)
Bara jag som funderar på vart de står att det gäller en .se-domän...? :)

Urklippet i grundinlägget kommer från whois på en .se-domän. Whois ser olika ut för olika toppdomäner. Det är alltså av erfarenhet vi ser det :-)

Internet Sweden 2010-02-17 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av Cos (Inlägg 20343018)
Bara jag som funderar på vart de står att det gäller en .se-domän...? :)

Kanske inte är helt enkelt för den som inte jobbar med det dagligen (och kanske inte självklart då heller förresten), men det inledande datat i första inlägget berättar för mig att det är en .se-domän det handlar om, eftersom benämning och struktur är speciell för .se-domäner:

Citat:

state:
domain:
holder:
admin-c:
tech-c:
billing-c:
created:
modified:
expires:
transferred:
deactivationdate:
date_to_delete:
date_to_release:
nserver:
nserver:
nserver:
dnssec:
status:
registrar:
Citat:

expires: 2010-01-02
deactivationdate: 2010-02-11
date_to_delete: 2010-04-12
date_to_release: 2010-04-25
För .nu-domäner ser motsvarande info ut så här:
Citat:

Domain Name (ASCII):
Technical Contact:
Record last updated xxx.
Record expires on xxx.
Record created on xxx.
Record status:
Registrar of record:
Referral URL:
Domain servers in listed order:
För gTLDer kan det variera beroende på TLD och registrar, men de följer oftast liknande struktur som denna .com genom Moniker:
Citat:

Domain Name:
Registrar:
Registrant [XXXXXX]:
Administrative Contact [XXXXXX]:
Billing Contact [XXXXXX]:
Technical Contact [XXXXXX]:
Domain servers in listed order:
Record created on:
Database last updated on:
Domain Expires on:

Cos 2010-02-18 12:20

Jaha! Skönt med en liten "ahaa"-upplevelse såhär vid lunchtid! :-) Härligt att man lär sig någonting varje dag också!

Erik Stenman 2012-03-13 01:46

Hej, jag missade betala en faktura har jag märkt nu. Stämmer det att jag kan få tillbaka .se-domäner som har "state" = deactivated och date_to_delete 2 månader framåt?

EvaF 2012-03-13 03:31

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20434831)
Hej, jag missade betala en faktura har jag märkt nu. Stämmer det att jag kan få tillbaka .se-domäner som har "state" = deactivated och date_to_delete 2 månader framåt?

Ja det gör det - om du betalar alltså!

Erik Stenman 2012-03-13 03:37

Citat:

Ursprungligen postat av EvaF (Inlägg 20434834)
Ja det gör det - om du betalar alltså!

Gött. :) Borde domänen aktiveras av sig självt mtp att jag betalade med kort eller är det något manuellt som ombudet måste göra som tar tid?
Edit: Antagligen så har väl olika ombud olika rutiner.

jonny 2012-03-13 07:17

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20434835)
Gött. :) Borde domänen aktiveras av sig självt mtp att jag betalade med kort eller är det något manuellt som ombudet måste göra som tar tid?

Det är troligen en registrar och inte ett ombud om man ska vara petig. I vilket fall. Kontakta företaget du betalt till och fråga.

tartareandesire 2012-03-13 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20434835)

Japp, det beror helt på din registrar. Hos Loopia är det supersmidigt. Förutsatt att man har fyllt på prepaid så är det bara att återaktivera domänen så är allt frid och fröjd igen i princip omedelbart. Det behövs egentligen ingen annan registrar när man har Loopia :)

Erik Stenman 2012-03-13 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434842)
Japp, det beror helt på din registrar. Hos Loopia är det supersmidigt. Förutsatt att man har fyllt på prepaid så är det bara att återaktivera domänen så är allt frid och fröjd igen i princip omedelbart. Det behövs egentligen ingen annan registrar när man har Loopia :)

Tack för svaret. Jag har funderat på att föra över mina domäner dit som ännu inte ligger där. Håller med om att de har en väldigt bra kvalité på domänbiten. Det löste sig nu men det tog ett antal timmar för surftown att förnya domänerna trots kortbetalning.

Jonny, Igår kl. halv 4 på natten var jag lite småtrött så jag hittade inte ordet registrar så jag använde det gamla goda ombud :)

Jag vill passa på att göra lite reklam för domainz.se. Om jag hade lagt in just den domänen det handlar om där hade jag aldrig råkat ut för detta, jag får se det som en lärdom helt enkelt att alltid ha en extra säkerhetsmekanism. Att sätta upp pingdom-konton som övervakar är också en grej jag tänker fixa nu för alla mina större sidor.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson