![]() |
Om jag säljer min laptop till en privatperson ska kvittot se ut på ett annat vis då?
Och hur mycket moms ska man skriva med egentligen? |
Är du ett företag som säljer, och ditt företag är momsregistrerat, så är det 25% moms på försäljning av varor.
Kvittot ska väl se ut som ett "vanligt" kvitto, där det ska framgå vem som säljer, vem som köper, beloppet, momsen osv. |
Citat:
|
Men varför ska jag behöva skriva allas adresser på mitt kvitto? Min adress står ju till exempel inte på mina kvitton hos Media Markt eller Willys.
Edit: * Köparens momsregistreringsnummer, om köparen är skattskyldig för köpet (s.k. omvänd skattskyldighet) eller finns i ett annat land inom EU:s momsområde och har åberopat sitt momsregistreringsnummer för att få leveransen utan moms. * Säljarens och köparens namn och adress. Tänk på att rätt namn på köparen är viktigt för bl.a. avdragsrätten för moms. Du kan ändra ett felaktigt namn om det går att avgöra genom andra uppgifter i fakturan vem som är köpare och om fakturan är korrekt i övrigt. Om inte, bör du komplettera fakturan med ett intyg om vem som är den verkliga köparen. Gäller det här alltså bara om folk har företag? Personer som köper min laptop är privatperson |
Med de nya reglerna är det säkrast att du utfärdar en kontantfaktura för att slippa krångel. Där behöver du köparens adressuppgifter.
|
Media Markt och Willys har kassasystem som är godkända av Skatteverket, det har antagligen inte du.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson