WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   it hantverkarna är roliga (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040156)

jonny 2010-01-24 14:14

Problemet är väl snarare att deras prissättning innebär väl låga löner för "spetskompetensen".

KristianE 2010-01-24 14:23

Med 17000-18000 i ingångslön så får man också kompetens därefter.

THL 2010-01-24 18:44

Spetskompetens för t ex en byggare är ju en rackare som kan installera faktureringsprogrammet, få igång skrivarjäveln och göra en hemsida till honom.

tartareandesire 2010-01-24 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20340289)
Spetskompetens för t ex en byggare är ju en rackare som kan installera faktureringsprogrammet, få igång skrivarjäveln och göra en hemsida till honom.

Det har väl de flesta en kompis som kan ordna om de inte kan fixa det själva? :)

Bjorne 2010-01-25 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20340265)
Med 17000-18000 i ingångslön så får man också kompetens därefter.

Inga "hantverkare" tjänar så dåligt. De har ju sina fack som håller lönerna uppe och gör deras tjänster exklusiva. IT-branschen har inte någon motsvarighet vilket jag tycker är sorgligt. Det är inget kul alls att ingångslönerna försämras år efter år och att professionaliteten i yrket urholkas.

tartareandesire 2010-01-25 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20340366)
Inga "hantverkare" tjänar så dåligt. De har ju sina fack som håller lönerna uppe och gör deras tjänster exklusiva. IT-branschen har inte någon motsvarighet vilket jag tycker är sorgligt. Det är inget kul alls att ingångslönerna försämras år efter år och att professionaliteten i yrket urholkas.

Nja, vet inte om ingångslönerna försämrats särskilt mycket, däremot kanske kunskapskraven har ökat. De flesta jag känner som anställts som utvecklare på bland annat SAAB, Ericsson och större konsultbolag är utbildade civlingenjörer och alla har inte ens haft programmering som ett särskilt stort intresse. Trots det har ingångslönerna varit helt okej.

Westman 2010-01-25 15:38

Citat:

Jo "IT-hantverkare" har så dåliga ingångslöner. :)

KristianE 2010-01-25 18:11

En outbildad adidastekniker på kommunen har nästan högre lön..

Med utbildning får man lite till.

THL 2010-01-27 11:20

Citat:

Stackars IT-branschen, underbetalda och utan fack....

xLnT 2010-01-29 07:43

Westman vet du hur deras lönesystem fungerar?
Jag vet många säljare som har en ingångslön på bra mycket mindre.

Sen är det väl inget som säger att spetskompetensen finns hos alla? Men företaget kan väl erbjuda det ändå?

Det är ett jävligt smart koncept, eftersom den största delen av alla företag är just småföretagare. Där det kanske inte finns resurser att betala en konsult som har spetskompetens, 1000+/h för att få hjälp att rensa bort virus, installera en skrivare, sätta upp trådlöst nätverk mm.

Sen undrar jag vilka konsulter som har bred spetskompetens.

IT-Hantverkarna riktar sig till ett visst segment, detta segment passar lite kunskap om mycket till lågt pris, inte mycket kunskap om lite till högt pris.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson