![]() |
Citat:
Eftersom jag inte hade arbetat innan jag startade mitt företag så fick jag det lägsta beloppet man kunde få. I vanliga fall räknar dom ut antal % som man hade fått från A-kassan som man ska få i starta eget bidrag. Citat:
För mig tog det evigheter kändes det som. För det första skrev jag ut en affärsplan från deras hemsida. Fyllde i uppgifter och började att svara på frågorna. När detta var färdigt så gick jag till AMS i min stad och visade upp det. Sedan fick jag själv kontakta ALMI men den personen var på semester som jag från första början skulle kontakta så jag fick en annan. Han gillade min affärsidé och ville träffas igen vilket vi gjorde en månad senare. Efter det mötet fick jag träffa den "riktiga" personen som jag skulle träffa. Vi två satt i ett konferens rum med en whitebord, där han skissade upp priser, hur jag skulle överleva och allting annat med företagsekonomi, ja ni vet. Sedan skulle vi träffas igen, två månader senare för jag behövde lån och bokade tid hos banken och fick lån därifrån till en ny dator. Detta var ju oerhört bra för då gick även ALMI med på att låna pengar till mig, så från ALMI fick jag 30 000kr för att köpa in första produkterna. Men det hela tog ungefär 4 månader innan jag hade pengarna på kontot plus alla möten och träffar. Det är skrämmande hur en del myndigheter tar tid på sig. Jag tror knappast att ALMI har så många som ska starta eget så att det tar 4 månader för varje person innan företaget är igång. |
Jo, men du är ensam och då är enskild firma det naturliga valet.
Killen som startade tråden var fyra personer. Då är enskild firma uteslutet och kanske AB ett lämpligare val... Men bara en sån sak, alltså att man ingår ett juridiskt bindande avtal med tre andra personer, är ju ingen direkt förmildrande omständighet... Personligen hade jag hellre lånat 30.000 till EN person än 10.000 till fyra... Delat ansvar är som bekant inget ansvar och det vet alla som lånar ut pengar. Nu är det skillnad om dom haft befintlig verksamhet, om dom arbetat tillsammans (och tjänat pengar) tidigare med mera. Det kanske dom har, men det har inte framgått i tråden. Av tråden att döma är "snack och lite lösa idéer mellan fyra polare som gillar att spela datorspel" hittills det mest konkreta och närmaste en affär... Den personen, oavsett arbetsplats, som kan tänka sig att låna ut pengar till en sån verksamhet har nog fått "lämna sin arbetsplats i brist på arbetsuppgifter" (alltså fått sparken) för väldigt länge sedan... |
Oskar G:
Procentuellt är det såklart mycket högre marginal på tillbehör, men i kronor och ören handlar det inte om mycket. Det krävs enorma volymer för att man ens ska kunna betala hyran till en lokal. |
Det skadar inte att försöka så om ni verkligen vill det så kör på. Mitt enda tips skulle nog vara att skippa stora lån och försök få kapital från någon annanstans t.ex. kan ni spara ihop själva till det.
|
Har inte lusläst allt men jag måste säga att LAN-party (med korvförsäljning) och sociala medier låter som en vinnande kombination.
Tänkte bara tillägga att ni då bör trycka upp ett gäng (högkvalitet) musmattor med nåt coolt motiv (eller två-tre alternativ) där ni även klämmer in er webbadress i något hörn. Dessa musmattor ger ni bort gratis till alla deltagare när de går hem, kanske med lite choklad eller liknande, för att toppa av. Superbra reklam om de landar på datorborden. Daglig reklam för kanske år framöver. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson