WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Google - Förändrat sin webbsida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039433)

oloflolof 2009-12-04 13:05

Märkte detta imorse men jag trodde det var något fel med min dator bara. Tycker själv det är lite onödigt men man man vänjer sig väl efter ett tag.

ric 2009-12-04 13:19

Jag tror de kommer att ändra tillbaka igen.

Man måste göra en handling för att kunna se vad man kan göra och var man kan göra det.
Snygg effekt men inte världens mest användarvänliga funktion då den tar bort den omedelbara överblicken. I längden kan även den här intoningen kännas irriterande och långsam.
Dessutom förlorar Google själva på det då webbsökningen får allt mer fokus och marknadsföringen av deras andra tjänster försvinner då man som användare inte blir påmind om dem förrän man gör en handling utanför webbsökningen.

tellus 2009-12-04 15:33

Måste haft lite att göra på kontoret? "Nä men vafasen vi slänger in en cool fade effekt på hela sidan, det är ju ändå vår justa logga folk kommer för att se!". Sen att de (enligt google bloggen) suttit i månader att utveckla det gör ju inte saken bättre.

Torreman 2009-12-04 16:51

Skum ändrig, känns meningslös.

Google har gjort en del förändringar nyligen. En riktigt jobbig är Adwords / Möjligheter / Sökordshjälpmedel. Som tur är finns det en länk till ”Tidigare gränssnitt”. Jag hoppas att den länken aldrig tas bort för det nya gränssnittet, är mina ögon, totalt jävla värdelöst. :) Ska sägas att jag inte använder det för adwords, utan för att leta nya sökord till nya sajter.

Jag söker ofta på engelska ord i engelskspråkiga länder. Nu krävs det massor av klick och inställningar för att göra en bra sökning. Sen är resultaten riktigt skumma, får träff på massor av saker. Men det är kanske bra för det tänkta ändamålet, dvs skapa annonser.

WebboT 2009-12-04 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av ric (Inlägg 20334064)
Jag tror de kommer att ändra tillbaka igen.

Om nu Google testat 10 st varianter under flera månader och kommit fram till att denna lösningen var den bästa, varför skulle de då ändra tillbaka igen?

Citat:

Ursprungligen postat av ric (Inlägg 20334064)
Dessutom förlorar Google själva på det då webbsökningen får allt mer fokus och marknadsföringen av deras andra tjänster försvinner då man som användare inte blir påmind om dem förrän man gör en handling utanför webbsökningen.

Igen, Google har ju testat detta i flera månader och du vet mer än vad de själva gör (att de förlorar)?

ric 2009-12-04 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20334116)
Om nu Google testat 10 st varianter under flera månader och kommit fram till att denna lösningen var den bästa, varför skulle de då ändra tillbaka igen?

För att inget är hugget i sten om det visar sig att det inte var den bästa lösningen.

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20334116)
Igen, Google har ju testat detta i flera månader och du vet mer än vad de själva gör (att de förlorar)?

Nej, jag vet inte mer än de gör. Däremot är min uppfattning att om man visar/påminner att man har fler tjänster så är det fler som använder dem.

Silodon 2009-12-04 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av marcuslind (Inlägg 20334019)
Antagligen gjort för alla som enbart använder tangentbordet.

CTRL + T, Google.com, Skriv in sökord, Enter.
Gör det oftare än jag drar upp musen i högra hörnet av Firefox fönstret.

Fast ska man endast använda tangentbordet är det snabbare att trycka CTRL + T, CTRL + K, Skriv in sökord, Enter. CTRL + K, För att ställa markören i sökrutan.

Santos 2009-12-05 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av ric (Inlägg 20334118)
Nej, jag vet inte mer än de gör. Däremot är min uppfattning att om man visar/påminner att man har fler tjänster så är det fler som använder dem.

Så är det nog. Fast besöker man en sida utan att röra på muspekaren eller orka vänta en sekund för att få se all information skulle man nog ändå inte kolla på den även om den visades.

Att Google satsar på att göra sin sökfunktion så enkel som möjligt kommer gynna dem i längden. De skulle kunna fylla sin förstasida med stora länkar, annonser och animationer för deras andra produkter, vilket med hundra procent säkerhet skulle ge fler besökare till dem, men Google vet att det bara skulle ge folk ännu en anledning till att byta sökmotor.

rhuse 2009-12-07 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Silodon (Inlägg 20334122)
Fast ska man endast använda tangentbordet är det snabbare att trycka CTRL + T, CTRL + K, Skriv in sökord, Enter. CTRL + K, För att ställa markören i sökrutan.

Eller sätta keyword "g" för google i sökfälltsrutan, trycka CTRL + T och skriva "g [sökord]" i adressfälltet. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson