WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Förnyelse Loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039426)

tartareandesire 2009-12-08 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20334597)
Jag fick en påminnelse på en faktura från Loopia. Loggade in och betalade dem med kort via kontrollpanelen. Fick kvitto på att betalningen var mottagen och godkänd.

Enligt whois förfaller domänen dock fortfarande 2009-12-01.

Även om Loopia inför möjligheten att betala för 10 år åt gången (som de flesta andra lär göra inom kort) så tror jag lik förbannat de kommer förnya domänerna ett år åt gången på utgångsdatumet :)

eng3l 2009-12-08 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20334600)
Även om Loopia inför möjligheten att betala för 10 år åt gången (som de flesta andra lär göra inom kort) så tror jag lik förbannat de kommer förnya domänerna ett år åt gången på utgångsdatumet :)

Det bryter mot registrarföreningens etiska regler och Loopia är medlem av densamma, så det tror jag inte att de kommer göra!

BjörnJ 2009-12-08 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20334602)
Det bryter mot registrarföreningens etiska regler och Loopia är medlem av densamma, så det tror jag inte att de kommer göra!

Vad säger de etiska reglerna om att vänta till förfallodagen med att förlänga även om kunden har betalat i god tid?

BarateaU 2009-12-08 16:45

De vill tjäna lite cash på räntan kanske? :)

pontus 2009-12-08 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20334605)
De vill tjäna lite cash på räntan kanske? :)

Bävar för den dagen loopia har tekniska problem under 24 timmar... Tänk vad många domäner som kommer att förfalla... Väljer nog binero i fortsättningen(som verkar seriösa trots att jag fått ett lågpris-skitföretag intryck tidigare av binero)

tartareandesire 2009-12-08 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av pontus (Inlägg 20334656)
Bävar för den dagen loopia har tekniska problem under 24 timmar... Tänk vad många domäner som kommer att förfalla... Väljer nog binero i fortsättningen(som verkar seriösa trots att jag fått ett lågpris-skitföretag intryck tidigare av binero)

Förstår inte alls varför du fått det intrycket? Är det något svenskt webbhotell som legat före sin tid de senaste två åren så är det just Binero.

kw_wasabi 2009-12-09 02:25

Får hoppas att Loopia tänker över sina rutiner... Jag blir lite smått oroad nu, vissa domäner är inte värd någon ekonomisk kompensation á la 3 månader gratis webbhotell.

ssol 2009-12-09 17:46

Bara för att röra till lite kan jag berätta att jag förra veckan betalade krav till Loopia på ett annat företags fakturor. Fakturorna avsåg domänförnyelser och förföll för ett halvår sedan. Företaget hade inte koll på att domänerna fanns eftersom fakturorna sändes per mail (och mottagaren slutat på företaget i fråga). Påminnelserna och kraven sändes också per mail. Så Loopia förnyar domänerna oavsett, så länge man inte meddelat dem att de ska expira. Dock man kan tycka att påminnelser och krav borde gå ut per post, istället per mail.

tartareandesire 2009-12-09 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av ssol (Inlägg 20334779)
Bara för att röra till lite kan jag berätta att jag förra veckan betalade krav till Loopia på ett annat företags fakturor. Fakturorna avsåg domänförnyelser och förföll för ett halvår sedan. Företaget hade inte koll på att domänerna fanns eftersom fakturorna sändes per mail (och mottagaren slutat på företaget i fråga). Påminnelserna och kraven sändes också per mail. Så Loopia förnyar domänerna oavsett, så länge man inte meddelat dem att de ska expira. Dock man kan tycka att påminnelser och krav borde gå ut per post, istället per mail.

Det håller jag absolut inte med om. Det är först och främst inte miljövänligt att skicka ut via post (Loopia skickar säkerligen ut ett antal tusen påminnelser varje år) och sedan så är det en så pass stor kostnad för utskick i förhållande till domänens kostnad. Eftersom det ändå handlar om internet så får man också utgå från att e-post alltid går att använda. Sedan är det ju upp till företaget att se till att gamla adresser vidarebefordras (detta gäller ju all kommunikation som går till den adressen och inte bara mail från Loopia) eller att man ser till att uppdatera med korrekta uppgifter.

pontus 2009-12-09 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20334660)
Förstår inte alls varför du fått det intrycket? Är det något svenskt webbhotell som legat före sin tid de senaste två åren så är det just Binero.

Associerade väll binero med one.com och liknande av någon anledning. Vet inte riktigt varför. Men som jag skrev, de verkar seriösa, no bashing intended... ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson