WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Förstöra laptop ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039283)

BarateaU 2009-11-25 09:12

Truecrypt, bitlocker, safeboot, pointsec.

De man föredrar är bitlocker och truecrypt när de kommer till kostnadssidan.
"Bitlocker to go" för usb minnen osv.

MRosenson 2009-11-25 10:24

Oj, mycket tips här!

Tackar.

Ska absolut ta och kryptera, men först lär jag nog fixa en riktig backup-källa (Fy på mig som inte redan har de). Hoppas inte datorn blir stulen innan bara.

Hehe, tack iaf!

KristianE 2009-11-25 11:01

TrueCrypt tillsammans med en remote-backup och givetvis
en ryggsäck kommer göra susen.

I Bergsjön blev en webdesigner knivmördad för ett par år
sedan när han gick av spårvagnen. De ville ha hans dator.

Axelremsväska är nog det värsta man kan bära. Tror nästan
det är bättre att hålla datorn direkt i näven..

MRosenson 2009-11-25 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20332892)
TrueCrypt tillsammans med en remote-backup och givetvis
en ryggsäck kommer göra susen.

I Bergsjön blev en webdesigner knivmördad för ett par år
sedan när han gick av spårvagnen. De ville ha hans dator.

Axelremsväska är nog det värsta man kan bära. Tror nästan
det är bättre att hålla datorn direkt i näven..

Där har du en poäng, är nog lika bra att investera i en ryggsäck!

Network 2009-11-25 13:13

Ett annat tips kan vara att arbeta mot ett USB-minne, som du tar ut när du är färdig och stoppar i fickan..

MRosenson 2009-11-25 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20332917)
Ett annat tips kan vara att arbeta mot ett USB-minne, som du tar ut när du är färdig och stoppar i fickan..

Kan vara en bra idé, men även en dålig.
Om rånaren muddrar mig då? Och hittar ett USB minne, självklart tar dom det med sig.
Och då känns de ännu farligare, för då kliver dom direkt in i allt som ja vill skydda.

Jonas 2009-11-25 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av MRosenson (Inlägg 20332923)
Kan vara en bra idé, men även en dålig.
Om rånaren muddrar mig då? Och hittar ett USB minne, självklart tar dom det med sig.
Och då känns de ännu farligare, för då kliver dom direkt in i allt som ja vill skydda.

Ja, tänk om.

Om ni är så jäkla rädda. Lämna datorn hemma, nej, vänta.. Tänk om ni får inbrott, eller om det börjar brinna.

Enkel lösning. Ge fan i köpa en dator, säg upp er uppkoppling. Skaffa en foliehatt och bosätt er i en underjordisk bunker långt åt helskotta.

MRosenson 2009-11-25 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20332924)
Ja, tänk om.

Om ni är så jäkla rädda. Lämna datorn hemma, nej, vänta.. Tänk om ni får inbrott, eller om det börjar brinna.

Enkel lösning. Ge fan i köpa en dator, säg upp er uppkoppling. Skaffa en foliehatt och bosätt er i en underjordisk bunker långt åt helskotta.

Varför så förbannat jävla negativ?
Problemet med dig är att du FÖRMODLIGEN bara har suttit hemma framför datorn hela livet, och bara sett på tv hur folk blir rånade och tänker "sånt händer aldrig en själv, de är bara på tv". Vakna upp, kliv upp från datorn och ut i livet, de händer bra oftare än man tror.

Om datorn är hemma och de börjar brinna, då är de en helt annan sak, då hamnar inte filerna i en annan människas händer.

Du kanske ska tänka efter innan du skriver?
Du har väl ingen aning om va jag har för information på min dator? Sen att du bara har massa South Park avsnitt, de är en helt annan femma.

Fan, ja blir så förbannad på såna där svar, ge fan i att skriva om tråden inte passar dig.

Jonas 2009-11-25 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av MRosenson (Inlägg 20332927)
Varför så förbannat jävla negativ?
Problemet med dig är att du FÖRMODLIGEN bara har suttit hemma framför datorn hela livet, och bara sett på tv hur folk blir rånade och tänker "sånt händer aldrig en själv, de är bara på tv". Vakna upp, kliv upp från datorn och ut i livet, de händer bra oftare än man tror.

Om datorn är hemma och de börjar brinna, då är de en helt annan sak, då hamnar inte filerna i en annan människas händer.

Du kanske ska tänka efter innan du skriver?
Du har väl ingen aning om va jag har för information på min dator? Sen att du bara har massa South Park avsnitt, de är en helt annan femma.

Fan, ja blir så förbannad på såna där svar, ge fan i att skriva om tråden inte passar dig.

Kom igen nu? Släpp ifrån dig foliehatten och öppna ögonen.
För det första, det är rädslan som gör att man bli överbeskyddande på sina saker.

Skall alla tänka som dig så skulle vi troligen se reklam för livvakter i tidning och tv.
Att gå så långt att säga att blir troligen rånad på ett USB minne, det är som att bli rånad på ett paket tuggummi med dagens låga priser.

Är du så rädd för att bli rånad så skall du nog se dig om efter en annanstans att bo.

icehole 2009-11-25 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20332929)
Kom igen nu? Släpp ifrån dig foliehatten och öppna ögonen.
För det första, det är rädslan som gör att man bli överbeskyddande på sina saker.

Skall alla tänka som dig så skulle vi troligen se reklam för livvakter i tidning och tv.
Att gå så långt att säga att blir troligen rånad på ett USB minne, det är som att bli rånad på ett paket tuggummi med dagens låga priser.

Är du så rädd för att bli rånad så skall du nog se dig om efter en annanstans att bo.

jo det är ju lättare att flytta än att skaffa säkerhetslösningar till datorn. Att du ens argumenterar emot detta säger väl egentligen bara att du kanske inte har så mycket att skydda på din dator :) Har blivit rånad utomlands. Bättre att ha tänkt på sådana här saker innan det händer än efteråt

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson