WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Varför skulle någon "behöva" starta enskild firma? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038903)

Ciffan 2009-11-04 19:38

Man ska kanske inte ge goda råd men jag kan inte låta bli

Karl, om du ska driva företag så försök ha som utgångspunkt att myndigheter vill dig väl. Nej, det är inte alltid så men väldigt ofta. De flesta jag känner som inte varit i kontakt med t ex Skatteverket har en väldigt negativ syn och tror att de gör att för att jävlas och sätta dit en. Mina småföretagarvänner, och jag själv, som haft en del kontakter med dem har den motsatta synen - bättre hjälp kan man knappast få, även om det är så att man gjort något fel.

Håller med Westman tolka inte läs bara och tro inte att de är emot dig

KarlRoos 2009-11-04 22:31

Jag förstår, jag förstår. Missuppfattning från mig helt enkelt. Tack för allas svar, jag är säker på att det löser sig och jag vet var expertisen finns om annat :)

Conny Westh 2009-11-05 07:22

Glöm inte att skriva en affärsplan....

digi 2009-11-05 07:51

Conny: Affärplanen behöver han inte till överförmyndarnämnden men den är ju alltid bra att ha senare :)

KarlRoos: fixade samma sak när jag var 17, var inga problem alls (förutom att dom tappade bort min ansökan en gång) men jag fick samma frågor och skickade in lite referenser och tog ett snack med dem. Löste sig direkt :)

Med din energi och kunskap kommer du ha ditt intyg på nolltid, lycka till!

WeaZear 2009-11-08 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20329612)
Har kollat en del där, ska finnas för min skola också. Dock är jag inte så sugen på att avveckla företaget efter ett år bara :)

Du avvecklar och startar upp igen. Du slipper det krångel du står inför idag.

forngren 2009-11-08 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20330224)
Du avvecklar och startar upp igen. Du slipper det krångel du står inför idag.

UF har i min mening ingenting med företagande att göra. Bland annat så skattar du som hobbyverksamhet och bildar aldrig nåt företag.

Conny Westh 2009-11-08 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20329676)
Conny: Affärplanen behöver han inte till överförmyndarnämnden men den är ju alltid bra att ha senare :)

Affärsplanen menade jag är bra för KarlRoos själv i synnerhet som han är oerfaren som företagare, då kan det vara riktigt bra utbildning av en själv att sätta ihop en affärsplan så man tvingas tänka igenom vad man ska göra och hur man får det lönsamt.

Det är många små beslut man behöver ta när man startar upp en verksamhet och det är lätt att göra misstag som kostar mycket pengar.

KarlRoos 2009-11-08 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20330228)
UF har i min mening ingenting med företagande att göra. Bland annat så skattar du som hobbyverksamhet och bildar aldrig nåt företag.

Det är samma uppfattning som jag fått av UF. Jag vill driva företag "på riktigt" så att säga och då var inte UF ens ett alternativ.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20330243)
Affärsplanen menade jag är bra för KarlRoos själv i synnerhet som han är oerfaren som företagare, då kan det vara riktigt bra utbildning av en själv att sätta ihop en affärsplan så man tvingas tänka igenom vad man ska göra och hur man får det lönsamt.

Det är många små beslut man behöver ta när man startar upp en verksamhet och det är lätt att göra misstag som kostar mycket pengar.

Vad exakt behöver jag affärsplanen till? Jag ska bara driva konsultverksamhet och jag tror inte att jag kommer att ha några kostnader över huvud taget. Annars hade jag förstått poängen :) Men jag kan ha fel.

Förresten Conny, jag gav din mall till mina föräldrar som ändrade lite i den och den är nu inskickad till Överförmyndarnämnden. Inväntar svar! Tack igen!

Conny Westh 2009-11-09 00:02

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20330274)
Vad exakt behöver jag affärsplanen till? Jag ska bara driva konsultverksamhet och jag tror inte att jag kommer att ha några kostnader över huvud taget. Annars hade jag förstått poängen :) Men jag kan ha fel.

Affärsplanen är dels en checklista så du kommer i håg att tänka igenom den verksamhet du ska bedriva, vilka kunder du ska inrikta dig på m.m.

Bara för att man bedriver konsultverksamhet så kan man inte göra det utan kostnader. Så fort du bedriver en kommersiell verksamhet så börjar du ta risker, exempelvis kan en missnöjd kund stämma dig på skadestånd.

Har du inget avtal så kan du råka riktigt illa ut, har du ingen företagsförsäkring så kan både du och dina föräldrar råka riktigt riktigt illa ut.

Jag har behandlat ämnet affärsplan i många inlägg här på forumet. Sök gärna igenom dem så blir det nog ppenbart vad du ska ha affärsplanen till.

En affärsplan är viktig just i ditt fall efetrsom du är oerfaren som företagare, det tvingar dig att tänka igenom vad du ska göra och hur du hanterar risker. Kika gärna på www.smartplan.se som jag själv använder flitigt. Ta gärna hjälp av dina föräldrar så de får gå igenom och hitta brister. Principen med en affärsplan är att det är billigare att misslyckas på papper än i verkligheten...

Alla företag behöver en affärsplan!

Varje affärsplan är UNIK, det finns inte två affärsplaner i världen som är lika.

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20330274)
Förresten Conny, jag gav din mall till mina föräldrar som ändrade lite i den och den är nu inskickad till Överförmyndarnämnden. Inväntar svar! Tack igen!

Trevligt!

Hoppas det går vägen....

Undoredoo 2009-11-09 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20330280)
Alla företag behöver en affärsplan!

Jag tycker nog att man kan vara lite mer nyanserad än så. Jag själv kör enskilt vid sidan av mitt heltidsjobb (som många andra här skulle jag tro) och ser ingen poäng i att sätta upp en affärsplan enligt dina principer. Har ingen egentlig inriktning överhuvudtaget, utan tar jobb när de kommer, i den form som krävs just då. Rent krasst så ser jag min enskilda firma som ett redskap för att kunna göra rätt för mig. Rätt eller fel, men så är det. Det kanske kan tolkas som en affärsplan i sig, vad vet jag.

Har man däremot ambitionen att komma någonstans med sin enskilda firma, så är ju frågan en annan. Då köper jag affärsplansargumentet fullt ut.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson