Conny Westh |
2009-11-09 00:02 |
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
(Inlägg 20330274)
Vad exakt behöver jag affärsplanen till? Jag ska bara driva konsultverksamhet och jag tror inte att jag kommer att ha några kostnader över huvud taget. Annars hade jag förstått poängen :) Men jag kan ha fel.
|
Affärsplanen är dels en checklista så du kommer i håg att tänka igenom den verksamhet du ska bedriva, vilka kunder du ska inrikta dig på m.m.
Bara för att man bedriver konsultverksamhet så kan man inte göra det utan kostnader. Så fort du bedriver en kommersiell verksamhet så börjar du ta risker, exempelvis kan en missnöjd kund stämma dig på skadestånd.
Har du inget avtal så kan du råka riktigt illa ut, har du ingen företagsförsäkring så kan både du och dina föräldrar råka riktigt riktigt illa ut.
Jag har behandlat ämnet affärsplan i många inlägg här på forumet. Sök gärna igenom dem så blir det nog ppenbart vad du ska ha affärsplanen till.
En affärsplan är viktig just i ditt fall efetrsom du är oerfaren som företagare, det tvingar dig att tänka igenom vad du ska göra och hur du hanterar risker. Kika gärna på www.smartplan.se som jag själv använder flitigt. Ta gärna hjälp av dina föräldrar så de får gå igenom och hitta brister. Principen med en affärsplan är att det är billigare att misslyckas på papper än i verkligheten...
Alla företag behöver en affärsplan!
Varje affärsplan är UNIK, det finns inte två affärsplaner i världen som är lika.
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
(Inlägg 20330274)
Förresten Conny, jag gav din mall till mina föräldrar som ändrade lite i den och den är nu inskickad till Överförmyndarnämnden. Inväntar svar! Tack igen!
|
Trevligt!
Hoppas det går vägen....
|