WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Spotify (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038691)

PerD 2009-10-22 18:17

Skulle vara intressant att veta hur fördelningen ser ut mellan gratis och premium. Med tanke på att som det verkar 90% av reklamen man hör är sådan för premiumtjänsten så kan man ju bara gissa att gratisalternativet inte ger så mycket intäkter. Så det är väl just betalmodellen som ska ge tjänsten sina huvudsakliga intäkter.

Spindel 2009-10-22 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av PerD (Inlägg 20327642)
Skulle vara intressant att veta hur fördelningen ser ut mellan gratis och premium. Med tanke på att som det verkar 90% av reklamen man hör är sådan för premiumtjänsten så kan man ju bara gissa att gratisalternativet inte ger så mycket intäkter. Så det är väl just betalmodellen som ska ge tjänsten sina huvudsakliga intäkter.

Vad jag har hört är gratisvarianten rena förlustaffären men är tänkt som lockbete till Premium.

tartareandesire 2009-10-22 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20327651)
Vad jag har hört är gratisvarianten rena förlustaffären men är tänkt som lockbete till Premium.

Stämmer säkert. Vill man att Spotify ska överleva så kan det vara en bra idé att uppgradera till premium. Det kostar ju inte många slantar. Tyvärr tycker jag själv att utbudet är ganska dåligt än så länge.

PerD 2009-10-22 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20327661)
Stämmer säkert. Vill man att Spotify ska överleva så kan det vara en bra idé att uppgradera till premium. Det kostar ju inte många slantar. Tyvärr tycker jag själv att utbudet är ganska dåligt än så länge.

Just den anledningen är den man faktiskt läser om oftast varför folk valt att bli premiumanvändare. Så det verkar som att de som väljer att betala mångt och mycket gör detta främst för att de uppskattar själva konceptet snarare än att de ser en massa fördelar med att slippa reklamen och få bättre kvalité. Är väl ett bra betyg för Spotify men frågan om den skaran räcker för att tjänsten ska få tillräckligt många betalande medlemmar om det nu stämmer att gratistjänsten är en ren förlustaffär.

Man får väl hoppas att de fortsätter utveckla premiumtjänsten för att därigenom locka kunder snarare än att de börjar försämra gratisalternativet med t.ex. mycket sämre musikutbud. Själva hypen hänger ju mycket ihop med att det är gratis.

tartareandesire 2009-10-22 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av PerD (Inlägg 20327674)
Just den anledningen är den man faktiskt läser om oftast varför folk valt att bli premiumanvändare. Så det verkar som att de som väljer att betala mångt och mycket gör detta främst för att de uppskattar själva konceptet snarare än att de ser en massa fördelar med att slippa reklamen och få bättre kvalité. Är väl ett bra betyg för Spotify men frågan om den skaran räcker för att tjänsten ska få tillräckligt många betalande medlemmar om det nu stämmer att gratistjänsten är en ren förlustaffär.

Man får väl hoppas att de fortsätter utveckla premiumtjänsten för att därigenom locka kunder snarare än att de börjar försämra gratisalternativet med t.ex. mycket sämre musikutbud. Själva hypen hänger ju mycket ihop med att det är gratis.

Jag tycker personligen att frånvaron av reklam är ett väldigt starkt incitament för att välja premiumvarianten. Den är relativt irriterande, inte minst om man använder Spotify till festmusik vilket en hel del faktiskt gör. Däremot kanske det behövs fler fördelar med premium, t.ex. att man inte har tillgång till all musik på gratiskonton, men det vet nog Spotify bättre än oss. Hur man än väljer att göra så måste ju det hela i slutändan gå med hyfsad vinst om det ska finnas kvar i längden.

FredrikNas 2009-10-23 08:21

Før mig var det møjligheten att ladda ner låtarna både på pc och iphone och spela dom i offlinelæge som sålde mig.

Tunnelbana till och från jobbet har blivit ett nøje med spotify premium.

99kr/månad ær inte mycket pengar att bråka om før det utbudet man får.

JAg har helt slutat laddat ner materia lpå annat vis, det finns ingen anledning længre.

Anders Larsson 2009-10-23 13:30

99:- för 3333 låtar som man kan lyssna på utan att vara uppkopplad är ju rent löjligt billigt :)

since73 2009-10-23 14:23

Oj, kan man ha 3333 låtar sparade i offlineläge? :O

yellow 2009-10-23 14:59

Ja, det stämmer nog rätt bra. Kan också falla in i hyllningen av spotify premium, och särskilt om man har en IPhone! Helt suveränt bra att slippa nöta på datatrafiken och vara beroende av mobiltäckning. Dessutom får man skivomslag osv i telefonen. Snyggt och enkelt.

eliasson 2009-10-25 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av since73 (Inlägg 20327775)
Oj, kan man ha 3333 låtar sparade i offlineläge? :O

Ja, 3333 st.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson