WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Är vi supermänniskor? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038439)

MMC 2009-10-08 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20325456)
http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=11&id=12

Du har...
Gedigen erfarenhet av programmering och webbmiljöer
Arbetslivserfarenhet inom mjukvaruutveckling
Läst programmering på högskolenivå

Dina programmeringskunskaper
Erfarenhet av PHP
Erfarenhet av databaser
HTML/CSS och JavaScript

Det är extra bra om...
Du kan lösa alla uppgifter i C
Du har erfarenhet av administration och programmering under Unix

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm
dom har haft uppe den där annonsen på blocket ganska länge 3mån+... Undrar hur dom ska kunna få tag i en person med dessa färdigheter asså

Är det bara jag som tycker att Blockets lista inte alls är orimlig för en senior utvecklare? I princip letar de efter en utvecklare som 1) har jobbat med *nix 2) har erfarenhet (alltså inte junior) 3) läst "riktig" programmering, kan skriva C och alltså inte har typ "KY-utbildning i webbprogrammering". Det känns väl inte som en big deal?

sbgm 2009-10-08 22:00

jo sant iofs, men den har vatt ute väldigt länge så dom har ju inte hittat nån än...

Conny Westh 2009-10-09 02:39

Löneanspråker blir ju därefter, de hittar ingen såna supermänniska som jobbar för mindre än 50 000 SEK/mån.

Enligt tidningen Computer Sweden så har de bäste betalda konsulterna inom Affärssystem ca 140 000 SEK/mån, då pratar jag bruttolön, inte fakturerad försäljning.

Nerox 2009-10-09 04:09

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20325456)
http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=11&id=12

Du har...
Gedigen erfarenhet av programmering och webbmiljöer
Arbetslivserfarenhet inom mjukvaruutveckling
Läst programmering på högskolenivå

Dina programmeringskunskaper
Erfarenhet av PHP
Erfarenhet av databaser
HTML/CSS och JavaScript

Det är extra bra om...
Du kan lösa alla uppgifter i C
Du har erfarenhet av administration och programmering under Unix

Vet en hel del folk med mer kunskap än detta, som bara har programmering som "hobby"

Citat:

Ursprungligen postat av MMC (Inlägg 20325489)
Är det bara jag som tycker att Blockets lista inte alls är orimlig för en senior utvecklare? I princip letar de efter en utvecklare som 1) har jobbat med *nix 2) har erfarenhet (alltså inte junior) 3) läst "riktig" programmering, kan skriva C och alltså inte har typ "KY-utbildning i webbprogrammering". Det känns väl inte som en big deal?

Orimligt. Det är väll upp till bolaget vad dom söker för kunskap.. Och som det ser ut är dom ute efter nån som kan kosta Fast CGI/CGI i C för unix miljö.

Sen som bolag kan dom ju kräva att personen i fråga skall kunna koda ASM under unix miljö om det skulle vara så. Men sen får man ju som conny sa vara beredd att betala skälig lön annars får man som de flesta gör hyra in rumänska,indiska eller asiatiska programmerare till att lösa uppgifterna.

Sen C och *nix var ju extra bra enligt dom..

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm
dom har haft uppe den där annonsen på blocket ganska länge 3mån+... Undrar hur dom ska kunna få tag i en person med dessa färdigheter asså

Personligen hade jag aldrig sökt det även om jag haft utbildningen på högskolenivå, då jag misstänker att deras löner är för låga för den kompetensen dom kräver. Annars hade ju någon med kompetensen tagit det jobbet direkt när arbetsmarknaden ser ut som den gör.

/
Peter

Xamda 2009-10-09 08:16

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20325482)

Undrar snarare hur man får för sig att söka arbetskraft på Blocket...

Xamda 2009-10-09 08:17

Citat:

Håller med dig, det enda orimliga var att de sökte på just Blocket...

allstars 2009-10-09 08:27

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20325532)
Undrar snarare hur man får för sig att söka arbetskraft på Blocket...

För att det är just Blocket som söker medarbetare?!

dotvoid 2009-10-09 09:14

Citat:

Nej den beskrivningen säger ju ingenting egentligen. Ganska normala krav. Dvs inte ens önskemål. Blocket behöver ingen "webmaster". De behöver en utvecklare.

Jag skulle nog säga att bakom de här kraven ligger också betydligt högre kvalitetskrav än att bara kunna bocka av dem i rätt ordning. Dessutom kräver de nog en hel del mer. T ex använder de XP, en väldigt specifik lättrörlig utvecklingsmetodik, som de ju säkerligen önskar att du ska ha erfarenhet av.

Sedan kan man säkerligen lägga ganska vanliga krav ovanpå de här som de nog har även om de inte skriver ut dem. T ex kunskaper om xml/xslt, integrationslösningar, sökmotoroteknik (nej jag menar inte SEO), säkerhet, mjukvaruarkitektur mm.

Citat:

Löneanspråker blir ju därefter, de hittar ingen såna supermänniska som jobbar för mindre än 50 000 SEK/mån.
Som sagt. Det är inte alls någon supermänniska. Bara en normal utvecklare. Däremot vill de nog ha en duktig utvecklare utöver ovan krav. Och då får man också leta länge och också betala en slant.

dotvoid 2009-10-09 09:18

Jag glömde ju förstås kravet att ha erfarenhet av versions- och releasehantering som är nog så viktigt :)

StefanBergfeldt 2009-10-09 09:35

Det verkar inte alls vara någon supermänniska, och 50 000 SEK/mån är ingen superlön för en senior developer.

För Janne, 23 som precis har gått ut sin 3-åriga högskoleutbildning så är 50k mycket, men för Lennart, 47 som började med Cobol 1984, och har jobbat med webben sedan 1991, och har erfarenhet från större projekt, så är 50k ganska normalt skulle jag gissa.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson