WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   php loop formulär variabler problem (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038359)

Reager 2009-10-05 16:30

Om inte SQL när man använder PHP skiljer sig från vanlig SQL så kan det vara värt att påpeka att det är felaktig SQL oxå.

$sql = "INSERT INTO tblIngrediens SET ingrediens='$xingrediens'";

Ser ut som en blandning mellan INSERT och UPDATE. Den korrekta bör väl vara

$sql = "INSERT INTO tblIngrediens VALUES('" . $xingrediens ."')";

Såg inte att någon påpekat detta tidigare och det kan ju vara bra att veta :)

tartareandesire 2009-10-05 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av Reager (Inlägg 20324869)
Om inte SQL när man använder PHP skiljer sig från vanlig SQL så kan det vara värt att påpeka att det är felaktig SQL oxå.

Det går alldeles utmärkt att köra "update"-varianten också om man kör MySQL (PHP har inget med saken att göra) vilken jag själv rekommenderar då koden blir mer logisk och lättläst.

Nerox 2009-10-05 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Reager (Inlägg 20324869)

Ska man vara petig ska du väll ha deklarerat vilke kolumner du sätte in värden i med

Kod:

$sql = "INSERT INTO tblIngrediens (ingridiens)VALUES('" . $xingrediens ."')";

Fia 2009-10-06 08:47

Jag har använt denna vid formulär inlägg till DB, går inte det lika bra?

function addslashes_deep($value)
{
$value = is_array($value) ?
array_map('addslashes_deep', $value) :
addslashes($value);
return $value;
}

också strippar jag det med en liknande function när jag hämtar det.

dotvoid 2009-10-06 09:05

Som tartareandesire påpekar går det lika bra att använda INSERT...SET-syntaxen så länge man håller sig till MySQL. Ska du byta databas blir det jobbigare eftersom det inte följer SQL-standard(er). Men ärligt talat - hur ofta byter man databas? (Själv skulle jag iofs undvika just den syntaxen.)

Funktionen addslashes() är inte lika bra. Den har problem med multibyte-characters t ex. Till och med dokumentationen, http://se2.php.net/addslashes, säger att man bör använda mysql_real_escape_string() eller motsvarande för andra databaser istället för addslashes().

Jag har hört att addslashes() ska droppas från PHP6 men jag har inte kollat upp det själv.

Fia 2009-10-06 09:14

Synd det var så smidigt att bara lägga functionen på $POST nu måste man ju gå in på varje sträng som ska in och lägga till mysql_real_escape_string(). Då har jag syselsättnig idag i alla fall.......
Eller skulle man kunna byta ut addslashes() mot mysql_escape_string() i functionen, Bara spånar lite, det får jag prova. Tack för all lärorik information.

dotvoid 2009-10-06 09:31

Ja du skulle kunna byta ut addslashes() mot mysql_real_escape_string(). (Tänk bara på att databaskopplingen redan måste vara etablerad för att mysql_real_escape_string() ska fungera.)

Fia 2009-10-06 09:49

Så här blev det.
function addslashes_deep($value)
{
$value = is_array($value) ?
array_map('addslashes_deep', $value) :
mysql_real_escape_string(trim($value));
return $value;
}

Så kör jag den här
$_POST = addslashes_deep($_POST);

Och vill man bli av med html oxå så

mysql_real_escape_string(strip_tags(trim($value))) ;

danjel 2009-10-06 14:42

Tänk på att man man kanske vill använda $_POST variabler till annat än DB frågor efter att du kört addslashes_deep , tex skriva ut värden, maila eller liknande , så undvik helst denna princip framöver..
Som någon har sagt säkert redan i tråden, kör pdo prepared statements så slipper man alls bekymra sig om detta säkerhetshål

tartareandesire 2009-10-06 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20325038)
Tänk på att man man kanske vill använda $_POST variabler till annat än DB frågor efter att du kört addslashes_deep , tex skriva ut värden, maila eller liknande , så undvik helst denna princip framöver..
Som någon har sagt säkert redan i tråden, kör pdo prepared statements så slipper man alls bekymra sig om detta säkerhetshål

Det går ju att tilldela andra variabler för det som behövs skrivas ut i så fall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson