![]() |
Citat:
|
Finns en till guide för användarvänlighet här som tar upp en del av WebboTs punkter men även tillför några nya:
http://www.problogdesign.com/general...web-designers/ |
Citat:
Med en motivering, det beror helt och hållet på sidans utformning och syfte. Loggan går lika bra att ha i botten, om sidans innehåll kräver det, och besökarna blir medvetna om det. Var det inte någon som sa "Think outside of the box", att våga vara annorlunda ? Ditt inlägg bevisar bara att man måste vara en sterotyp, och att man inte skall vara annorlunda eller våga göra något drastiskt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är inte dina åsikter, men genom att säga "gör som du vill, och håll tummarna", så påtalar du att bara för att jag inte har loggan i övre vänstra hörnet så är min sajt inte användarvänlig och användarna kommer fly sidan innan dom ens besökt den. |
Fast är det inte som i livet i stort - jag tycker att det är bra att ha ett antal tumregler som "funkar" i de flesta situationer. Att medvetet bryta mot dem för att få en effekt är inga problem - det kan vara det som gör att man/det står ut mot annat.
Jag kan t ex tänka mig att "rätt gjort" kan ett avsnitt med pytteliten text skapa intresse, få folk att anstränga sig. Men att utan eftertanke sätt texten i 7/7 punkter tror jag inte blir så bra. När det gäller loggan tycker jag att upp till vänster verkar vara en bra tumregel, något att förhålla sig till. Finns det anledning att sätta den på annan plats skulle jag gjort det men först när jag vet vad jag vill uppnå. |
Citat:
Det jag menade var att om du inte gjort ett A/B split test, så vet du ju inte om det har en negativ effekt att lägga loggan till höger vs. vänster, eller hur? För övrigt håller jag med Ciffan om att det är ungfär likadant i verkliga livet. Säg att du bestämmer dig för att flytta kallvattensröret över till det röda vredet på blandaren i badrummet och varmvattensröret över till det blå. Uppskattat av gäster tror du? ;) Ville också säga att mina egna sidor inte på lång väg är så användarvänliga som de borde va. Diskutera det kan man ju göra ändå. |
Använd inte width/height för att ändra storlek på bilder.
Använd label-taggen när det är lämpligt. Se till att (X)HTML och CSS validerar. |
Citat:
Ta en blind person som worst case scenario, vad hjälper en W3C-validering honom? Visst det kan ju påverka laddtid, men då måste vi ju gå in på serverval med mera och det är väl inte direkt det första man tänker när man pratar om användarvänlighet? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson