WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hur mycket ska jag betala för en .se-domän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038050)

robbanf 2009-09-20 08:41

KristianE och Connys värderingar är nog tyvärr en anledning till att det är så svår att få svar på förfrågningar om domäner nuförtiden. Alla är oerhört trötta på såna bud och låter hellre bli att svara.
Vill du verkligen ha domänen, bjud flera tusen direkt. Jämför den kostnaden med andra utgifter du kommer ha de närmsta åren så kanske det inte känns så mycket.

Gstar 2009-09-20 09:17

En bra domännamn kan vara värt betydligt mer än 1500 men även mindre.

Att det skulle vara värt 99 kr är i det här fallet uteslutet och att det inte skulle vara värt mer än 2000 är enligt min mening omöjligt att säga utifrån din information.
Det beror på varför du vill ha namnet och en rad andra faktorer.

Ett bud på 1500 är antagligen ett bra startbud.

Fråga dig själv hur många nya kunder domännamnet behöver generera för att det ska vara värt pengarna?
Räcker det med en kund för att du ska få tillbaka dina sattsade pengar eller behövs det 1000, eller 30.000?

Kolla på google keywords hur många sökningar ordet har per månad.
Är det få eller många?

Vad har du för namn idag? Är det halvdant, svårt att komma ihåg? Fungerar det nya namnet bra i reklam?

Genom att få tag på namnet ser du ju även till att det inte hamnar hos konkurrenter.

Andra faktorer som bidrar är hur många av de övriga varianterna av namnet som reggats/används?

Finns någon av följande varianter av namnet ledigt?

Finns namnet med å,ä,ö?
Finns .com/.nu ledigt?
Plural, singular varianten av namnet?

Om alla övriga varianter av namnet reggats tyder det på att namnet är populärt särskilt om dessa används till andra sajter/företag. Eller är de enbart parkerade?

Jag ska ge dig ett tips. Kolla på name.com om .tel varianten är ledig.

KristianE 2009-09-20 09:28

"Antagligen tror väl killen nu att han sitter på en guldgruva
och ska tjäna miljoner bara för att jag visat intresse för hans
sketna domän."

Eftersom han inte nämner att det är ett premiumnamn eller
ens något särskilt ord så är det oerhört svårt att ens ge en
högre uppskattning än några hundringar.

Har den inget värde så låter kanske ägaren den löpa ut ändå
och då snackar vi en hundring i registreringsavgift.

BjörnJ 2009-09-20 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20322803)
Har den inget värde så låter kanske ägaren den löpa ut ändå
och då snackar vi en hundring i registreringsavgift.

Om den löper ut finns risken att NN eller någon tar den, och det kanske blir omöjligt att köpa den.

KristianE 2009-09-20 10:31

BjörnJ:
Visst är det så. Men jag syftade mer på värdet av en domän
som inte används, är inget premiumnamn* eller ens ett vettigt
ord*. En domän som trådskaparen kallar "sketen".

Med den information vi fått är denna domän egentligen totalt
värdelös förutom just för trådskaparen själv som har ett passande
företagsnamn.

* Skulle domänen varit premium eller ett bra ord så förutsätter jag
att trådskaparen skulle nämnt detta. Hur skulle vi annars ens kunna
hjälpa honom det minsta med värderingen?

Conny Westh 2009-09-20 12:46

Domänens värde för domänsamlare?

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20322748)
Tack för alla svar! Det slutade med att jag erbjöd killen 1500 kr för domänen vilket jag tror är ett väldigt generöst erbjudande.

Jag fattar vad du menar med att det är som att köpa hus utan att berätta vad det är för hus. Men låt oss säga att domänen är bark.se. Ungefär så intressant är själva ordet i domännamnet.

Nästa gång tror jag att jag skiter i de upptagna domänerna. Känns som det är bra mycket mer jobb och krångel i att överta en domän än det någonsin kan vara värt (för mig).

Du får räkna med att betala betydande "överpriser" när du köper en befintlig domän av en domänsamlare. Domänsamlare registrerar ofta många domäner som de tycker har "premium"-ord dvs ord som är enkla att komma ihåg elelr som liknar registrerade firmor, orter, varumärken elelr andra företeelser som "hundar", "Katter", "spel" m.m.

Man får då fråga sig om det är värt priset i jämförelse med at byta sitt företagsnamn till något som är helt unikt på som företagsnamn och domännamn.

Ett företagsnamn kostar väl ca 800-1100 att registrera (har inte aktuellt pris i huivudet just nu) en domän kostar ca 99-200 att registrera genom de flesta webbhotell.

Har man en önskan att firman ska var exakt lika med eller väldigt lika med domänen så får man väl se det som att alternativkostnaden är lika med kostnaden för ändring av firmanamnet dvs 800-1100 SEK.

När man väl skapar en affärsverksamhet så får man ju bedöma de oliak kostnader man har för att bygga upp värdet på varumärket och då är det ofta viktigare att man aldrig råkar ut för förväxlingsrisken med andra varumärken eller firmanamn, då är det än viktigare att vekligen lägga ned tid på att hitta en unik firma med en obegagnad domän redan från start, det är i alla fall den strategi jag valt att hålla mig till. Om det är rätt eller fel får väl framtiden utvisa.

Om priset på en domän ska vara motiverat så bör det ju vara en domän som drar till sig relevant trafik av sig själv elelr pga att det varit använt av ett liknande företag tidigare som bytt.

Exempelvis om du skulle starta en internationell bokhandel så skulle det kunna vara motiverat att betala en viss summa för att ta över amazon.com om de nu skulle få för sig att byta bort det.

Jag skulle dock hävda att i normalfallet så är det en onödig och kostsam risk att ge sig på att köpa ett befintligt domännamn, om man inte ser det ur en domänsamlares ögon och ser ett samlarvärde i det.

Det finns många lediga domännamn bara man letar lite och de kan registreras för en kostnad på ca 99-200 SEK hos de flesta normala webbhoteller eller registrarer.

Frågan är om en teckenkombination är värd 1500 SEK bara för att det är just 4 bokstäver och inte 5 eller 6? Frågan är väl i grunden vad du anser det vara värt att få just det där domännamnet, i stället för att välja ett annat om är ledigt.

Conny Westh 2009-09-20 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av robbanf (Inlägg 20322797)
KristianE och Connys värderingar är nog tyvärr en anledning till att det är så svår att få svar på förfrågningar om domäner nuförtiden. Alla är oerhört trötta på såna bud och låter hellre bli att svara.
Vill du verkligen ha domänen, bjud flera tusen direkt. Jämför den kostnaden med andra utgifter du kommer ha de närmsta åren så kanske det inte känns så mycket.

Det finns många bra lediga domäner om man bryr sig om att försöka hitta sådana som är vettiga. Det finns ju inget självändamål att köpa loss "befintliga" domäner, om man inte är en domänsamlare själv.

Att samla domäner kan väl närmast liknas vid att samla hyreslägenheter i stockholms innerstad, man vill absolut hyra de finaaste adresserna alldeles oavsett om man själv planerar att bosätta sig där eller inte. Visst det kan alltid finnas det där "samlarvärdet" som gör att man kan visa kompisar och andra invigda att; - Titta jag hyr strandvägen xyz....
Eller att man känner en inre tillfredsställelse att man lyckats komma över ett exklusivt hyreskontrakt.

BjörnJ 2009-09-20 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20322807)
* Skulle domänen varit premium eller ett bra ord så förutsätter jag
att trådskaparen skulle nämnt detta. Hur skulle vi annars ens kunna
hjälpa honom det minsta med värderingen?

Nu vet jag inte om det är så, men är det inte en övervägande risk att någon skulle snappa en domän som är ett uttalbart ord på fyra bokstäver (jämförbart med bark), även om det inte är ett premiumord?

Absolut lägsta nivå på bud borde nog vara vad det kostar att snappa domänen om den inte skulle förnyas.

BjörnJ 2009-09-20 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20322822)
Har man en önskan att firman ska var exakt lika med eller väldigt lika med domänen så får man väl se det som att alternativkostnaden är lika med kostnaden för ändring av firmanamnet dvs 800-1100 SEK.

Om man ska räkna på vad alternativkostnaden blir bör man väl även tänka på värdet för tiden det tar att komma på ett nytt namn? Vilket är minst 750 kr/timme? Och även tiden för att hitta/fylla i blanketter för ändring av firmanamn och tiden för att skicka in nya namnförslag när det första inte blev godkänt.

Internet Sweden 2009-09-20 14:11

@ConnyWesth - När ska du sluta att förvirra läsare med ditt struntprat?

I varje inlägg du gör numera i "domänfrågor" så lägger du in dina egna värderingar och osanna förutsättningar som exempelvis att ett domännamn behöver vara detsamma som ett företagsnamn eller vice versa.

Förstår du inte att du LURAR läsare till oförstånd om de tror på dina påhittade sanningar som egentligen handlar om hur "det borde vara enligt, ConnyWesth"?

Fram till 2003 fanns det regelverk (som iofs lättades lite allteftersom) som sa att .se-domäner endast var företag förunnat och tillät 1 domän per företag. Samt att domännamnet skulle bestå av "firmadominanten" i bolagsnamnet.

Idag är det 2009 och fritt för VEM som helst i hela världen att registrera under .se enligt "först till kvarn" - utan förprövning och absolut utan krav eller önskemål om att de behöver ha ett bolag registrerat.

Utifrån de knapphändiga uppgifter som Bjorne lämnat så är det omöjligt att ge en objektiv värdering på det aktuella domännamnet - det anser jag ska berättas för Bjorne.
Att istället påstå "regfee" är som att erkänna att man inte själv har en susning om vad domännamn är och ännu mindre vad de är värda.

Webmaster Network är ett ganska stort forum med en rad kategorier. Själv gästspelar jag sällan i någon större omfattning utanför kategorier som domännamn, Allmänt och Off-topic -för att det är kategorier jag känner att jag kan ha en del att tillföra - kanske är det något som fler användare på wn borde praktisera?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson