![]() |
Jag sitter med företagsregistreringen nu men jag känner att det är lite väl mycket jag inte har koll på. Kan någon rekommendera någon bok eller andra texter i vad allt innebär som man ska fylla i. Jag hittar ingen information om "garantiåtagande" exempelvis på sidan för registrering.
Sedan tycker jag det är så svårt att fylla i hur mycket man ska tjäna. Allt beror ju på hur snabbt man lyckas få igång verksamheten och sprida ut den. Jag vet att jag har massvis med bra idéer men samtidigt kan man ju inte vara 100% säker på att de kommer funka. |
Gör en försiktig uppskattning av hur mycket du kommer att tjäna, och senare gör du en preliminär deklaration om du märker att din uppskattning är fel. Som sagts tidigare förlorar du inget på att betala för mycket preliminärskatt (om du klarar att undvara pengarna) eftersom du då får tillbaka pengarna nästa år. Om du har betalat för mycket och gör en preliminär deklaration får du betala mindre eller inget alls under resten av året.
|
Citat:
Vinst och omsättning är olika saker, det vet du säkert, vill bara påpeka så att trådskaparen förstår sammanhanget. Till TS: Att man inte går med vinst första året är inga problem vid registrering, det är väl relativt vanligt och inget konstigt med det. När jag registrerade min firma skrev jag att jag kommer omsätta några hundratusen första året, och göra ett väldigt blygsamt positivt resultat, ca 30 000 kr eller något sådant. Om du inte har någon aning än (vilket är helt normalt) så uppskatta vad du kommer omsätta och nolltaxera dig själv, dvs, lika mycket utgifter som intäkter. Det kan du motivera med att du kommer återinvestera alla pengar i verksamheten för att köpa inventarier och dylikt. Nu när du ansöker om f-skatt så kommer du kunna ansöka om förlängt räkenskapsår eftersom det redan är september, det ska du definitivt göra. Då har du gått om tid att känna av hur verksamheten går, sedan är det bara att skicka in en ny uppskattning på din omsättning/vinst genom att göra en preliminär självdeklaration; den hittar du här: http://www.skatteverket.se/download/...418/431438.pdf |
Tack för tipsen alla!
Om jag exempelvis ska skriva artiklar som verksamhet. Är detta det samma som att jag hyr ut mig själv som arbetskraft? Vad är garantiåtagande? Jag vet att jag har många och grundläggande frågor och jag vet att jag måste läsa på rejält om detta. Men just nu vill jag bara skicka in min ansökan om EF och sedan börja att komma igång med min verksamhet samt läsa på om allt detta. Tack för visat tålamod. |
Garantiåtagande är precis som det låter, kommer du att lämna garantier?
EDIT: Enl. blinfo.se är det inte garantiåtagande i monetära sammanhang som avses. |
Det är inte konstigt att göra ett nollresultat första året. Det har jag skrivit två gånger på skatteanmälan utan några problem.
|
Jag i veckorna ansökte om EF och fyllde i så gott som med 0 överallt. Mest för att slippa att få en avgift att betala in varje månad och dels för att jag verkligen inte kan uppskatta hur mycket vinst jag kommer göra. Om ens någon.
Sedan har jag en vän som faktiskt var inne på skattekontoret när han fyllde i uppgifterna och fick det tipset om att fylla i så för att underlätta. |
Citat:
En affärsplan är till för att du ska kunna gå igenom din affärsidé och dina administrativa processer i företaget INNAN du startar verksamheten och drar på dig en massa kostnader i onödan. Tanken är att det är billigare att misslyckas på papper än i verkligheten. När du väl har någorlunda koll på din verksamhet i en affärsplan så kan du be andra om synpunkter på affärspalnen och skapa ett företag som är bättre rustat än om du bara drar i gång något utran att ha koll på vad som händer. Det finns flera bra webbplatser som jag rekommenderar att du verkligen går igenom i detalj INNAN du startar något företag över huvud taget, eller drar på dig några kostnader. Samtliga dessa sajter kan du få mycket gratis. http://www.verksamt.se http://www.tillvaxtverket.se http://www.smartplan.se (Mall för affärsplan) Jag kan gärna hjälpa dig att granska din affärsplan (gratis) och med tystnadsplikt (dina eventuella affärshemligheter stannar mellan oss), så du slipper göra några av de misstag jag själv har gjort. Det är bättre att jag är hård mot dina idéer och du kan korrigera, dem tidigt än att det kostar dig massor av pengar. Lyssna gärna på fler rådgivare, men ta besluten själv. I slutändan är det ändå du själv som måste fatta besluten och kunna stå för dem. |
ConnyWesth, tack för ditt inlägg! Ska kolla upp alla länkar ikväll.
Vad tillkommer det för utgifter (förutom själva registreringen) när man startar företag? Jag hade ju tänkt att driva massa webbprojekt på nätet. Projekt som jag idag redan är klara och ligger uppe på nätet. Folk vill börja annonsera på dem men jag har hela tiden avböjt då jag inte har en EF att fakturera genom. Kostnaderna för att driva dessa sidor räknar jag knappt som en kostnad då jag gör det för att jag tycker det är roligt. Jag ser det alltså inte som en kostnad. Men tillkommer det utgifter från själva företaget? Måste man exempelvis ha en försäkring? Jag driver ju företaget hemifrån och har en vanlig hemförsäkring. Vad tillkommer mera? Tack på förhand! |
När du driver företag ska du absolut ha en företagsförsäkring, inga hemförsäkringar gäller näringsverksamhet!
Företagsförsäkringen ska täcka advokatkostnaden vid eventuella juridiska tvister, skada som du orsakar en kund (skadestånd) och det finns två varianter, ren förmögenhetsskada dvs om du slår sänder någons saker i din verksamhet. Sen finns det även skadestånd för förluster av intäkter och annat som du som företagare kan råka ut för. Det är SUPERVIKTIGT att du ALDRIG gör affärer utan skriftliga avtal (beror på vilken typ av verksamhet man har), eftersom det dels dokumenterar att ni har en överenskommelse över huvud taget, dela dokumenterar vilka avtalets parter är, vad du åtar dig som leverantör, vad kunden åtar sig (exempelvis att betala dian fakturor). Det finns inget som är självklart så därför måste man skriva ned detta och underteckna. Du måste absolut sköta bokföringen klanderfritt, skaffa ett bokföringsprogram (exempelvis VISMA Enskild firma som är enkelt att jobba med och billigt i inköp). Om du drar igång en firma så måste du agera professionellt gentemot dina kunder, detta oavsett om du tycker det är skitkul och du gör det på det du kallar fritiden. Nu är det så att definitionsmässigt så är allt arbete du gör för din firma helt enkelt ARBETSTID!!! Fritid är när du är ute och cyklar, leker med barnen, seglar eller kör kör moppe till kiosken för att köpa expressen. Men när du bygger hemsidor för din firma så är det ARBETE oavsett om det sker Måndag-Fredag kl 8-16 elelr Lördag natt efter en blöt utekväll kl 03-05. Jobb är Jobb och det är INTE fritid. Jobb ska alltid utföras professionellt så kunderna blir nöjda. Marknadsföring av din verksamhet kommer troligen att kosta en del pengar. Sätt av minst 20% av dina intäkter för marknadsföring, men eftersom du just startar upp ditt företag så kanske 50% av intäkterna behöver gå till marknadsföring etttag framöver. Försäkringen kostar från ca 3000-7000 SEK/år beroende på omfattning och försäkringsbolag. Men viktigast av allt är att du försöker förstå kundens verksamhet och du fokuserar din tid på ett fåtal tjhänster som du erbjuder dina kunder, så du kan bli riktigt bra på detta. Sprider du ut din verksamhet så blir du bara halvdålig på alla delarna, men kunderna väljer ofta leverantörer som är bäst på det de gör. Se på Rolls Royce, en svindyr bil, det finns massor av konkurenter som är billigare, men de har ändå massor av kunder eftersom de har ett gott rykte och tekniskt riktigt bra bilar, och de vet att ta betalt för det. Kunden vet att om man köper en rolls så får man en bra bil och kan känna sig trygg. Kan du ge trygghet till din kund så kan du ta bättre betalt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson