![]() |
Citat:
|
ErrolFlynn var en charmör och diplomat. Du är ganska lik honom.
MEN. tyvärr... Johan H snackar i klartext att..Rippa dom.. "Jag vet av 2 sidor som snor exakt samma innehåll från några hemsidor. De har inte rättigheter på den information som de rippar av dessa hemsidor men bedriver det hela i kommersiellt syfte. Nu funderar jag på att i min tur rippa dessa 2 sidor....Är det olagligt? Då de inte har rättigheter till information och inte copyright så bör det väl vara ok?" Johan H. Du är i branch där dom du "kopiera-stjäla-låna" av, kanske inte stämma dig, utan istället hälsar på i din dator och på din site en natt och lek runt lite. Skapa dig inte en massa ovänner. |
Okej vi tar detta igen.
Företag A "rippar/snor/stjäl" information från Företag B. Företag B är med andra ord ägare till denna information. Om jag i min tur "rippar" informationen från Företag A, kan då Företag A anmäla mig/stämma mig för att jag "rippar" deras information (som de har snott från Företag B). Jag har full förståelse för att Företag B kan gå den juridiska vägen mot mig, men kan även Företag A göra det? |
Hur skall du bevisa att du snott det från företag A och inte B om det är samma information? Enligt mig så kan båda dessa föetag vidta rättsliga åtgärder mot dig, men detta måste inte hända.
|
Citat:
|
Spelar ingen roll huruvida du snode det från företag A eller B, såvida rättigheterna inte säljs/överlåts så innehas de fortfarnade av det företaget som skrev informationen först...
Skulle man följa denna kedjan: 1. Företag A publicerar något på sin sajt 2. Företag B snor det från företag A 3. Du snor det från företag B Då kan företag A vidta rättsliga åtgärder mot både dig och företag B. |
Jag vidhåller att hur man presenterar informationen är det som är det viktigaste. Är det information man kan hitta på ett annat ställe som inte är användarvänligt men har intressant information tillgänglig så tycker jag att det är helt OK att visa exakt samma info på sin egen sida. Jag har tjänat exakt 12.50:- på min sida så jag gör det inte för pengar.
|
Citat:
Men inte företag B säger du... Det var ALLT jag ville veta. |
Varför vill du inte kopiera materialet från företag A istället för B?
Detta får mig att tro att företag B möjligtvis har redigerat/tillfört något eget? |
Citat:
Om B snor från A, så har B något som är stulet från A. Om du stjäl från B, så har du också något som är stulet från A. Om a ser att DU har något som är stulet från honom, är han inte direkt intresserad av hur det har kommit till ditt ägo, utan förmodligen vill stämma dig. Jag kan tänka mig att undantag kan säkert göras om du kan styrka att B övertygat dig att han själv äger rättigheter till verket och har bestyrkt detta med (falska) papper och att du naturligtvis har kopia på det. Fast jag kan tänka mig att det är svårt att övertyga någon att man handlat i god tro längre. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson