WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

Cosma 2009-04-20 14:22

Bästa vore ju nästan att köra nån form av STIM. Att bredbandsoperatören ger olika alternativ på abonnemang.

Då får fildelarna tanka hem och alla får en del av pengarna. Samtidigt skulle man erbjuda ett form av STIM så antar jag att musik, spel och film industrin skulle få en mängd med mer kunder och därochmed känna lite mer pengar.

Jag skulle kunna betala max 5kr per låt (helst 2-3) och om 5 miljoner personer världen över tankar ner den för en femma så har artisten tjänat 25 miljoner på EN låt. Ganska bra betalt om du frågar mig.

patrikweb 2009-04-20 14:32

Dom borde sälja rättigheter att få ladda ner en viss film X, sedan ska du få skaffa filmen på valfritt sätt. Om du vill ladda hem den från torrent och få ner den på 5min så ska du få göra det.

gummianka 2009-04-20 14:52

Varför vore det det bästa ? Det system som gäller för i princip ALL annan konsumtion är att var och en betalar för det den "konsumerar", det är ett system som gäller i princip hela världen, oavsett kultur, oavsett språk, i monarkier såväl som republiker och även i diktaturer.

Det är anmärkningsvärt tycker jag att man vill införa avgifter som ändå får anses vara så nära skatt man kommer om vi pratar om privata företag, förutom att den självklart blir orättvis (det är ju självklart så att den som konsumerar MER tjänar på det, och den som konsumerar mindre förlorar, varför ska JAG betala för dina "skivor", när jag iaf bara går på konserter) vidare är alla former av skatter jag vet "kontrollerade" och "övervakade" vilket ju har varit dom 2 främsta slagorden i striden mot såväl IPRED som FRA....

Citat:

Originally posted by Cosma@Apr 20 2009, 14:22
Jag skulle kunna betala max 5kr per låt (helst 2-3) och om 5 miljoner personer världen över tankar ner den för en femma så har artisten tjänat 25 miljoner på EN låt. Ganska bra betalt om du frågar mig.
det är ju hedervärt (och jag är helt allvarlig när jag säger det) men idag kostar en låt på iTunes mellan 7 och 12 kronor, men sen som sagt, om man nu är villig att betala, är det då inte bara enklare att DU betalar för dom låtar DU vill ha.

htiawe 2009-04-20 15:44

Citat:

Originally posted by biokonsult@Apr 20 2009, 09:45
:D Never ending story

Det är precis sånt tänkande får olika konfliketer i ett samhälle. Oftast så går alla problem att lösa på ett smidigt sätt utan att behöva skapa massa onödiga lagar och straff. Det är för mycket hämd tänkande, öga för öga tand för tand. Ingen vill föra en dialog, ungdomar är otroligt formbara och intelligenta och lätta att tala till rätta. Nöjesindustrin öser ut filmer och musik med massa propaganda för att tjäna pengar, skapar kulturer om att vara rik, tatuera sig, ha brallor vid knäna, våld, sex, piercíng, mm mm. Det är ju inte lätt för ungdomarna att veta vilket ben dom ska stå på efter den massiva hjärntvätten.

Man gullar med dom tills dom blir 18år sen vill knappt nån se dom, man får ingen jobb lägenhet, ingen respekt! Droppen blir då när man tar ifrån dom det ända som kanske engagera dom kulturen!?! Att inte ha ett arbete/pengar är roten till allt negativt i ett samhälle oavsett ung eller äldre. Tycker inte att Dr Phil or the American way is our way : )

Det är djupgående problem som vi har i samhället och att försöka lösa det med annat en öppen dialog är dömt att misslyckas. Och tyvärr så verkar Moderata Arbeterpartiet sakna det!

Du menar att det till viss del är skivbolagen och filmbolagens fel att ungdomarna piratkopierar? Det är väl för guds skull föräldrarna som ska uppfostra sina barn och om de nu har misslyckats med det så förstår jag inte hur man kan försvara piratkopiering. Oavsett hur mycket pengar nu bolagen tjänar på det.

Om man nu ska tillåta piratkopiering, varför ska vi låta någon ta betalt för någonting i huvudtaget? Varför är musik, spel och filmer så annorlunda?

biokonsult 2009-04-20 16:16

Citat:

Originally posted by Cosma@Apr 20 2009, 14:22
Bästa vore ju nästan att köra nån form av STIM. Att bredbandsoperatören ger olika alternativ på abonnemang.

Då får fildelarna tanka hem och alla får en del av pengarna. Samtidigt skulle man erbjuda ett form av STIM så antar jag att musik, spel och film industrin skulle få en mängd med mer kunder och därochmed känna lite mer pengar.

Kul att nån som försöker få nån slags försoning : ) Dock så tror jag att ett månadsabb (frivilligt) typ 100-200kr månaden och att man kan tanka hur mycket man vill. Självklart så är allt kontrollerat av bolagen själva, inte allt för orimlig medlemssiffra i början skulle kunna vara 5-10% av jordens befolkning. Med paketet får då mediabolagen automatisk möjlighet att utöva makt över befolkningen! Alla nöjda och glada utan massa fängelse och lagar : ) :blink:

Och när det gäller mjukvara så spelar det ingen roll open sources kommer at ta över alla vardagliga programvaror.

tartareandesire 2009-04-20 16:31

Citat:

Originally posted by biokonsult@Apr 20 2009, 10:45
Never ending story
Alla ser saker på olika sätt.
Som "brottsling" tar man självklart sanktioner mot denna brottslighet som "hot", det är oundvikligt och till och med önskvärt.
Det är precis sånt tänkande får olika konfliketer i ett samhälle. Oftast så går alla problem att lösa på ett smidigt sätt utan att behöva skapa massa onödiga lagar och straff. Det är för mycket hämd tänkande, öga för öga tand för tand. Ingen vill föra en dialog, ungdomar är otroligt formbara och intelligenta och lätta att tala till rätta. Nöjesindustrin öser ut filmer och musik med massa propaganda för att tjäna pengar, skapar kulturer om att vara rik, tatuera sig, ha brallor vid knäna, våld, sex, piercíng, mm mm. Det är ju inte lätt för ungdomarna att veta vilket ben dom ska stå på efter den massiva hjärntvätten.
Man gullar med dom tills dom blir 18år sen vill knappt nån se dom, man får ingen jobb lägenhet, ingen respekt Droppen blir då när man tar ifrån dom det ända som kanske engagera dom kulturen? Att inte ha ett arbete/pengar är roten till allt negativt i ett samhälle oavsett ung eller äldre. Tycker inte att Dr Phil or the American way is our way : )
Det är djupgående problem som vi har i samhället och att försöka lösa det med annat en öppen dialog är dömt att misslyckas. Och tyvärr så verkar Moderata Arbeterpartiet sakna det

"Nöjesindustrin öser ut filmer och musik med massa propaganda för att tjäna pengar". Det var en rolig mening. Menar du att andra företag utanför nöjesindustrin använder sin reklam till någonting annat än att tjäna pengar?

Ipred-lagen är ju uppenbarligen inte en onödig lag. Man har försökt lösa problemet under flera års tid men ingenting har förändrats. Människor ändrar sig faktiskt inte alltid bara för att man säger till dom.

Även om du själv kanske ser den moderna kulturen som negativ så gör nog inte alla det. Jag kan garantera dig att inte alla tonåringar tatuerar sig eller har brallor till knäna, om det nu skulle vara något samhällsskadligt fenomen.

tartareandesire 2009-04-20 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma

Kul att nån som försöker få nån slags försoning : ) Dock så tror jag att ett månadsabb (frivilligt) typ 100-200kr månaden och att man kan tanka hur mycket man vill. Självklart så är allt kontrollerat av bolagen själva, inte allt för orimlig medlemssiffra i början skulle kunna vara 5-10% av jordens befolkning. Med paketet får då mediabolagen automatisk möjlighet att utöva makt över befolkningen Alla nöjda och glada utan massa fängelse och lagar : )
Och när det gäller mjukvara så spelar det ingen roll open sources kommer at ta över alla vardagliga programvaror.

Det blir väldigt märkligt att reglera en hel bransch på det viset. Det passar kanske en kommunistisk stat men nu tror jag lyckligtvis att ytterst få vill ha den utvecklingen.

biokonsult 2009-04-20 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -biokonsult@Apr 20 2009, 16:16
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma

Kul att nån som försöker få nån slags försoning : ) Dock så tror jag att ett månadsabb (frivilligt) typ 100-200kr månaden och att man kan tanka hur mycket man vill. Självklart så är allt kontrollerat av bolagen själva, inte allt för orimlig medlemssiffra i början skulle kunna vara 5-10% av jordens befolkning. Med paketet får då mediabolagen automatisk möjlighet att utöva makt över befolkningen Alla nöjda och glada utan massa fängelse och lagar : )

Det blir väldigt märkligt att reglera en hel bransch på det viset. Det passar kanske en kommunistisk stat men nu tror jag lyckligtvis att ytterst få vill ha den utvecklingen.

Har du nån bra lösning så vore det kul att höra? Vore det inte bra att lägga upp sitt material i nån gemensam pott och att det kommer cash varje månad. Då kan man kan se den faktiska pengen utan att vara oroad att massan kopierar verken? Ger man folk chansen så är dom flesta ärliga och vill göra rätt för sig.

kalasboll 2009-04-20 17:21

Men biokonsult, som utvecklingen ser ut nu kommer ju inte film/skivbolagen att förlora några pengar eftersom att så många lagt av med piratkopiering i Sverige (både privatpersoner, releasegrupper och trackers)

Xamda 2009-04-20 17:23

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 20 2009, 14:32
Dom borde sälja rättigheter att få ladda ner en viss film X, sedan ska du få skaffa filmen på valfritt sätt. Om du vill ladda hem den från torrent och få ner den på 5min så ska du få göra det.

Det är en idé som jag gillar, under förutsättning att det är upphovsrättsinnehavaren som tillåter och sätter pris... Det är ju dock en ruskigt knepig historia att få koll på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson