WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Om de nya gTLD:erna (2013-2015) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061616)

laststory 2014-08-28 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20497036)
Kan nog stämma att 5 år behöver passera innan man vet om man köpt något värdefullt.
Blir nog många nya som inte kommer att förlängas nästa år.

För övrigt släpptes .fitness idag.
Ingen som investerat nått där?

Nej tycker den plus de andra är väldigt begränsade, nyckelordet hamnar på fel sida av punkten tyvärr. Men jag går ju till 95% efter ett flyt genom hela domänen dock då blir det ju lite svårare en om man bara letar nyckelord i första delen. Hade full.fitness i varukorgen men undvek den, vet ju inte hur google ställer sig till att ranka dessa ännu, dvs om man får ett litet plus i kanten för det efter punkten när det är relevant för sökningen eller inte.

erebos 2014-08-28 15:29

Borde vara bra för dom som vill "branda" sej i fitnessbranchen iaf!
Ex guide.fitness borde vara bättre än guide.beer för t.ex en träningsblogg.
Värdet har inte bara med hur google ev. rankar utan hur attraktiv en domän kan vara att börja bygga innehåll på?!
....enligt min mening iaf....

laststory 2014-08-28 16:03

Absolut finns det värde i den också även om jag hellre hade reggat något åt hållet fitness.guide/blog/etc där det finns ett naturligt flyt. Köper också med det kriteriet att man just ska kunna bygga innehåll på den utan att behöva fråga sig vad egentligen, nu när den lyxen faktiskt finns på dessa gTLD:er än så länge. Ser för övrigt mycket fram emot .guide där finns det mycket potential, nästan för mycket. Var och vartannat ord går ju att applicera framför .guide.

erebos 2014-08-28 17:24

Ja absolut. .guide tror jag också på och fitness.guide låter ju bättre än guide.fitness om man har möjlighet att välja :)
Fast det ska ju till tur för att få det man vill ha också.

Captain Thailand 2014-08-29 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20497036)
Kan nog stämma att 5 år behöver passera innan man vet om man köpt något värdefullt.
Blir nog många nya som inte kommer att förlängas nästa år.

För övrigt släpptes .fitness idag.
Ingen som investerat nått där?

Kettlebells.fitness, United.fitness, Doha.fitness, Mister.fitness, Blogg.fitness mfl...

Captain Thailand 2014-08-29 00:41

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20497078)
Ja absolut. .guide tror jag också på och fitness.guide låter ju bättre än guide.fitness om man har möjlighet att välja :)
Fast det ska ju till tur för att få det man vill ha också.

Jag har förbokat 37 stycken .GUIDE :O

Captain Thailand 2014-08-31 14:27

Hej,

.CLUB blev den första nya TLD:n att hamna över 100,000 registreringar UTAN att ge bort en himla massa domäner (som .XYZ och .BERLIN har gjort).

Jag har tjatat om det förr, men bortsett från att .CLUB är en TLD som lirar finfint med väldigt mycket fraser/ord, så har de till skillnad från de flesta andra satsat hårt på marknadsföringen.

Även .XYZ har satsat hårt på PR och även den har runt 100.000 reggade domäner (plus ca 370.000 "gåvor". ;))

Personligen hoppas jag de andra (inklusive Donuts) tar lärdom av detta framöver. Marknadsföring kan i vissa fall vara lika viktig som produkten man säljer.

Captain Thailand 2014-08-31 17:34

Hej,

Att ranka de nya gTLD:erna i Googles SERP är inga problem*, det kan jag säga redan nu... Jag ser det via mina egna domäner och jag hör samma från amerikanska domainers som också testar.

Dock kan man förstås inte förvänta sig någon snabb framskjuten placering för nyckelordet "poker" om man äger "Poker.community". Däremot är det relativt simpelt att få en fin placering på frasen "poker community".

*) Självklart ytterst relativt, beroende på nyckelordens popularitet. Precis som med andra TLD:er.

domain 2014-08-31 21:55

Jag är rätt övertygad om att de nya TLDs som dyker upp kommer gynna prisutvecklingen för .com och avstår köp/sälj med dessa. Några lyckade nya TLD försäljningar ni vill dela med er av?

/domain

Captain Thailand 2014-09-01 02:59

Citat:

Ursprungligen postat av domain (Inlägg 20497242)
Jag är rätt övertygad om att de nya TLDs som dyker upp kommer gynna prisutvecklingen för .com och avstår köp/sälj med dessa. Några lyckade nya TLD försäljningar ni vill dela med er av?

/domain

Premium .COM säljer ju redan till minst tio-tjugo gånger priset av någon annan TLD. Personligen tror jag de nya TLD:erna varken kommer innebära bu eller bä för just .COM som kommer fortsätta vara domänkejsare under överskådlig tid.

Däremot tror jag att de nya TLD:erna kan ha en viss negativ effekt på prisbilden av många andra TLD:er. Inte minst .INFO, .ASIA, .BIZ, .PRO (men på sikt kanske även .NU och liknande) Det kan man redan skönja på auktionerna på Namejet, SEDO etc.

Personligen får jag allt fler bud på nya TLD:er men har hittills bara sålt två till ganska låga priser. "Allmänheten/företagarna" har knappt någon aning om vad detta är ännu och varför sälja till domainers mitt under deras release-fas? Bättre att vänta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson