WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

vco-systems 2009-04-19 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Har jobbat med olika kultuprojekt många år.
En riktig artist vill visa sitt verk oavsett pengar allt handlar inte om pengar, som många tycks tro/inbilla sig.
Är du artist? kulturabetare? konstnär? Jag har jobbat med olika kultur projekt bra många år så nog vet jag hur det fungerar...

Jag har jobbat med musik, ja. Och självklart kan man offra pengar för att synas - till en början. Precis som att jag gärna tar praktikplats på en större reklambyrå för att binda kontakter och för att visa upp mig. Men sedan. Sedan vill man självklart kunna tjäna pengar på all tid man lägger ner.
(Precis som att jag nu inte gärna ser att någon rippar mina designer och skickar vidare dessa)

Glöm inte alla skattepengar går till den tärande kultursektorn....
2007 gick 21,7 miljarder till kultur från kommuner, stat och landsting (som jämförelse så spenderade hushållen 45,1 miljarder på kultur så 1/3 av kulturen bekostas via skatten.

andi 2009-04-19 20:00

Personligen tycker jag att artister enbart skall tjäna pengar på skivförsäljning, så jag köper skivor men plankar in på konserter, jag skall bilda ett parti som verkar för att alla kultur-event ska vara gratis, innan vi nått dit så fortsätter vi planka... häpp!

biokonsult 2009-04-19 20:00

Ett sista inlägg bara.

Som allting sköts med en hel ungdomgeneration där farbröder med kostym visar vad skåpet ska stå, är inte rätt väg att gå. En oberonde statlig grupp borde ha tillsats, för att diskutera olika problem på nätet och hur man ska komma till rätta med olika problem, att hota med både det ena eller andra är inte rätt väg att gå och är totalt förkastligt. allt handlar om psykolgi Ett bra exempel är Obama med dialog kan man lösa allt.

Ett uttalande av en svensk politiker

Ines Uusman : under 1990 talet

Internet är bara en övergående modefluga.

Jag menar självklart inte att Internet är en övergående fluga.
Effekterna av den långsiktiga IT-politik som regeringen nu för,
med gott stöd av IT-kommissionen, tar dessutom snart död på
denna lilla envisa fluga, det är jag övertygad om.

:lol:

kalasboll 2009-04-19 20:05

Det enda, tror jag, som jag kan hålla med dig om till viss del biokonsult är det med ungdomsgenerationen. Självklart är detta en tung fråga då många av dagens barn/ungdomar är uppväxta med att man "får" ladda ner och faktiskt inte "behöver" betala för film och musik.

Men det är något man får leva med

vco-systems 2009-04-19 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Och ja, försäljningen steg (om än lokalt).

Lokalt? Finns det lokal nedladdning?
100% ökning ser du som liten?
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/laglig-...aftigt-1.841734

Frågan är om den totala försäljningen hade varit lika hög eller högre ifall inte piratkopieringen hade funnits. Piratkopieringen har ökat folks intresse för musik och film och många är vana att ofta ha ny musik att lyssna på.

claes 2009-04-19 20:53

Citat:

Originally posted by andi@Apr 19 2009, 20:00
Personligen tycker jag att artister enbart skall tjäna pengar på skivförsäljning, så jag köper skivor men plankar in på konserter, jag skall bilda ett parti som verkar för att alla kultur-event ska vara gratis, innan vi nått dit så fortsätter vi planka... häpp!
Det där var ju en förbannat bra åsikt. Seriöst.

biokonsult 2009-04-19 21:40

Citat:

Originally posted by biokonsult@Apr 19 2009, 19:29
TV 2 Agenda 21:15 inslag om fildelning ifall nån är intresserad.

Ganska meningslöst inga stora frågor lösningar etc etc...

Xamda 2009-04-19 21:40

Citat:

Originally posted by biokonsult@Apr 19 2009, 15:38
Xamda,Apr 19 2009, 15:10
Internet kommer inte att lida av detta. Detta gagnar snarare internet som helhet då det kanske kan få folka tt inse att lagar gäller även på internet. Bara för att något sker på internet så får en del för sig att det är okej, oavsett att det alltid (eller länge) varit förbjudit utanför internet.
Vi befinner oss precis i början av nått nytt och ingen vet vart det kommer att sluta om 5-10år vet du?

Nej, det gör varken jag eller du, men jag har MYCKET svårt att tro att just filmmakare, musiker och andra kulturarbetare skulle få för sig att vilja jobba gratis bara för att det dyker upp nya tekniker.

Jag har också mycket svårt att se att upphovsrättslagstiftningen, som i princip är världsomspännande, skulle ändras på grund av detta.

Det enda TPB och piratfildelning åstadkommer är allt strängare lagar och mer övervakning, något jag inte vill se.

KarlRoos 2009-04-19 22:05

Citat:

Originally posted by Xamda@Apr 19 2009, 21:40
Nej, det gör varken jag eller du, men jag har MYCKET svårt att tro att just filmmakare, musiker och andra kulturarbetare skulle få för sig att vilja jobba gratis bara för att det dyker upp nya tekniker.

Jag tror inte att de jobbar gratis och det är nog just därför branschen fortfarande lever idag. Skivbolagen verkar fortfarande skylla allting på "skivförsäljning har sjunkit p.g.a. fildelning" men online (iTunes Store mfl.) så säljs det miljarder med låtar.

Den "olagliga fildelningen" är bara gratis promotion, fler och fler artister verkar hajja detta också. Senast var Organismen som släppte en singel på TPB, Timbuktu har tidigare släppt en release exklusivt för TPB och Swebits, flera har gjort samma sak. Vakna upp!

tartareandesire 2009-04-19 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Originally posted by -andi@Apr 19 2009, 20:00
Personligen tycker jag att artister enbart skall tjäna pengar på skivförsäljning, så jag köper skivor men plankar in på konserter, jag skall bilda ett parti som verkar för att alla kultur-event ska vara gratis, innan vi nått dit så fortsätter vi planka... häpp

Det där var ju en förbannat bra åsikt. Seriöst.

Det var ingen åsikt. Det var humor med en poäng men det går sällan hem online eftersom man alltid måste förklara sig in i minsta detalj för att inte några ska välja att missförstå....

Dock finns det relevans i högsta grad i inlägget då det är ungefär sådana konstlade och mycket märkliga argument anhängarna av Piratpartiet och fildelarna kommer med för att försvara sitt beteende.

Citat:

Originally posted by -KarlRoos@Apr 19 2009, 22:05
Citat:

Ursprungligen postat av Xamda

Jag tror inte att de jobbar gratis och det är nog just därför branschen fortfarande lever idag. Skivbolagen verkar fortfarande skylla allting på "skivförsäljning har sjunkit p.g.a. fildelning" men online (iTunes Store mfl.) så säljs det miljarder med låtar.
Den "olagliga fildelningen" är bara gratis promotion, fler och fler artister verkar hajja detta också. Senast var Organismen som släppte en singel på TPB, Timbuktu har tidigare släppt en release exklusivt för TPB och Swebits, flera har gjort samma sak. Vakna upp

Nu blandar du in legal fildelning i det hela så det blev en något underlig jämförelse. Skivbolagen accepterar givetvis att man inte köper skivor om priset är för högt men de accepterar lika självklart inte att man tar det man vill ha på eget bevåg. Det stämmer som du säger att den digitala försäljningen av musik har ökat (vilket faller sig ganska naturligt) men du har kanske missat att den totala försäljningen minskat.

Artister får faktiskt välja själva om de vill göra reklam för sig genom att sprida någon låt gratis. Om jag vill sälja en produkt så kan jag också välja att ge bort ett visst antal av en enklare version i marknadsföringssyfte men det vore ju helt bisarrt om jag skulle vara tvingad att göra det....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson