WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

jonny 2009-04-19 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Citat:

Originally posted by -Xamda@Apr 18 2009, 15:59
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Jag tror inte film och musikbranschen är så lidande.
Overall, Time Warner reported net income of 1.07 billion, or 30 cents a share, roughly in line with the 1.09 billion, or 29 cents per share, it earned in the year-ago period

Så du menar att det är rätt att göra detta för de tjänar ju så mycket ändå....? Eller vad menar du?

Nånstans åt det hållet.. Inte för det är rätt kanske och jag tänker inte argumentera för mycket i den saken. Men film, spel och musik är för dyrt i min smak. Dom kanske kan ta lite från den där billionen och dra ner priserna lite.

En Ferrari är också rätt dyr, är det rätt att stjäla en sådan för det?

jonny 2009-04-19 15:18

Citat:

Originally posted by CTSMEDIA@Apr 18 2009, 22:35
Citat:

mm för alla lägger ju 50 000 på att fylla sin ipod lagligt 60 gig behövs helt enkelt inte
Citat:

Jag har rippat min cd-samling på ca 300 skivor i vettig kvalite in i iTunes, det landade på ca 60-70 Gb det hela. Då skall man ha i åtanke att 300 skivor är inte mycket skivor. Storkonsumenter av musik skrattar åt den mängden så ja, att påstå att 60 Gb är orimligt mycket musik för att någon skulle legalt införskaffa det är struntprat.
vi säger att dina skivor kostade 100 kr st 100*300 = 30 000 skulle inte kännas så säkert att gå runt med ett värde på 30 000 i fickan? samt alla har inte 30 000 att lägga på musik... eller har jag fel? javisst det kanske skulle finnas 60 gig spelare men dom skulle vara ganska mycket dyrare... osv osv så att kalla det struntprat är att ta i=)

Men är 30 000 kr mycket pengar?
Om du köper en skiva i veckan har du 52 skivor efter ett år. På sex år har du drygt 300 skivor och har betalat cirka 400 kr i månaden. Det är väl inte många som köper 100+ skivor på en och samma gång?

biokonsult 2009-04-19 15:38

Xamda,Apr 19 2009, 15:10
Vad gör dig mörkrädd? Att det faktiskt finns lagar som man skall följa? Eller att det faktiskt finns de som har en avvikande åsikt, och inte tycker det är okej att ta vad som tillhör någon annan, eller att sko sig på att någon annan gör det?

Nej att det finns en mycket djupare tanke bakom det hela

Internet kommer inte att lida av detta. Detta gagnar snarare internet som helhet då det kanske kan få folka tt inse att lagar gäller även på internet. Bara för att något sker på internet så får en del för sig att det är okej, oavsett att det alltid (eller länge) varit förbjudit utanför internet.

Vi befinner oss precis i början av nått nytt och ingen vet vart det kommer att sluta om 5-10år vet du?

Tror inte någon "riktig" artist över huvud taget uppskattar att en flock snyltare gör precis vad de vill med de verk de slitit med länge och som de behöver för att överleva...

Det kan ju vara så men tror knappast om man inte kan leva på sin musik att det beror på TPB sen att nån lånar ditt verk är ju en annan sak

Kul och nämnvärt Filmindustrin svor i TV på 80talet, att om VHS spelaren skulle släppas fri så skulle hela filmindustrin gå i konkurs. : )

Storbolagen har kämpat sen början att få bestämma över oss medborgare nu äntligen har dom lyckats få in en fot....Hmm och allt är TPB´s fel :o

Danielos 2009-04-19 16:42

Tråkigt att tråden har hamnat i meningslösa och oförankrade och spekulerande åsikter och teorier och inte handlat så mycket om huruvida domen var lagförankrad eller inte samt vad som bör vara tillåtet och inte i Sverige. Alla bra inlägg och påståendena som har varit givande och intelligenta har varit obesvarade medan inlägg där man bara drar någon form av vals/teori har diskuterats flitigt. Men det är väl så, man diskuterar mer ytliga oförankrade åsikter än åsikter som kan vara av värde i debatten om fildelning.

biokonsult 2009-04-19 17:11

He he.. Ja TPB upprör många så det här är ju resultatet. Oavsett bildning/klass så berör/upprör fildelningen och mindre nyanserade diskussioner förs. Har nog aldrig varit med om en liknande situation?

WebboT 2009-04-19 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Man behöver inte vara svensk medborgare för att få starta aktiebolag, men det var ju det undantaget jag nämnde, ja...

Nu var det inte det rent tekniska att starta upp ett AB jag tänkte på. Lite mer som att, hur kan man få starta AB när man har skatteskuler m.m. Vore det inte rimligt att såna skulder var reglerade innan man fick starta ett företag?(detta gäller alla och inte bara denna mannen förstås)

Citat:

Originally posted by -hundserver@Apr 19 2009, 05:31
Många som ex laddar ner Adobe´s produkter skulle aldrig ha råd att köpa dem och därmed har inte Adobe förlorat ngt egentligen,
Lite vanligt sunt förnuft säger att om en 16 åing laddar der ett 90 000 kronors program att sitta och leka med, så skulle nog Adobe se mellan fingrarna. Skulle samma 90 000 kronors program tankats ner av en 50 årig arkitekt, så blev nog utfallet ett annat från Adobe. Låter inte det rimligt?

Citat:

Sen förstår jag inte varför en del börjar dra in skattebrott och skulder m.m. i denna debatt? det handlar inte ens om det,
I detta fallet tycker jag det är högst relevant. Ej deklarerade inkomster som kommer genom annonsering på TPB. Priset på annonserna hade varit kaffepengar om det inte fanns upphovsskyddat material på TPB. Man kan säga att att det illegala materialet på sajten genererat de pengarna de inte skattat för. Därför har den uteblivna skatten i allra högsta grad med TPB att göra.
Att sen åklagaren inte tog upp det i rättegången betyder inte att det inte kan tas upp vid ett senare tillfälle.

Citat:

Med all säkerhet har film/musik/program producenter förlorat en del
men knappast i den utsträckning som dom försöker få det att verka.

Det där får ju framtiden utvisa. Men om det fortskrider som det gjort den första tiden efter att Ipred lagen infördes så kommer det nog handla om en hel det pengar. Film, spel och musikbranschen har ju gått upp +30% och det är ingen normal ökning. Det betyder naturligtvis att många inte ladda ner det olagligt längre. http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ipred-f...tt-oka-1.842620

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Fildelningen är egentligen helt ointressant, det som är intressant hur man kan offra hela internet för fildelning

Det är sån här propaganda som får 14-15-16-17 åringar att tro att det verkligen är så.

För det första så missbrukas ordet "Fildelning". Fildelning är inte olagligt, eller hur?
Det är spridning av upphovsskyddat material som är olagligt. Kan vi va överens om det en gång för alla?

Att sen "hela Internet" skulle va hotat av att Sverige gör det olagligt att sprida upphovsskyddat material, kan du förklara det lite närmare? Sverige är ju bland de sista länderna i västvärlden som förbjuder spridning av upphovsskyddat material, så på vilket sätt skulle den påverka "hela Internet"?

biokonsult 2009-04-19 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Fildelningen är egentligen helt ointressant, det som är intressant hur man kan offra hela internet för fildelning

Det är sån här propaganda som får 14-15-16-17 åringar att tro att det verkligen är så.

För det första så missbrukas ordet "Fildelning". Fildelning är inte olagligt, eller hur?
Det är spridning av upphovsskyddat material som är olagligt. Kan vi va överens om det en gång för alla?

Att sen "hela Internet" skulle va hotat av att Sverige gör det olagligt att sprida upphovsskyddat material, kan du förklara det lite närmare? Sverige är ju bland de sista länderna i västvärlden som förbjuder spridning av upphovsskyddat material, så på vilket sätt skulle den påverka "hela Internet"?

puhh.... :wacko: Man blir snurrig. Du verkar klartänkt så jag tror att du kan räkna ut det själv. ;) Om inte annat så tar jag upp den här tråden om 5år... :)

WebboT 2009-04-19 19:19

Citat:

[i]
Citat:

Originally posted by -WebboT@Apr 19 2009, 18:40
Citat:

puhh.... :wacko: Man blir snurrig. Du verkar klartänkt så jag tror att du kan räkna ut det själv. ;)

Tyvärr kan jag inte räkna ut det. Berätta i stället för att kringå frågorna. Det skulle va mycket intressant att höra svaren.

tartareandesire 2009-04-19 19:20

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Biokonsult... Din syn på detta var ju desto konstigare.
Varför ska man känna sig tvingad att jobba gratis bara för att man är kulturarbetare? Och då kanske även jobba dubbelt för att kunna försörja sig?
Är man riktig artist/konstnär/kulturarbetare och inte en girig människa så delar man med sig var bland det absolut dummaste jag någonsin har läst...

Har jobbat med olika kultuprojekt många år.
En riktig artist vill visa sitt verk oavsett pengar allt handlar inte om pengar, som många tycks tro/inbilla sig.
Är du artist? kulturabetare? konstnär? Jag har jobbat med olika kultur projekt bra många år så nog vet jag hur det fungerar...

Men snälla, måste alla jobba gratis bara för att du vill det? Den artist som vill ha betalt och kunna leva på sin verksamhet är en riktig artist? Är det något som är förtryckande och diktatoriskt så är det väl den inställningen.... Som du skrev i ett tidigare inlägg, är man duktig på det man gör får man också betalt.

Om du tror att hela internet är centrerat kring illegal nedladdning så är du också helt ute och cyklar. Jag har personligen sett ökade intäkter den senaste tiden trots rättegångar mot fildelare i både Spanien och Sverige.

biokonsult 2009-04-19 19:29

TV 2 Agenda 21:15 inslag om fildelning ifall nån är intresserad.

tyvärr orkar jag inte svara mera då det är repris på repris.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson