Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Originally posted by -emilv@Feb 20 2009, 07:54
Citat:
Originally posted by -Jan Eriksson@Feb 20 2009, 08:25
Citat:
Originally posted by -emilv@Feb 19 2009, 14:57
Det är inte en rättighet att tjäna pengar på det man skapar.
|
Respekterar din åsikt. Det är en kommunistisk tanke. Dock är sverige en demokrati och där har man rätt att tjäna pengar på det man skapar.
|
Det har inget som helst med demokrati att göra. Jag producerar varje dag en ansenlig hög med skit och det enda det leder till är att jag får betala avloppsavgift för att någon ska ta hand om den. Jag skulle kunna försöka sälja skiten men jag tror inte den är lika attraktiv på marknaden som älgarnas motsvarighet. Med ditt resonemang borde jag få pengar för min skithög eftersom vi lever i en demokrati.
|
Absolut ska du ha betald, efterfråga och tillgång. Men om en pirat inte ens vill hämta din skit fast den är gratis så kanske du producerar för mycket, både analt, verbalt och vid tangentbordet? Minskar du det du producerar så kanske det blir mer värt?
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Är det ens rätt att tala om en demokrati i Sverige längre, när en spionorganisation får spionera på avvikande åsikter på direkt uppdrag från den sittande regeringen? Är det rätt att de bolag som varit med och hejat på avskaffandet av demokratin ska få ta del av något som du anser är en demokratisk rättighet?
|
Vet inte vad du åberopar men ge mig gärna lite bakgrundshistoria så jag kan ta ställning.
Jag ogillar också delar av vad vår nuvarande regering och även vad tidigare regeringar har gjort. Dock har du möjlighet att skapa opinion, engagera dig politiskt etc och föra fram din åsikt. Du kan även välja att lägga din röst på det parti som passar dig bäst. Sverige är en demokrati och då måste du även acceptera om alla inte tänker som du gör. Om du anser att dina tankar och åsikter är det bästa för sverige så uppmanar jag dig att genast engagera dig i vårt samhäll tex genom att gå med i ett parti eller kanske starta ett eget. Har det redan skett så skicka mig gärna information, kanske ni får röst från mig.
|
Nu tror jag vi börjar närma oss något. Hela min poäng är att upphovsrättsindustrin måste koncentrera sig på att producera saker som folk vill ha till det pris de begär.
Jag vill till exempel ha filmer jag kan ladda ner och spela i mplayer på min mediadator. Strömning duger inte då jag gärna buffrar med ett filmlager så att jag är garanterad mot störningar i nätet. Jag föredrar XviD-format då DVD tar för stor plats. The Pirate Bay erbjuder mig denna tjänst, jag kopierar bara deras länk till en torrent-fil och klistrar in i ett webbformulär så laddas filmen ned på min filserver och när det är klart är det bara att spela filmen. Jag är beredd att betala för en sådan tjänst om den funkar bra, vilket The Pirate Bay inte alltid gör.
Bakgrundshistorien till att regeringen får rätt att spionera på svenska folket är den så omtalade FRA-lagen. FRA lyder direkt under regeringen, inte under försvarsmakten, därför är det lätt att någon i politisk ställning beslutar om vilka som ska övervakas och på vilka grunder.
Jag är redan engagerad i Piratpartiet sedan det startade 2006. Piratpartiet koncentrerar sig redan på dessa frågor och har en klar strategi, därför ser jag det som ett bra alternativ om man brinner för dessa frågor.
|