WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   The Pirate Bay Stängd (Del 2) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14391)

FredrikMH 2006-06-01 22:40

Citat:

Originally posted by webbteknik@Jun 1 2006, 22:34
http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelnin...%3bHuvudnyheter
Det går vilt till nu. Från en "liten" Razzia till Ministerstyre... Detta är allvarliga än jag trott.

Jag trodde dett skulle lugna sig efter ett par dagar men så kommer det nog inte att bli.

Jens 2006-06-01 22:40

Jag ber till vissa av er, försök hålla er lugna nu i tråden hur förbannad ni än må vara, undvik förtal, diskriminering, länkar till DoS-sidor och andra dumheter.

§1 - Netiketten
Citat:

- Respektera andras åsikter
- Sunt förnuft, om du är de minsta osäker på om det du tänker starta en tråd eller göra inlägg om är relevant, skriv inte.
- Ingen chattning i trådarna, personliga ärenden tas via PM eller e-post.
- Personangrepp, förtal eller smutskastning av företag får ej förekomma. Använd konstruktiv kritik så det även framkommer vad som är bra, vad som kan bli bättre och hur, WN ska fungera som bollplank. Kritik skall baseras på fakta. Inga namn på privatpersoner får förekomma på forumet

hubbert 2006-06-01 22:48

Citat:

Mycket moget, Fabian, att länka till den sidan... Vad hjälper detta beteende tror du? Suck, ni uppför er som barnrumpor, och hävdar att ni är seriösa företagare, jag förstår inte...
Instämmer Xamba. Lite omoget, för polisen har inget med det här att göra, utan de agerar från order av Justitiedepartementet dvs Bodström som via sin statssekreterare beordrade tillslaget, enligt SVT, som jag litar på som källa i det här fallet.
Rätt eller fel, tja.
Visst de kan kanske anses var delaktiga i olaglig fildelning, men tendensen börjar bli lite obehaglig. Det här hade de aldrig gjort med en tryckt publikation. Visserligen gjordes det på 40-talet för de tidningar som var kritiska mot Tyskland, censuren rådde under de åren i Sverige. Än längre tillbaka stoppades Aftonbladet och utgivaren kastades i fängelse.
Nu verkar Internet vara en fristad för myndigheterna att censurera, göra tillslag, påverka och se till att sidor stängs.
Dessutom, även om jag inte delar Piratpartiets värderingar, så är det ett parti som är registrerat formellt och ställer upp i ett riksdagsval. Att släcka den sidan är mycket allvarligt och lite skrämmande.

(Edit: Inom en inte allför lång framtid klipper de väl mina sidor också eftersom jag har en annan uppfattning än myndigheterna i en fråga, om det här fortsätter)

hundserver 2006-06-01 22:54

Ngn som har info om hur det går för Prq med återställandet?
Dom skulle sammla in låneservrar om jag förstod det hela rätt.

kulmungi 2006-06-01 22:54

Men vänta nu har verkligen någon server för Piratpartiets släkts ner?
Det var ännu i natt väldigt delade åsikter om det och ingen visste exakt vad som hänt. Men en sak var säkert det var att deras server fullständigt överbelastad...

För detta är ju en fråga som måste klarnas, för har det nu varit så att parti som ska ställa upp i valet blivit drabbad så är det ganska allvarligt. Men är det nu inte så att de blivit drabbade tycker då inte jag de ska få massa reklam och målas som att det är så fel och så synd om dem... De är lika obetydelsefulla som Kalleankapartiet, men även nydemokrati som Bert karlsson var med i... Rena cirkusen lär det bara bli och inget vettigt kommer det u....

Spirre 2006-06-01 22:55

Xamda: över 100colo kunder så är en del..

BoISaren 2006-06-01 22:56

Polisen har lagt upp en webbsida där de uppmanar människor som fått sina servrar beslagtagna att ringa 08-401 04 11 eller faxa en beskrivning av servern och vad den innehöll till 08-401 04 14.

hundserver 2006-06-01 23:05

Citat:

Originally posted by BoISaren@Jun 1 2006, 22:56
Polisen har lagt upp en webbsida där de uppmanar människor som fått sina servrar beslagtagna att ringa 08-401 04 11 eller faxa en beskrivning av servern och vad den innehöll till 08-401 04 14.
Men dom som har tunneltjänster får snällt vänta, :(

Riverboy 2006-06-01 23:05

Jösses Boström , detta kan vara ett riktigt klavertramp.. kanske det som avgör valet i höst.... spännade bättre än TV :-)

ric 2006-06-01 23:10

Att polisen kan stänga ner andra oskyldigas verksamheter är inte bra för informationssamhället. Visste polisen vad för sorts webbsidor som stängdes ner, att det inte fanns några stora viktiga organisationer som presenterar viktig information för samhället bland de drabbade?
Men att sedan ge tillbaka och sänka polisens webbplats som ger samhället mycket viktig information är i mitt tycke så korkat det kan bli.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson