Citat:
Originally posted by Baltiz@Jul 22 2005, 09:46
Jag tycker att det är lite intressant ni som säger att det är olagligt att sälja nåt under inköpspris. Det har varit uppe tidigare, att det är rätt vanligt inom många branscher, var någon som tidigare tog upp exemplet med ICA som säljer potatis som lockvara. Det finns ingen lag i Sverige som med den formuleringen förbjuder någon att sälja nånting under inköpspris (även om det inte är tillåtet att dumpa priserna och förstöra marknaden, men det är rätt stor skillnad). Tänk om det fanns en lag om att varje enskild affär var tvungen att generera en vinst. Det hade varit något Priserna hade troligtvis gått upp 50% på allting, men men... Uttrycket "det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna" kanske är helt fel då.
Hur som helst så tror jag att Loopia har ganska goda chanser att klara sig igenom detta, och det med ytterligare publicitet och mer kunder som resultat.
Det är modigt av Loopia att köra med sånahär kampanjer, tänker både på de billigare domänerna som denna fråga rörde, men kanske framför allt 4:--kampanjen. Tycker att det visar på ett ganska stort nytänkande, till skillnad från de konkurrenter som anmäler så fort det går lite motigt.
|
Du har rätt i det du säger, loopia har haft bra och genomtänka kampanjer, och förstår att många väljer dom eftersom dom har väldigt bra priser m.m.
Självklart finns det ingen lag som bestämmer hur mycket tjänst/produkt får kosta, men om man ska citera kkv, och utifrån min egen tolkning så tror jag iallafall att loopia gör fel när dom tar 99kr (det är deras standardpris) för en .se-domän. därför att:
Det är under inköpspris (140kr + moms hos nic-se)
Jag anser att loopia är marknadsledande/har en dominerande ställning.
Om en liten webbhostingfirma i Skövde som inte är så kända hade tagit 99Kr, så hade denna diskussion aldrig uppstått, det handlar om att loopia är så pass stor aktör att dom i mångas ögon anser som en aktör med dominerande ställning, därav anmälan till kkv, endast för att få reda på om det är rätt av dom att göra detta, ingen "hatanmälan".
-Martin
|