![]() |
Igår pratade jag med Agent Interactices konkursförvaltare och fick reda på följande:
Konkursförvaltaren kommer efter sammanställning av konkursboet att fördela (eventuella) tillgångar bland borgenärerna (vi som har en fordran) enligt följande prioritetsordning: 1. Panträtter, konkursförvaltaren, tingsrätten, revisorer etc... 2. Fordringsägarna |
Med andra ord blir det inga pengar till oss.
Men vem är konkursförvaltaren? Fattade som att konkursen skulle handläggas i september. |
Måste vara gött att vara konkursförvaltare och ligga högst
upp i prioritetsordningen.. |
Fast annars skulle nog ingen konkursförvaltare sköta konkurser om de inte fick betalt :D
|
Måste vara lätta pengar för dem idag. Vet någon om det är fasta ersättningar som tingrätten beslutar om eller kan de bestämma själva efter "kompetens" och välvilja mot fodringsägarna?
|
De kan ta ut vad de vill. Kontrollen är i praktiken obefintlig. Många konkursförvaltare utreder oegentligheter tills pengarna är slut. Sedan får de bråttom att avsluta konkursen.
Tingsrätten lägger sig inte i kostnads delen när det gäller konkurs, Kronofogdemyndigheten är tillsynsmyndigheten och ska kontrollera att konkursförvaltare inte tar ut oskälig ersättning. Flera undersökningar visar att Kronofogdemyndighet nästa aldrig utöver den tillsynen. Exempelvis har advokater svårare att salta räkningar i brottmål, domstolar är snabba på att sätta ner arvodet om det är oskäligt högt eller om det tycker att advokaten inte varit tillräckligt bra. Samma sak när det gäller tvistemål. Någon som vet vem som är konkursförvaltare i AI? |
Det var det jag misstänkte, chansen att något ska bli över till publicisterna i detta fallet verkar inte stor, förhoppningsvis finns det klientmedelskonto som nya styrelsen lovat som kan ge lite utdelning. Detta konto för inte konkursförvaltaren ta ifrån till andra fodringsägare då det är avtalat mellan parterna?
|
Klientmedelskontot bör vara avdelat för publicisterna ja och har ni tur så kommer det bli tillskott i den kassan om kk-förvaltaren kan driva in lite pengar genom återvinning från den förra styrelsen eller anställda.
(Jag lägger ingen skuldbörda här, jag har ingen aning om vem som gjort fel, men vad jag har hört så är det den gamla styrelsen och anställda som fått betalt med klientmedel.) |
Citat:
|
Citat:
Vi får se hur konkursförvaltaren hanterar detta. Har vi otur kanske det inte finns ett äkta "klientmedelskonto" som är skyddad mot tredjepart. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson