Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tycker nog de senaste 1900 åren är minst lika relevanta som de senaste 100...
Patentmöjligheten är faktiskt en viktig demokratisk fråga som handlar mycket om rättvisa förhållanden. Om en upphovsman inte kan skydda sina skapelser så har vem som helst möjlighet att kopiera verket och med bättre resurser så kan denne ta över helt. Det gör i slutändan att skapelseförmåga och hårt arbete inte belönas.
|
Sant, det är ju faktiskt något som vi (samhället) skapat just för att visa att vi tycker det är något som är viktigt (både rättvisan för dom som skapar, men även just den utveckling dessa bidrar till)...det som har ändrats nu är ju inte att vi anser detta vara mindre viktigt, utan att många tycker det är orättvist att företag agerat inom dessa ramar och lyckats. Små eller stora företag, 1 eller 1 tusen personer, 100 kr eller 100 miljoner spelar ingen roll ,
det är bara ett resultat av dom kapitalistiska och organisatoriska system vi valt, det är ingen skillnad på ett företag med 1 anställd och ett företag med 10.000, dom grundläggande ekonomiska förutsättningarna är dom samma, det handlar om att få in pengar till mat och hyra, i det kretslopp vi lever i, är det någon som förundras över att det kommer IN mindre pengar om man betalar mindre pengar?
Det är helt ointressant för den grundläggande diskussionen om vi pratar om domäner, musik, patent, fillm, bilder...allt jag har är jag, allt du har är du, tycker du att jag ska dela med mig av det jag gör, så är det väl inte på något sätt orimligt att du gör samma sak, och som Dr. Phil säger, VAR den förändring du önskar. Missunnsamhet är i alla fall väldigt oklädsamt.
Inom dessa ramar så jag absolut för fri fildelning, om än aldrig PP.