![]() |
Citat:
Bara för att ngn laddar ner ngt betyder inte att tillverkaren förlorar på det, Många som ex laddar ner Adobe´s produkter skulle aldrig ha råd att köpa dem och därmed har inte Adobe förlorat ngt egentligen, Med all säkerhet har film/musik/program producenter förlorat en del men knappast i den utsträckning som dom försöker få det att verka. Sen förstår jag inte varför en del börjar dra in skattebrott och skulder m.m. i denna debatt? det handlar inte ens om det, Om ngn får parkeringsböter skall då lapplisan ta lite extra för hon vet att du brukar köra för fort. sen..30Mille?? Patetiskt, dom kunde väll ha satt 300Mille när dom ändå höll på, varför ens dömma ut en sådan summa? Nåja en vådtagen kvinna som får hela sitt liv förstört brukar väll få si sådär en 10-20 000:- Sveriges rättssystem är helt djävla sjukt! |
Citat:
Nu tror jag iofs att även denna individ faller under svensk skattelagstiftning. |
Citat:
Skadeståndet ersätter den ekonomiska skada som uppkommit, vilket man bedömt vara betydande. Det är en helt annan sak än det skadestånd som döms ut för andra brottsoffer, som avser kränkning eller sveda och värk. Nu kan jag tycka att dessa andra skadestånd är väl låga, men det är en annan diskussion tycker jag. |
Utgångspunkten för diskussionen måste ju ändå vara, nu mer än någonsin, att fildelning (den fildelning vi pratar om här) har bedömts vara skadlig för upphovsrättsinnehavarna och därmed olaglig, basta!. Sen har jag all respekt för att man anser att denna bedömning eller dessa lagar, är felaktiga, och jag har heller inga problem med att man då engagerar sig för att förändra dessa.
Med den utgångspunkten (som enligt mig ju rimligtvis måste vara den rätta, jag tror ingen här är villig att släppa kontrollen över t.ex. dom sidor man själv driver och det innehåll som finns där) så är det ointressant om 1 nedladdning motsvarar 1 missat försäljningstillfälle, eller 100 eller 1/100, det är fel, och dessa teoretiska bedömningar gör ni inte när det gäller t.ex. andra typer av stölder, eller andra typer av brott (och det är till och med så, som jag sagt förut, att drabbas ni själva, så var det nog snarare 400 DVD skivor som tjuven tog, än dom 365 ni verkligen hade...) Citat:
Men du har helt rätt, systemet är "sjukt", samtidigt finns det ingen bot på det problemet, tyvärr. Hur ska vi värdera ett liv, ett förlorat ben i en olycka?, någon som har förlorat ett barn?, men det är samtidigt två helt väsenskilda saker, hur menar du annars att man löser den frågan ? (som ju iofs är en relevant och intressant fråga) ska vi ha en fast skala, där ett människoliv värderas högst, till ett fast belopp, och stöld bedöms utifrån handlingen, oavsett summan, och hur kompenserar vi för uppsåt eller frånvaro av detsamma ? Även om jag normalt sett kanske inte har något överskott på förtroende för brottslingar (eller ja, jag brukar försöka att se människor som just människor), så har jag absolut INGET förtroende för någon som försöker rättfärdiga sina egna handlingar med att det finns människor som gör värre saker. I det här fallet försvarar du alltså bottslingen (våldtäktsmannen om man så vill) med att det finns ju människor som både mördar och våldtar barn....det är bara en annan glidning men på samma skala...(men jag har sagt det förut, det här måste vara ett av väldigt få fall där det kan anses vara ens i närheten av pk att ta "brottslingens" sida, och den enda orsaken jag kan se till det, är som jag varit inne på förut, att det vilar ett slags drog/fängelseromantikskt skimmer över det hela, där man ser TPB som den lokale langaren, med betoning på just lokal... |
Många här ser inte längre än näsan pekar man blir ju mörkrädd, jag trodde att WN medlemmar var mer vakna än så? Fildelningen är egentligen helt ointressant, det som är intressant hur man kan offra hela internet för fildelning och speciellt där ingen kan avgöra om det har varit skadligt? När det gäller musik så finns det gratis musik överallt på internet och då menar jag överallt TPB är endast en droppe i havet. När det gäller filmer så har TPB påverkat! Men i vilken riktning? Det har aldrig gått så mycket folk på BIO som nu!
Är man riktig artist/konstnär/kulturarbetare och inte en girig människa så delar man med sig, inte gömmer, bevakar och står bakom lagar som blir okontrollerbara sånt slår tillbaka på en själv. Tro mig ni får se själva. Synen som många visar kommer från girighet och då kan man lätt bli blind. Det är lätt för bolagen att tjäna stora pengar utan att sätta demokratin ur spel, ett förslag vore att ge bolagen/artister ca 2år upphovsrätt sen åker all information in på en sida som typ piratebay, man betalar 100-200kr mån sen kan du ladda hur mycket du vill! Bolagen skulle dra in 10-20miljarder per månad. Vad är då dom sketna 6-miljarder i förlust som nyheterna uppgav!?!? Som sagt Om TPB är langare då är jag gärna en missbrukare! :P |
Biokonsult... Din syn på detta var ju desto konstigare.
Varför ska man känna sig tvingad att jobba gratis bara för att man är kulturarbetare? Och då kanske även jobba dubbelt för att kunna försörja sig? "Är man riktig artist/konstnär/kulturarbetare och inte en girig människa så delar man med sig" var bland det absolut dummaste jag någonsin har läst... |
Citat:
En riktig artist vill visa sitt verk oavsett pengar allt handlar inte om pengar, som många tycks tro/inbilla sig. Är du artist? kulturabetare? konstnär? Jag har jobbat med olika kultur projekt bra många år så nog vet jag hur det fungerar... |
jag ångrar mig...
|
Citat:
(Precis som att jag nu inte gärna ser att någon rippar mina designer och skickar vidare dessa) |
Citat:
Internet kommer inte att lida av detta. Detta gagnar snarare internet som helhet då det kanske kan få folka tt inse att lagar gäller även på internet. Bara för att något sker på internet så får en del för sig att det är okej, oavsett att det alltid (eller länge) varit förbjudit utanför internet. Tror inte någon "riktig" artist över huvud taget uppskattar att en flock snyltare gör precis vad de vill med de verk de slitit med länge och som de behöver för att överleva... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson