WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Mitt förtroende för binero från 100 till 0. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045508)

Lumax 2011-01-05 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av Björklund (Inlägg 20386311)
Det finns ingen varken i Sverige eller utanför som kan leverera en server i molnet (IaaS) som kan skala mer än en fysisk maskin. Det går inte att köra en virtuell maskin över flera fysiska hårdvaror. Detta är alltså en myt som många tror går.

Däremot finns det "tjänster" som körs på flera servrar. Google App Engine ex. Men då är man begränsad av applikationen som levereras. Man kan inte köra sina egna applikationer.
Bineros webbhotell kan man kalla molntjänst. Den körs över flera noder och kapaciteten kan ökas och minskas för varje kund.

Jag jobbar mycket med virtualisering till vardags och är väl medveten om att man inte kan köra en virtuell maskin över flera hårdvaror, men jag trodde att molntjänsterna hade hittat nån lösning för det. För det är ju "hela grejen" att man kan "skala upp när man behöver", men så är alltså inte fallet såvida man inte pratar webbkluster och liknande som du nämner.

patrikweb 2011-01-05 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av Björklund (Inlägg 20386311)
Det finns ingen varken i Sverige eller utanför som kan leverera en server i molnet (IaaS) som kan skala mer än en fysisk maskin. Det går inte att köra en virtuell maskin över flera fysiska hårdvaror. Detta är alltså en myt som många tror går.

Däremot finns det "tjänster" som körs på flera servrar. Google App Engine ex. Men då är man begränsad av applikationen som levereras. Man kan inte köra sina egna applikationer.
Bineros webbhotell kan man kalla molntjänst. Den körs över flera noder och kapaciteten kan ökas och minskas för varje kund.

Du kan ju ändå ha ett kluster som kör OpenSSI som fördelar allt över flera, då blir det ändå som en maskin man arbetar emot som i verkligheten är flera servrar. Eller liknande kluster lösning.

Ska du göra det transparent helt så kan ju ju köra OpenSSI med OpenVZ ovanför eller liknande. Då kan du i grunden få flera fysiska maskiner som delar på last som en virtuell.

Rent tekniskt går det göra olika lösningar sådär.

Björklund 2011-01-05 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20386319)
Du kan ju ändå ha ett kluster som kör OpenSSI som fördelar allt över flera, då blir det ändå som en maskin man arbetar emot som i verkligheten är flera servrar. Eller liknande kluster lösning.

OpenSSI och/eller Mosix är det ingen som använder då det är för lite prestanda eller inte fungerar så bra som det måste göra. Eller vet du någon som säljer detta?

Björklund 2011-01-05 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av Lumax (Inlägg 20386316)
Jag jobbar mycket med virtualisering till vardags och är väl medveten om att man inte kan köra en virtuell maskin över flera hårdvaror, men jag trodde att molntjänsterna hade hittat nån lösning för det. För det är ju "hela grejen" att man kan "skala upp när man behöver", men så är alltså inte fallet såvida man inte pratar webbkluster och liknande som du nämner.

Man skalar upp genom att skapa flera servrar och sedan sprider sin tjänst över flera virtuella servrar.

MRDJ 2011-01-05 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS (Inlägg 20386262)
Jag tror johan1234 försöker göra reklam för sina tjänster. Men det är kanske bara jag.

Mina kriterier för en molntjänst är en tjänst som förmedlar resurser utan begränsningar, vare sig när det gäller kapacitet eller geografi. Det är än så länge bara Amazon som pallar det, på riktigt.

Sen finns det olika "nivåer" av molntjänster. De definieras bl a av hur en leverantörs system fungerar/utvecklas. Jag anser personligen t ex att Glesys molntjänster är mycket bättre än City Networks motsvarighet, eftersom Glesys själva utvecklar sitt system (till skillnad från City Network som har köpt in sitt system). Det är likaså en fråga om kontroll och säkerhet.

I slutändan finns det dock inga riktiga svenska molntjänster än.

Det känns lite som att order Molntjänst var ett buzzword från 2009, vad är egentligen en molntjänst? efter lite googlande hittade jag följande: "Cloud Computing eller Molntjänster är möjligheten att hantera program, datalagring, kapacitet och processorkraft på en extern resurs."
En ganska luddig beskrivning?

Skall man gå efter denna beskrivning så är ju City Network mycket väl en molntjänst.

Björklund 2011-01-05 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20386326)
Skall man gå efter denna beskrivning så är ju City Network mycket väl en molntjänst.

Ja, precis som vilket webbhotell som helst, eller gmail, osv...

SaaS webbhotellen, gmail, m.m.
IaaS Amazon EC2, VPS.NET, m.m.

MRDJ 2011-01-05 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av Björklund (Inlägg 20386331)
Ja, precis som vilket webbhotell som helst, eller gmail, osv...

SaaS webbhotellen, gmail, m.m.
IaaS Amazon EC2, VPS.NET, m.m.

precis.. allt som är utanför "huset" :)

AndreasS 2011-01-05 17:10

<ironi> Space2u - Vi har bedrivit molnverksamhet sen sen 1998 </ironi>

Anders Larsson 2011-01-05 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS (Inlägg 20386290)
Applikationer i Google App Engine publiceras, mig veterligen, bara i ett datacenter. Även om Googles resurser är obegränsade så är det inte ordentligt geografiskt distribuerat. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag står rättad.
:)

Alpha 2011-01-05 20:12

Utan att säga allt för mycket, hur kan man verkligen tro att binero är något att ha..

Skaffa VPS hos space2u eller levonline är mitt tips.

Eller nu kanske jag har fel, är det mindre seriösa skolprojekt vi pratar om så funkar nog både binero och one.com eller någon annan gröt.

mvh

EDIT: Komiskt nog.. http://www.google.se/#hl=sv&source=h...70ff9985c9f8e1

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson